Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf GTi MK1 -83
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (9966 totalt)
Cooper Rille
Viken
Här sen Feb 2004
Inlägg: 80


Trådstartare
VW Golf GTi MK1

Här kommer lite fakta om min banbil:

Motor

Golf GTi 8v på 142HK @6000varv/min (juli 2011), byggd av Trendab
-smidda kolvar från JE-Pistons
-kolvringar från JE-Pistons
-Enem kamaxel (L9)
-toppen är portad och planad av Topptrim
-alla bultar från Automotive Racing Products (ARP)
-allt balanserat
-portat insug med Audi turbo spjällhus
Stumma motorfästen
Justerbart kamdrev

oljetråg med skvalpplåtar
Extern oljekylning
Pipercross luftfilter med uppsågad luftburk
Sachs racekoppling
Supersprint extraktor, 4-2-1
Supersprint racesystem, 2,5" (R-serien)

Chassi

GUSS helbur
Batteriet flyttat bak i bilen
KAW ställbara fjäderben runt om
Sellholm uniball topplagringar fram
Polyuretan fjäderbenslager bak
Delrin bussningar i bärarmar fram och bak
DLI shims för 2,5gr camber bak (2,5gr camber fram)
Krängningshämmare (fram) borttagen
Krängningshämmare (bak) H&R 26mm med polyuretan bussningar
Fjäderbensstag (fram/övre) i aluminium
Fjäderbensstag (fram/undre) från OMP
Broms fram: 280mm G60-skivor, slitsade
Broms bak: original (helt nya)
Belägg: Carbotech Panther XP10
Bromsvätska: ATE Blue Racing
Stålomspunna slangar

Kaross/inredning

Taklucka
Lexanrutor runt om (ej fram)
Motorhuv i glasfiber
Rensad invändigt förutom innertak/dörrsidor
OMP stol + Sparco stol
2x Sabelt 6-punktsbälte
Mocca ratt med förlängt rattnav och kortad styrväxel (2,5 varv)
Rattkoppling från Snap-off, No528
Short-shifter, -60%, med förlängd växelspak
Momo aluminiumpedaler
Shiftlight
Lap-Timer

Däck/fälg

Toyo R888 195/50, medium-soft
15" Joe Wheels, 7" bredd, ET35

Vikt: 810kg

Köpte bilen juni 2004, och sedan dess uppgraderats rejält och nu gått några varv på bl a Gotland Ring, Knutstorp (1:15), Falkenberg (0:56), Sturup Raceway och Nordschleife (BTG 9:04)














_________________


Richard Sverkersten
Golf GTi MK1
Mini Cooper S R53
Citera
golf666
Dalarna, Falun
Här sen Jan 2005
Inlägg: 682



Trevligt med ännu en mk1a här thumbs up

Var köpte du dina sellholm topplagringar?
Är ute efter nå värre i samband med att jag byter till coilovers nu...

_________________
//Mvh Tobbe Granqvist
Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.!
Gula golfen 402m: 11.15@204m/h
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707



golf666 skrev:
Trevligt med ännu en mk1a här thumbs up

Var köpte du dina sellholm topplagringar?
Är ute efter nå värre i samband med att jag byter till coilovers nu...


sellholm topplagringar köps av sellholm.se !

_________________
Citera
golf666
Dalarna, Falun
Här sen Jan 2005
Inlägg: 682



såklart dum fråga....
Jag som börjar bli lite väl trött tror jag...

_________________
//Mvh Tobbe Granqvist
Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.!
Gula golfen 402m: 11.15@204m/h
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Hej och välkommen! Kul med ännu en Golf här på forumet av rätt årsmodell. thumbs up
810kg, det var friskt lättat.

Fartfyllda banåkarbilder i all ära alltså, men du har inte några bilder på bilen stillastående? Nyfiken på hur den ser ut.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Raz
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 805



Kul med fler Golfar!
Du råkar inte ha några bilder på inredningen? Speciellt buren då jag själv håller på med montering av helbur i min Golf Mk1 så skulle det vara kul att se några bilder på golvfästena och på buren

_________________
Per Lundin
Porsche
Golf Mk1 1.8T - såld
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Mk I än var man vänder
Undra vad sedan händer.
Köra fort på bana.
Låt det bli en vana.

Skratt.
Man börjar bli van att snabba "ettor" dyker upp här.

KUL thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
Krängningshämmare borttagen

Bak eller fram och varför???

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Capo
Scania
Här sen Feb 2004
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Man brukar ta bort den fram för att förhindra spinn på innerhjulet. Kan nog med fördel kombineras med grövre hämmare bak.

fuling skrev:
citat:
Krängningshämmare borttagen

Bak eller fram och varför???

_________________
/Fredrik Sverkersten
Citera
Cooper Rille
Viken
Här sen Feb 2004
Inlägg: 80


Trådstartare
fuling skrev:
citat:
Krängningshämmare borttagen

Bak eller fram och varför???


fram är borttagen för att erhålla en bättre instyrning och kurvtagning. kanske bakhjulet lättar, men det underlättar genom kurvan.

_________________


Richard Sverkersten
Golf GTi MK1
Mini Cooper S R53
Citera
Cooper Rille
Viken
Här sen Feb 2004
Inlägg: 80


Trådstartare
Capo skrev:
Man brukar ta bort den fram för att förhindra spinn på innerhjulet. Kan nog med fördel kombineras med grövre hämmare bak.

fuling skrev:
citat:
Krängningshämmare borttagen

Bak eller fram och varför???


också sant!

_________________


Richard Sverkersten
Golf GTi MK1
Mini Cooper S R53
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

och ger mer kränging som försämrar greppet.

Så fort innerbakhjul lättar kan inte bakvagnen ta mer lastförstjuting.

Utan då kommer ALL resterande lastförstjuting hamna på ytter framhjul, och där vill vi ha den???
Näää, inte jag i alla fall.

Så styva upp skrotet fram till innerbakhjul precis håller sig i backen.
Kan lätta lite precis i instyringen, detta pga då bromsar man rätt hårt som ger en viktförstjutingen framåt.

Citat:
Man brukar ta bort den fram för att förhindra spinn på innerhjulet.


om inner bakhjul är i luften spelar det ingen roll, om inte inner bak lättat så är det bättre att göra bilen krängingstyvare bak än att minska fram.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Dulliman
Götene
Här sen Feb 2003
Inlägg: 233



Jag snackade med en kille som tävlar med en golf MKIIa och han plockade bort främre hämmaren för att testa, bilen höll i bättre i kurvorna mot den gjorde innan och varvtiderna blev bättre så han kastade hämmaren. Jag är absolut ingen expert på formler och hur saker funkar bäst teoretiskt utan håller mig till hur grejer fukar på banan.

_________________
Johan Börjesson
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897



fuling skrev:
och ger mer kränging som försämrar greppet.

Så fort innerbakhjul lättar kan inte bakvagnen ta mer lastförstjuting.

Utan då kommer ALL resterande lastförstjuting hamna på ytter framhjul, och där vill vi ha den???
Näää, inte jag i alla fall.

Så styva upp skrotet fram till innerbakhjul precis håller sig i backen.
Kan lätta lite precis i instyringen, detta pga då bromsar man rätt hårt som ger en viktförstjutingen framåt.

Citat:
Man brukar ta bort den fram för att förhindra spinn på innerhjulet.


om inner bakhjul är i luften spelar det ingen roll, om inte inner bak lättat så är det bättre att göra bilen krängingstyvare bak än att minska fram.


Fuling,

Visst är du kunnig och jag tvivlar inte på din kompetens, jag är nybörjare i ämnet och försöker lyssna på andra som kan, samt läsa mycket för att lära mig (bland annat dina inlägg). Men ibland kan det kännas som att du är lite snabb på att kritisera andras "setup". Det kanske inte är meningen att kritisera och det kanske bara är jag som uppfattar det så... Hursomhelst är det bra att ni som sitter inne med kunskapen delar med er!!!

Superrille,

thumbs up
Har alltid gillat MK 1 Gti'n, vore kul att se lite mer detaljerade bilder på din pärla. Om 810kg är inklusive vätskor och förare är den ju bara 100kg tyngre än min sjua...

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
Cooper Rille
Viken
Här sen Feb 2004
Inlägg: 80


Trådstartare
24-Seven skrev:
fuling skrev:
och ger mer kränging som försämrar greppet.

Så fort innerbakhjul lättar kan inte bakvagnen ta mer lastförstjuting.

Utan då kommer ALL resterande lastförstjuting hamna på ytter framhjul, och där vill vi ha den???
Näää, inte jag i alla fall.

Så styva upp skrotet fram till innerbakhjul precis håller sig i backen.
Kan lätta lite precis i instyringen, detta pga då bromsar man rätt hårt som ger en viktförstjutingen framåt.

Citat:
Man brukar ta bort den fram för att förhindra spinn på innerhjulet.


om inner bakhjul är i luften spelar det ingen roll, om inte inner bak lättat så är det bättre att göra bilen krängingstyvare bak än att minska fram.


Fuling,

Visst är du kunnig och jag tvivlar inte på din kompetens, jag är nybörjare i ämnet och försöker lyssna på andra som kan, samt läsa mycket för att lära mig (bland annat dina inlägg). Men ibland kan det kännas som att du är lite snabb på att kritisera andras "setup". Det kanske inte är meningen att kritisera och det kanske bara är jag som uppfattar det så... Hursomhelst är det bra att ni som sitter inne med kunskapen delar med er!!!

Superrille,

thumbs up
Har alltid gillat MK 1 Gti'n, vore kul att se lite mer detaljerade bilder på din pärla. Om 810kg är inklusive vätskor och förare är den ju bara 100kg tyngre än min sjua...


citat:

Har alltid gillat MK 1 Gti'n, vore kul att se lite mer detaljerade bilder på din pärla. Om 810kg är inklusive vätskor och förare är den ju bara 100kg tyngre än min sjua...[/quote]

-njaa, tyvärr är det "torrvikt" dvs ej full tank och utan förare.... fler bilder kommer......


_________________


Richard Sverkersten
Golf GTi MK1
Mini Cooper S R53
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609



Att ta bort hämmaren fram är tydligen ganska vanligt på Golfar. Vore intressant att styva upp bak istället för att mjuka upp fram bara för att se vad som händer. Någon som testat?

På rwd-bilar så har jag sällan hört att man tar bort hämmaren bak, snarare byter man till en grövre fram.

Sen spelar det en viss roll om man åker diffat eller ej. Åker man odiffat kan ju mer utfjädring på innerhjulet vara att föredra för att få ner hjulspinnet oavsett i vilken ände det driver.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Vid en spesifik sidobelsing så har man samma kontktryck mellan backen och däcket med eller utan krängare. Allså den totala viktförstjutingen är lika vad man än gör. Vad man därimot kan göra är att försöka flytta så mycket det går till den ända som har mäst grepp bak på en FWD. Men bara så länge inte inner bakhjul lättar från backen, då kan den axen inte ta mer.
Det ända man vinner på att ta bort krängar fram är mer krängning som pajar greppet pga mindere negativ camber. Hmm om nu man inte har en kopiöst hård bil bak som inte lättar inner bakhjul.

Sen det här med att få innerhjulet fram fjädra ut för att få mer grepp stämmer inte.
Vi har en min belsting på innerhjulet fram som är konstant vid samma sidoaxeleration om vi antar att bakvagnen tar vad den kan.

Edit:
ta inte vad jag skriver som kretik utan som upplysing/info.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Cooper Rille
Viken
Här sen Feb 2004
Inlägg: 80


Trådstartare









-även en huggorm kan ha svårt att fånga en kanin!

_________________


Richard Sverkersten
Golf GTi MK1
Mini Cooper S R53
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5283



Riktigt fin mk1a och roliga bilder med vipern
Underbart rolig och ball bil verkar du iaf ha. Vill som alla andra ha mer stillståendes bilder

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Åh! F-n vad hårigt att ta en Viper på yttern med en VW! Den kanske körde riktigt långsamt men det var roliga bilder för det.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Cooper Rille
Viken
Här sen Feb 2004
Inlägg: 80


Trådstartare
en stillsam fredag-kväll i oktober efter Adenauer Forst på Ringen med motorras



någon som har något skoj i motorväg att stoppa i?

_________________


Richard Sverkersten
Golf GTi MK1
Mini Cooper S R53
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf GTi MK1 -83
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (9966 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande