| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Beteckning på fälgar
|
5 besök senaste veckan (10330 totalt) |
|
Beteckning på fälgar
Nu har jag sökt och sökt. Nu vill jag lära mig detta en gång för alla. Jag har en fälg (MSW) med texten 5Jx13H2 ET36 TYP1938A. Vad står detta för? 5'an kanske står för 5" breda? och 13 för 13" diameter? om det stämmer, vad betyder resterande? Hur vet jag hur breda däck jag kan få på dessa? Finns det någon tabell någonstans? _________________ Tobias Carlsson Suzuki Swift Sport Porsche Boxster S (Såld) |
||
|
angående däcksbredd kontra fälgbredd
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php |
||
|
Stämmer med 5tum breda och 13 tum i diameter.
ET36 betyder att mitten av fälgbanan ligger 36mm innanför kontaktytan mellan fälg och nav. ET kallas också offset. Det sista är nog ett internt namn på fälgmodellen. _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||
|
Re: Beteckning på fälgar
Ungefär så här ligger det till. (Har jag missat nå't får väl dude eller nå'n annan däcksguru rätta mig...)
5=bredd i tum mellan fälghornen. J=Fälghornens utformning. 13=Fälgens diameter i tum vid däckfotens anliggning. H2=dubbla "humpar" små upphöjningar i fälgbanan som håller däckfoten på plats. ET=EinpressTiefe. Inpressningsdjup. Måttet mellan fälgens mitt och anliggningsytan mot navet. Jag snodde några bilder ur en Continental-broschyr för att illustrera:
|
||
|
Re: Beteckning på fälgar
Tack för illustrationen, det klarnade helt klart. Jag är dock inte riktigt klar med hur breda däck man får på olika fälgar
_________________ Tobias Carlsson Suzuki Swift Sport Porsche Boxster S (Såld) |
||
![]() |
Däck för banåka
Beteckning på fälgar
|
5 besök senaste veckan (10330 totalt) |