| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Förstärkt koppling på 318is (M42)
|
1 besök senaste veckan (2597 totalt) |
|
Hallå där! Vinterns pyssel har gett mig anledning att fundera på ett kopplingsbyte på bilen. Ska byta svänghjul och tänkte då passa på att fräscha upp kopplingen med nya (orginal)-lameller. Funderingen gäller hurvida man ska passa på att förstärka/förbättra på något annat sätt när man ändå är där inne och rotar. Motorn är en orginal M42 (dvs 318is med 136hkr - en gång i tiden...) och kommer nog att förbli otrimmad inom överskådlig framtid. Är orginal koppling bra nog eller finns det någon enkel uppgadering man kan göra för att förbättra hållbarheten? Har läst lite på äldre trådar, tex pratas det om koppling till en 325:a, sinterkoppling, fjädrande lameller, förstärkta kopplingar från Sachs - några goda råd? Bilen körs i princip bara på bana och till och från dessa, än så länge utan att tävla. Dock så verkar det vara ett bra gäng som planerar att gå in i BMW-cupen till nästa säsong och jag börjar också bli lite sugen på det - inte omöjligt att det blir ett och annat inhopp och kopplingen får gärna hålla även för den typen av användning. _________________ Dan Byström |
||
|
Tror nog egentligen att orginalkopplingen duger till rätt bra, men annars kan du ju byta till en Sachs sportkoppling, en sådan har jag på min, fungerar ypperligt, blir dock lite med tungtrampat, men det kan man ju leva med...
_________________ / Martin Spetz Racern: |
||
|
Gäller det fortfarande att man kan få tag på den(Sachskopplingen) hos Mekonomen (läste att den fanns där i någon tråd)? Hur påverkas slitage och belastning på kopplingen om man kör med lättat svänghjul? Rent intuitivt så känns det som att man får dra iväg med mer motorvarv och kanske då slira mer.
_________________ Dan Byström |
||
|
Dan vad du behöver är mina trimkammar och ett litet chips så vips så kan du åka lika fort som mig
Jag tror nog att du klarar dig gott med originalkoppling för att återgå till topic. Har för mig att original klara 300 - 400 nm, vilket vi bara kan drömma om. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
JAAA Mats, jag ska! Vad du tjöötar!
Har "ringt lite samtal" och prioritera på rätt ställe verkar väl vara ledorden här... När jag tröttnat på att bli varvad av er i trimklasserna så slår jag dig en signal John! _________________ Dan Byström |
||
|
Ska du ha värre doningar än originalets 215mm funkar det med 325:ans svänghjul osv.
Men VARFÖR???!!!
Det behövs inte och byter du svänghjulet kan du inte åka Standardklassen...och detta för en uppdatering som inte ger ngn prestandavinst.
Vill man byta för den gammla är helt slut kan man ju dock passa på och köpa en Sachs förstärkt. |
||
|
"Det behövs inte och byter du svänghjulet kan du inte åka Standardklassen..."
Vad jag förstår så satt det M40 svänghjul på dom första M42-bilarna och då borde det vara godkänt i Standard - eller? (dryga 2 kilo lättare har jag läst) Sen kan man, som du antyder, diskutera meningen med det men svänghjulet finns redan så jag petar nog i det. _________________ Dan Byström |
||
|
Byta till M40-hjulet och hävda det som standard skulle passera enligt min bok. Bra ide.
Lätta svänghjulet är alltid en bra ide och oftast värt jobbet, men... ...nu pratade ngn om förstärkta kopplingar och 325-hjul (228mm) och att palla mer vrid/stryk tidigare i tråden...inte vinna respons. *petigt med frågorna idag*
|
||
|
Teorin bakom kraftigare koppling var att en sån kanske skulle stå emot bättre när en novis ska till att starta från stillastående och även då förbereda för en starkare motor någon gång (långt in) i framtiden men det verkar ju som att standardvarianten duger gott.
När det gäller svänghjulet så tänkte jag passa på att få just lite bättre respons när jag ändå delar på motor och v-låda (inte för att jag saknat respons utan mest för "passa på"). Hade kanske tänkt låta lätta det också men det är inte värt det om man sumpar Standardklassen. Bra poäng! _________________ Dan Byström |
||
|
Fast om motorbygget är långt in i framtiden så kanske du behöver byta koppling då ändå?
onödigt att åka med tyngre/dyrare/hårdare grejer än nödvändigt IMo. Du kommer ju ändå att spinna i starten.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Rullande start i cupen....
_________________ / Martin Spetz Racern: |
||
Ja förr när jag åkte Cupen var det manlig start. Men de har tydligen veknat sen dess...
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (2597 totalt) |