Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hur "lägga åt" diffbroms M3 E30
1326 besök totalt
Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1332


Trådstartare
Hur "lägga åt" diffbroms M3 E30

Som rubriken lyder. Bromsen är ju ställd på ca 25% orginal, och går att lägga åt hårdare ( ca 40% tror jag)
Men frågan är hur måste man shimsa upp den eller lägger man åt några fjäderbelastade bultar. Om det är någon som vet vore jag tacksam för upplysningar. Har bromsen ligger löst på bänken.

Mvh; Rolf

_________________
Rolf Stålheim

Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3188



För att få 40% broms måste du fördubbla antalet lameller till fyra. Om du bara sätter dit tjockare schims så låser du ramperna så bromsen bara fungerar med förspänningsmomentet och får inte hjälp av ramperna för att låsa hårdare. Sätter du dit för tjockt schims tappar du axialspelet och lamellerna skär.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Kolla med Peder på: www.mobimech.se

_________________
Jonas Edling
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640



Du kan aldrig låsa diffen genom att öka på förspänningen. (självklart så kan man låsa den om man ökar förspänningen oändligt, men det kan aldrig bli nåt slags byrolåds-fenomen, att den självlåser pga mer förspänning)

Det enda som händer om man ökar förspänningen, shimsar eller byter till hårdare fjäder, är att just förspänningen ökar.

Ökar förspänningen så bromar ju diffen mer hela tiden, vilket kan resultera i ett bilen blir mer understyrd i ingången till kurvor bla. Och man får inte det dynamiska beteendet som ramperna kan kontrollera.

Men är man enbart ute efter mer bromverkan i alla lägen är det bara att öka på förspänningen.


Vilket axialspel pratar du om ? Det är omöjligt att diffen någonsin har ett axialspel eftersom den har just förspänning.

Jag kan hänga med på att om ramperna i orig är gjorda för att motverka bromsverkan vid motorbroms och man iaf ökar förspänningen. Så kommer lamellerna att gå varma då de försöker bromsa vid ingången av kurvor. Men det borde va samma som vid utgång och värmen borde kylas bort av motoroljan. Utveckla gärna mer hur de kan "skära" , jag är nyfiken.

(allt jag skrev grundar sig på min allmäna kunskap om diffbromsar, jag har inte sett en specifik BMW diffbroms eller ramp men jag antar de funkar på samma sätt som alla andra)

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3188



_maniac_ skrev:
Du kan aldrig låsa diffen genom att öka på förspänningen. (självklart så kan man låsa den om man ökar förspänningen oändligt, men det kan aldrig bli nåt slags byrolåds-fenomen, att den självlåser pga mer förspänning)

Det enda som händer om man ökar förspänningen, shimsar eller byter till hårdare fjäder, är att just förspänningen ökar.

Ökar förspänningen så bromar ju diffen mer hela tiden, vilket kan resultera i ett bilen blir mer understyrd i ingången till kurvor bla. Och man får inte det dynamiska beteendet som ramperna kan kontrollera.

Men är man enbart ute efter mer bromverkan i alla lägen är det bara att öka på förspänningen.


Vilket axialspel pratar du om ? Det är omöjligt att diffen någonsin har ett axialspel eftersom den har just förspänning.

Jag kan hänga med på att om ramperna i orig är gjorda för att motverka bromsverkan vid motorbroms och man iaf ökar förspänningen. Så kommer lamellerna att gå varma då de försöker bromsa vid ingången av kurvor. Men det borde va samma som vid utgång och värmen borde kylas bort av motoroljan. Utveckla gärna mer hur de kan "skära" , jag är nyfiken.

(allt jag skrev grundar sig på min allmäna kunskap om diffbromsar, jag har inte sett en specifik BMW diffbroms eller ramp men jag antar de funkar på samma sätt som alla andra)


Allt jag skrev är hur Peder på Mobimech har förklarat det åt mig.

Axialspelet är hur mycket spännmån det finns kvar på fjäderbrickorna innan dom bottnar. Lamellerna skär väl för att man spänner åt förspänningen till att överföra mer moment än vad lamellerna i sig klarar av.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1332


Trådstartare
M3Jonas skrev:
Kolla med Peder på: www.mobimech.se


Är detta verkligen rätt adress, får ingen respons

Vidare kan någon svara på hur tjock lammellen skall vara i nyskick

_________________
Rolf Stålheim

Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 382



Rolfson skrev:
M3Jonas skrev:
Kolla med Peder på: www.mobimech.se


Är detta verkligen rätt adress, får ingen respons

Vidare kan någon svara på hur tjock lammellen skall vara i nyskick


Finns en bättre länk i inlägget ovanför ditt inlägg, men rätt ska vara www.mobimech.com

_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3188



Rolfson skrev:
Vidare kan någon svara på hur tjock lammellen skall vara i nyskick


om jag kommer ihåg rätt så var den 1,9mm, mellanbrickorna finns i 2,0 och 2,1mm tjocklek.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Skruva banåkabil
Hur "lägga åt" diffbroms M3 E30
1326 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande