| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Koniska brotchar?
|
1 besök senaste veckan (3127 totalt) |
|
Koniska brotchar?
Hej Vi håller på med framvagnen på vår Locost och skulle behöva brotcha om spindlarna till en en annan spindelbult. Problemet verkar vara att få tag på koniska brotchar. Är det någon som vet var man får tag i detta? Mvh Fredrik _________________ Fredrik Svärd |
||||
|
Det går utmärkt att slipa upp det med roterande fil.
Nogranhet och märkfärg skal vara till hands. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Fråga snällt på en mekanisk verkstad annars
Handbrotchar borde ligga i diverselådorna både här och där tycker jag. Ta med en påse bullar och bre dit det stora leendet så kanske du får det du behöver med dig hem.
_________________ /Anton Lillsund |
||||
|
Jag försökte med bullmetoden på jobbet där vi har en stor maskinverkstad. Tyvärr var det enda koniska som fanns "Morse-kona" dvs 1:50, jag behöver 1:8.... Letade även i deras leverantörskataloger utan framgång.
Får försöka med någon annan verkstad. /Fredrik _________________ Fredrik Svärd |
||||
Den här metoden funkar finfint! Man ska inte förakta "vebo-mek" lite tålamod så blir det hur bra som helst! |
||||
Ett alternativ kan vara att limma smärgelduk på en gammal spindelledskona med rätt stigning. ett annat att slipa skär i en gammal kona, och tillverka en brotch utifrån den. Men förmodligen bästa alternativet är att hiutta en led som passar.... |
||||
Ett mindre hållbart (i förhållande till pris) alternativ på bilar som är tänk att användas mycket. |
||||
|
Hej gen
Spindlarna i fråga är Ascona A spindlar som jag vill ha Ford bultar till för att kunna använda standard "locost" bärarmar. Asconans orginal sindelbultar har ingen bra infästning för dessa armar, nedre är inpressad i godset och övre är skruvad med två bultar. Vad jag tror mig ha luskat ut är att Asconans orginal och "fååården" har samma konicitet, bara olika diametrar, och det verkar inte skilja mycket. Jag har ställt frågan om passande bultar på locostklubbens sida, men det är ingen som hittils kunnat ge mig något svar på passande bultar som dessutom passar i bärarmen utan allt för stora modifieringar.... Gillade iden om smärgel på en gammal kona! Ska undersöka detta vidare! Mvh Fredrik _________________ Fredrik Svärd |
||||
När/om du "brotschar" till det på det här sättet, se till att inte värma ytan för mycket! Håll tempen under kontroll med kylvätska. Annars kan det bli jobbiga sprickor och sånt som sedan uppträder under belastning. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Good point!!! Detta hade jag garanterat missat! Snabbt är ju en kvalitet också! eller hur var det.....
_________________ Fredrik Svärd |
||||
|
Konisiteten är väl 1:10 ?
Har kollat hos www.kontima.se där finns måttsatta ritningar på standard p-ändar kolla där. /robban _________________ Robert Gustafsson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Koniska brotchar?
|
1 besök senaste veckan (3127 totalt) |