| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Benremmarna - var ska infästningen vara egentligen
|
1502 besök totalt |
|
Ska flytta min stol lite nedåt, så benremmarna infästning måste ändå flyttas. Kan inte erindra mig att jag sett ngn spec om var dom ska vara. Ska dom var direkt under hålet i stolen för remmarna? Åtkomligheten känns ju lite sådär när remmarna ska hakas i öglorna. _________________ Pär Hylander |
||
|
Re: Benremmarna - var ska infästningen vara egentligen
Fungerar det med två (genomgående och motstående) öglor genom en 25x25 profil som svetsas i golvet, tröskel och transtunnel. Ännu en grej att fixa innan KM1 ...
Edit: Kom just på att ett runt rör på tvären därunder gör att det skulle gå med Wrap around... Tills hjärnan gjorde ett varv till och jag kom på att mitt sabeltbälte har låset sittandes fast i dessa remmar. Att behöva montera bältet samtidigt som stolen låter inte så skoj (men inte omöjligt). Det finns ju beskrivning hur stor kraft det skall hålla för (bägge benremmarnas fastsättning skall tillsammans klara samma kraft som ett axel/höft-remsfäste). Beroende hur nära golvet man sitter så är olika lösningar möjliga. Jag sitter rätt tiltad så det finns plats. I en Elise/Speedster måste det vara ännu knöligare. |
||
|
Re: Benremmarna - var ska infästningen vara egentligen
jo, jag funderar själv över detta... I england monterar man vanligen bara 4-punkt... _________________ Mattias Meldert |
||
Bakåt.. Annars ligger bromskraften på framkanten i hålet i stolen, och de är den (troligen) inte byggd för. _________________ Arne Lindgren |
||
Fast du skrev att du hade för dig så jag kollade SBF.. Du har rätt om att den faktiskt får vara endera framåt eller bak från hålet, men gradantalet var 20. Hmm.. Om stolen flexar ner och fästet sitter framför hålet kan man ju glida fram en bit. Det känns konstigt.
_________________ Arne Lindgren |
||
|
Den här typen av bälte är ganska vanlig, men var är benremmarna egentligen tänkta att fästas? De är visserligen inte tillverkade med SBFs reglemente i största åtanke. Men de remmarna är ju toklånga om man hade tänkt fästa de +/- 20 grader under stolshålet. Ok, de går att justera till kortare, men de verkar ju onödigt långa?
_________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||
|
Re:
Jag har exakt detta bälte i Miatan och har satt det rakt under rumpan i stolen. Just med tanke på remmens längd. 2 hål i golvet och en platta svetsad på utsidan. Stolen monterad "på golvet" och jag känner inte av dom så visst går det att montera stolen lågt även med 6p bälte som var den ursprungliga frågan. _________________ H e n r i k P i h l |
||
|
Vad säger SBF om fästen till benermmar ? Är det platta i golvet som gäller ? Fast den remmen ska väl egentligen inte göra mer än att hålla bältet på plats när det smäller, inte ta upp själva krockkraften. Skulle man inte kunna fästa remmarna där man fäster höftremmarna ?
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1502 besök totalt |