Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 TURBO S -88 RR500 (bänkad: 514 rwhp)
1, 2, 3 ... 14, 15, 16   >>
22 besök senaste veckan (81276 totalt)
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Aktuell status, uppdaterad 2010-03-19

Säsongen är inte riktigt över men vinterplanerna är i full gång.
Det ser ut att bli en rätt hektiskt vinter
Det gäller mao att sätta igång i tid så att allt är klart till våren.

Modifieringar inför säsong 2010

Motor
En 3.0l 16v turbomotor ska byggs. Motorn baseras på en 968-motor med bibehållen variocam. Målet är en hållbar och responsiv motor. Kommer att köra lite högre komp och samma turbo så registret blir ca 3500-4000 rpm långt. Effekten bör hamna på 450+ hp @ 0,9 bar, 500+ @ 1,1 bar.
- PÅBÖRJAT

Bränslesystem
* Byta ut nuvarande Bosch 044 pump mot en FueLab pump och filter.
* Nya nylonomspunna bränsleslangar i AN8 från tank till pump till filter till motor.
* Uppgradera elkablaget till pumpen också


Chassi & fästen
* Nya bärarmar fram i chrome moly med utbytbara spindelleder justerade för bättre vinkel med låg bil - KLART
* Nya fjädrar - 650 lbs fram - KLART
* Nya fjädrar - 750 lbs bak - KLART
* 18mm spacers bak - KLART
* 7mm spacers fram - KLART
* Cornerweight & ny inställning.
* Nya semisolida fästen för motor och växellåda.


Bromsar
Effekt kräver bromsar.. Mina 322x32 mm big reds har inte räckt till, förhoppningsvis avhjälps det med rejält kylning.
Modifieringarna:
* Bygga rejäl bromskylning med 3" intag i fronten - 90% färdigt
* Isolerande material mellan kolvar och belägg (från KH Motorsport)
* Byta dammskydden plus ny vätska RBF660 osv...

Interiör / säkerhet
* Fullbur från Heigo. Pulverlackad illgrön - KLART
* ombyggda stolsfästen osv för att få till bra position och justerbarhet. - KLART
* Nya mätarpaneler, kläs i svart alcantara - KLART
* Schroth 6-punktsbälten

Exteriör
* Ny motorhuv med kärna av karbon, stort integrerat luftutsläpp from oreca Viper
* 968-speglar i glasfiber (viss lättning )
* Bromsscoop i fronten - Färdiga för lack
* 968 vinge för att bli av med den fula gummivingen. Downforce får vänta till 2011

Motorstyrning/Mätare
* STACK bredbandslambda - KLART
* PrOSport 60mm peak/warning-mätare för:
- Vattentemp
- oljetemp
- oljetryck
- EGT
- Bränsletryck
- Turbotryck - KLART


----------------------------------------------------------------------------------
GAMMAL INFo, POSTAD 2005-12-27:


Det hela började i höstas då jag kände att det fanns 2 vägar att gå med Gröne Jägarn... Antingen anse den som "klar" och gå vidare med ett annat projekt. Eller att satsa fullt ut. Go Big or Go Home.
Det kloka (?) beslutet blev Go BIG och här är vad som är på gång nu under vintern...

Säsongen 05 var den hyfast snabb med 100-200 på 8 sek men inför 06 blir det andra bullar..

Gröne Jägarn - 944 Turbo S -88:


Bilen lackades om för ett par år sen i Porsche Rainforest Green. Inget lätt beslut det här med färg men den gröna är lagom diskret och farlig.. På insidan har den en svart läderinteriör i nyskick.

Så vad kommer hända?? Hmm det är nog lättare att nämna det som inte kommer bytas ut eller byggas om :P

Chassi:
* Bilstein Escort Turbo Cup coilovers. Club Sport dämpning. Hypercoil fjädrar och Lindsey camber plates.
* Borttagna torsionsstavar
* Welmeister solida bussningar bak
* Powerflex bussningar fram
* 968 M030 kränghämmare, 30/19mm ställbar bak. Nya bussningar


Bromsar:
* 996 GT3/TT bromsok fram
* 993 TT skivor med gjutna hål och lösa nav. Nya brorrade skivor bak
* Lindsey anodiserade nav
* Stålomspunna bromsslangar
* Mintex C-tech belägg fram och bak
* Renoverade, blästrade och pulverlackade bromsok bak


Fälgar och däck:
* 18", inte bestämt vilka ännu
* Bridgestone RE540S R-däck.

Motor:
Aha... now börjar det RIKTIGT intressanta

Motorn blir ett samarbete mellan Revline Racing och Skunk Workz som är en norsk motorfirma.

Alla delar i motorn har beaktats och allt är framtaget och beräknat för att fungera optimalt och i harmoni med varandra.

Motorn blir fortfarande på 2.5 liter och med 8v topp.

Lite av godsakerna:
* Skunk Workz custom storventilstopp (N/A core)
* Skunk Workz custom kamaxel med solida lyftare
* Skunk Workz custom förstärkt block
* Skunk Workz intercooler
* Skunk Workz insug
* Garret GTxxR BB turbo
* Revline Racing special turbo installation
* Revline Racing custom downpipe och avgasarrangemang. 3" från downpipe och 2" från wastegate some går ihop till 4".
* DTA Fast P8Pro styrsystem med RR custom kabelhärva och givetvis mappas motorn av RR också
* Revline Racing oljekyl (25 raders Setrab)
* Revline Racing custom IC-rör
* Raceware bultar
* Spec lättviktssvänghjul i alu
* Spec Stage 3 lättviktskoppling

Relaterade delar :
* Nya sensorer etc överallt
* Nya packningar och vattenslangar överallt
* Broadfoot AC delete
* Balance shaft delete
* Keramiskt coatade grenrör och downpipe
* All lösa motordelar antingen polerade eller pulverlackade
* Nya motorfästen

Har glömt en massa så ny info kommer att läggas till löpande.

Målet med motorn:
Massvis med hästar på vanlig macksoppa... 500++


Blandade bilder:

Tomt...


Vad är ett garage utan en kalender?


Konst...


Ett par M44-motorer och en väldigt smutsig jägare


Extremt hög kvalitetskänsla på dessa grejer


Mer konst! Guldanodiserade grejer... vad kan vara vackrare??


Vibratorminimerare...


Ny hårdvara (detta kitt för kopplingen)


..tyska för "en helt ny snygg och läcker kritvit kylvattentank"


Huhu..


Samtliga kylarslangar...


Grymma kameror är nästan lika roligt som grymma bilar


Ahhh dessa guldanodiserade grejer alltså...


Solida bussningar..


Biltemabultar...eller inte


Lager lager lager


Hårdvara och sensorer


Spec koppling


Frisbee


Stop it


Skitigt block redo för rengöring...


Toppen enligt 2005' spec..mycket fint, men för rekordmål krävs rekordtopp, :twisted:


Ytterligare info kommer snart

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522



oj oj oj, grymt! thumbs up

Ser fram emot att följa bygget! När är det tänkt att det ska vara färdigt? Maj? Jobba på!

Mvh

_________________
Gustav Hedelin
Citera
golf666
Dalarna, Falun
Här sen Jan 2005
Inlägg: 682



MASSA BILPORR

Riktigt fin Porsche, lite VILL HA begär
Detta ser jag framemot att följa...
Keep UP! thumbs up thumbs up

_________________
//Mvh Tobbe Granqvist
Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.!
Gula golfen 402m: 11.15@204m/h
Citera
Syrran
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 108



thumbs up thumbs up

_________________
Johan Syrén
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



Meeera !

_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Några nya bilder

Alla delar som ska återanvändas genomgår en invecklad rengöringsprocess... Tyvärr innebär de flesta stegen ömma händer

Bärarmar o smått o gott


Bakdäcken... får se hur länge de håller på high boost läge hoho...


Rengjort och delvis nerplockat motorblock snart redo för Skunk Workz i Norge att sätta tänderna i

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Huhu ja planen är att bilen ska bli klar tills i vår, vilket känns redigt stressigt
Det är ohyggligt mycket som ska specialbyggas och förutom alla rördragningar kommer det bli "lite" jobb med att bygga den nya kabelhärvan...

Tur att man har lite att göra i vintermörkret

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Lite nya bilder på chassigrejer och blandade delar.

De eftertraktade 968 M030 kränghämmarna med nya bussningar:


Främre kränghämmaren är galet tjock med sina 30mm...


19mm bakre kränghämmare ställbar i 3 lägen.


Lindsey Racing head steam kit. Några teorier gör gällande att det finns en kylvattenficka ovanför 4-e cylindern som inte har något flöde vilket gör att det samlas ånga där. Det är givetvis förödande för kylningen och detta lilla kit ventilerar detta hålrum.


Vem kan räkna antalet packningar på denna bild?? Vinnaren får en åktur i bilen


Mäktiga paket med godsaker från Bilstein och Hypercoil


En fram- och en bakdämpare


Närbild av botten på framdämparen. Det har sagts förr men det måste nog sägas igen... kvalitén är enormt hög på dessa grejer!


Närbild av övre fjädertallriken på bakdämparen

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
golf666
Dalarna, Falun
Här sen Jan 2005
Inlägg: 682



thumbs up thumbs up thumbs up

oj oj oj ännu mer bilporr
Lite avis är man allt.. hehe!
Väntar på lite bilporr till garaget jag med i form utav Koni coilovers, ska bara lägga in en beställning!

_________________
//Mvh Tobbe Granqvist
Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.!
Gula golfen 402m: 11.15@204m/h
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Jag är grymt impad av finish och kvalitet på prylarna - ska bli kul att se hur den går sen. Keep up the good work! thumbs up

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



GustafB skrev:

Lindsey Racing head steam kit. Några teorier gör gällande att det finns en kylvattenficka ovanför 4-e cylindern som inte har något flöde vilket gör att det samlas ånga där. Det är givetvis förödande för kylningen och detta lilla kit ventilerar detta hålrum.



Gör dom grejorna att det blir ett kylvattenflöde?

Vad är pengen?

_________________
Pär Hylander
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Pär Hylander skrev:
GustafB skrev:

Lindsey Racing head steam kit. Några teorier gör gällande att det finns en kylvattenficka ovanför 4-e cylindern som inte har något flöde vilket gör att det samlas ånga där. Det är givetvis förödande för kylningen och detta lilla kit ventilerar detta hålrum.



Gör dom grejorna att det blir ett kylvattenflöde?

Vad är pengen?


Tydligen har inte vattnet någonstans att passera ut från detta hålrum. Denna ventil gängas ner där och leds sedan tillbaka till kylvattentanken.
Paketet kostar ca 400kr men vill man labba själv går det att plocka ihop själv med standardgrejer.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1014



Mycket trevligt bygge.... thumbs up

Hoppas ni håller oss uppdaterade med bilder och info.

Har ni sålt den andre?? (RR300)

Lycka till.

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Den andre (RR300) står i garaget och väntar på rätt köpare.
Kan inte avgöra om den ser ledsen eller lättad ut av att se alla drivor med lösa delar från den gröne bilen

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13272



Denna verkar grymt imponerande!

Jag tror jag är rätt köpare till RR300:an, men tiden är inte riktigt rätt än... jag var och kollade på den i höstas och hör av mig i slutet på februari igen om den finns kvar.. (som jag sa till Fredrik..)

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



GustafB skrev:

Tydligen har inte vattnet någonstans att passera ut från detta hålrum. Denna ventil gängas ner där och leds sedan tillbaka till kylvattentanken.
Paketet kostar ca 400kr men vill man labba själv går det att plocka ihop själv med standardgrejer.


Man får borra och gänga i toppen alltså?

Det ser onekligen ut som helt vanliga pneumatikgrejor. Rimligen så är det ett snäpp uppspecad slang (polyamid) som tåler kombinationen av tryck och temp. Know-how'n är onekligen det mesta man betalar för, för dom komponenterna kostar väldigt mycket mindre än det priset.

_________________
Pär Hylander
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Stacken skrev:
Meeera !


Mmmm!! Den där gröna färgen var helt underbar på din bil! thumbs up

_________________
Rachid Rachid
Citera
Mattias Österberg
Saltsjö-Boo
Här sen Maj 2004
Inlägg: 234



Detta skall bli spännande att följa.
Lycka till!!!

_________________
Mattias Österberg

Porsche 993 C2 -94
Porsche 968 CS -93 [SÅLD och saknad]
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061



Är det samma bil som var på lunda och körde konbana samtidigt som mej för nåt år sedan ? misstänker det.
Den var ju äckelsnabb, antar att det hänt "lite" sen dess

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Klucken
Mora
Här sen Apr 2004
Inlägg: 208



thumbs up

Precis vad jag drömmer om på nätterna... !

Underbart läcker.

_________________
Mårten Kluck
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Cedric det stämmer, det är samma bil!

nya bilder

det är tänkt att dessa rör nån gång ska bilda 1...


4" Magnaflow ljuddämpare i rostfritt


En bild för alla ricers


och äntligen... provmontering av respiratorn på extramotorn

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 TURBO S -88 RR500 (bänkad: 514 rwhp)
1, 2, 3 ... 14, 15, 16   >>
22 besök senaste veckan (81276 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande