| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Kolfibergottis
|
2325 besök totalt |
|
Kolfibergottis
Var på Composite Design idag, med MGCC. Mycket intressant att se vad proffsen kan göra med kol. Dörrar till Marcos, insug till Porsche 928, insug till BMW, trösklar till Viper och paraboler till TVsändning. Eller varför inte 75 kg tresits-monocoque till en GT 40. Han visade också en bromsskiva som det tar 4 veckor att göra men då har den ju samma egenskaper oavsett om den har rumstemperatur eller om den är 3200 grader varm (dom blir ca 1800 grader varma). C
_________________ Christian Almström Alfa Romeo Bertone 2000 1973 Ford Escort RS 2000 Mk1 1975 |
||||
|
Hejsan
Denna firma finns i Arlöv utan för Malmö så kan bli lite tufft
_________________ Björn Athlöf I garaget: Sensor GTR BMW M3 E30 87 Porsche 997 EVO |
||||
|
Här har du lite du kan läsa så vet du grunderna i plastning.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Efter det finns det flera olika lite mer avancerade metoder för plastning som också kan vara bra att kunna. http://www.tanso.se/Metoder.htm Bra förklaring om vakuuminjektion. http://www.svensktmodellflyg.se/arti |
||||
Som jag har fattat det hela så är kolfiber(broms)skivor inte en komposit i samma bemärkelse som ett kolfiberlaminat. Istället "pressas" kolet ihop och man har med andra ord mer eller mindre bara kol i skivan. Någon som vet mer får gärna fylla på... _________________ Henning Olsson |
||||
Inte helt säker jag häller men så som jag har hört är att skivorna görs först som vanligt med kolfiber och matris sen läggs dom in i en ung där dom får ligga länge till matrisen mer eller mindre har övergått till kol. Någon som vet mer får fylla på. |
||||
|
Bromsskivorna består endast av kol - inget bindemedel. Tillverkningen är mycket komplicerad, med upphettningar och andra trix. Ett Le Mans-team körde hela rejset med en uppsättning skivor och belägg!
Vi fick också veta att det är brist på kolfiber i hela världen (det finns endast 5 tillverkare och ca 20 väverier). Bristen beror på att Airbus 380, Boeing?, köper upp enorma mängder vilket i sin tur får andra storförbrukare att också köpa på sig ett lager. Kolfiber påverkas inte av värmeväxlingar och används därför till paraboler och annan utrustning med höga toleranskrav. Glasfiber är kass i det hänseendet och mjuknar när den blir varm, men det finns knep för att få glasfibern att behålla formen bättre: Värm upp den - måla den svart och ställ ut den i starkt solsken. Det finns två sorters kolfiber. Den ena är avsedd för bakning och speciellt bindemedel. Den andra kan vi hobbyplastare använda till att göra huvscoop och annat onödigt och då använder man epoxi eller polyester. Plasten skall torka långsamt eftersom det tar tid för plasten att tränga in i fibern. C _________________ Christian Almström Alfa Romeo Bertone 2000 1973 Ford Escort RS 2000 Mk1 1975 |
||||
![]() |
Bilder o videos
Kolfibergottis
|
2325 besök totalt |
