Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Diff fråga
1786 besök totalt
Opeltok
Regnets huvudstad, dvs. Borås
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Diff fråga

Vi har blivit erbjudna att köpa en axel som skall vara en riktigt bra sak till vår Bil.

Killen sa att det sitter en "oljediff" i den, någon som vet vad det är för typ av diff å hur den funkar??

Det han sa var att den låser upp när man gasar och släpper när man backar av gasen.
Axeln sitter i dag på en rallycrossbil, axeln är förrövrigt en volvoaxel.

En annan fråga funkar det att åka bana med en sån diff?? Hur bra är det om den nu låser när man gasar genom en lång böj tex??

Hoppas att det finns nån här som kan förklara lite.

Edit: Ändrat länken

Min älskade Polo, jag saknar dig så!!
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004

Diffen låser ju inte upp förrän ett av hjulen får högre fart än det andra(i praktiken, innerhjulet börjar spinna) och du får fäste till det hjul som behöver det istället thumbs up

Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

såvida det inte är en ramplamelldiff.
den låser mer och mer allt efter hur mycket moment man lägger på den.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Petsor
Tvärred
Här sen Maj 2005

Dude: om det nu är en ramplamell diff är det något att ha till banåka?? är den isf justerbar efter vridet i motorn???

Kan tillägga att den även är "skrängt" framåt,uppåt...
Är köpt och ihopsatt av Ingvar Gunnarsson, är en sån axel han sätter på dom bilar han bygger till RC åkarna!!

850 19T-kitt, 12,880s/167km/h Mantorp -04
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003

Jag har inte så bra koll på olika diffbromstyper, men känns inte viskodiff som något liknande. Det sitter väl en sådan i M3 E46? Alltså, en sådan som bromsar mellan hjulen, beroende på att viskositeten i oljan förändras med värmen? Kan ha fel.

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Dude skrev:

Jag skulle vilja vara lite gnällig och ändra "låser" till "bromsar", låst är låst men en diff kan ju (och gör så oftast) utjämna varvtalsskillnaderna mellan ytter och innerhjul, dvs slira, men fortfarande överföra massa moment till innerhjulet.

BMW 330i -05
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

MaZ skrev:
Dude skrev:

Jag skulle vilja vara lite gnällig och ändra "låser" till "bromsar", låst är låst men en diff kan ju (och gör så oftast) utjämna varvtalsskillnaderna mellan ytter och innerhjul, dvs slira, men fortfarande överföra massa moment till innerhjulet.

lägg på tillräckligt med moment och den är låst

Jaja! medger att ordvalet låser var dåligt

Men erkänn att du fattade vad jag menade

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Javisst, men bara för att jag visste redan innan jag läste...

BMW 330i -05
Citera
Christian Larsson
Gamleby
Här sen Jun 2004

Jag tror att det är en ZF Diff eller något liknande, alltså en kondiff som är på ett ungefär, när du bara kör rakt fram och inte gasar så har du inte någon som helst diff utan när du börjar belasta och "sladda" så har du helt plötsligt 100% diff.

En kompis till mig som hade en Volvo 240 och körde rally med den då hade en sådan, han tyckte att det blev lite svårkört innan man lärde sig, bakänden av bilen kommer väldigt fort när den väl "diffar"

Uppsala
Här sen Dec 2004

Vi åker med precis en sådan gunnarsson-bakaxel på teamets rallycross 240. Sk kondiff. Den är justerbar i den mening att man kan förspänna den mer eller mindre. Dock kommer den alltid att idiot-låsa när du gasar. Känslan blir mer eller mindre svets-diff om du gasar genom en böj. Fungerar fint i rallycrossen men mitt inte allt för sunda förnyft säger att det borde bli tämligen knepiga köregenskaper i en banracingbil som ofta går långa svepande asfaltskurvor och där du vill kunna gasa ur en chikan utan att den hystar ut bakänden.
Den anledning jag har hört till att man åker med denna typ av diff i rallycrossen är att den är väldigt underhållsfri jämnfört med en lamelldiff samt att den pallar bra mycket mera vrid. De ultraklibbiga slicksen har en viss förmåga att bryta söner det mesta i drivlinan...

Diff fråga
1786 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande