Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Hur ser ni på TOYo's 15" R-däck ?
1, 2   >>
3188 besök totalt
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
Hur ser ni på TOYo's 15" R-däck ?

- Skall snart välja vilka jag skall ha på driftingbilen liksom.

det blir 15" i år till skillnad från 14" förra året.

har lagt upp en plan på att använda mig utan T1-R bak
& R-däck fram - men vilka & bredder, hårdheter ?

fälgarna blir 15x7 - eventuellt 15x8

MVH/
.......K

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



om du vill slippa tänka så kan du ju köra som alla andra med 205/50-15 R888 på 15x7

om du vill ha hjälp att slipa ner mönstret till 1,6mm (inte nödvändigtvis plant) så finns det gott om folk som kan hjälpa till

RA-1orna blev i mitt fall varmare fortare än R888 och jag tror tom att jag lyckades få RA-1orna rejält heta vid några tillfällen ("aj som f-n" varma mao). Men förare och bil var inte identisk (erfarenhetsmässigt) mellan dessa båda set.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



T1-R kör jag med till vardags, funkar fint.
Men i drifting brukar ni skicka i lite mer tryck bak va?
T1-R i 14 och 15 tum pallar inte mer än ca 3 bar om det spelar dig roll.
Jag har 205/55-15 på 7" breda fälgar, skulle gärna haft lägre profil då det känns som
kanterna är lite mjuka.

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



Hur gick det förresten att köra med urdubbade vinterdäck? Det var väl det du slet med förra våren?

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Hur gick det förresten att köra med urdubbade vinterdäck? Det var väl det du slet med förra våren?



friktionsdäcken var bland det bästa jag nånsin kört på -
men var det ju med 120 hk

Nu med 5-600 hk behövs det inte sådana däck - det lär spinna ändå

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
Karl Birgander skrev:
T1-R kör jag med till vardags, funkar fint.
Men i drifting brukar ni skicka i lite mer tryck bak va?
T1-R i 14 och 15 tum pallar inte mer än ca 3 bar om det spelar dig roll.
Jag har 205/55-15 på 7" breda fälgar, skulle gärna haft lägre profil då det känns som
kanterna är lite mjuka.


Mjae- 2,5 kg kanske - inte mera blir det

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



KristianAE86 skrev:
Nu med 5-600 hk behövs det inte sådana däck - det lär spinna ändå
Jasså, det är till Evon. Då blir nog 205/50-15 lite småttigt

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
KristianAE86 skrev:
Nu med 5-600 hk behövs det inte sådana däck - det lär spinna ändå
Jasså, det är till Evon. Då blir nog 205/50-15 lite småttigt



Mmmm..... 225/45-15 bak verkar bli lite bättre & 215/50-15 fram.


blir även 18" till gatkörning. 215/35-18 T1-R

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1864



Har bara erfarenhet från R881 och de vet jag inte om de finns kvar till nästa säsong. Vad jag har erfarit så är det ett kanondäck på torrt underlag thumbs up och och fullständigt värdelöst om det är blött thumbs down

Förövrigt är det det enda r-däcket enligt Lennart på 02-depån som tål ett långlopp om 3 timmar eller mer utan att man byter däck. Det har jag dock ingen egen erfarenhet av.

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



JohnC skrev:
Har bara erfarenhet från R881 och de vet jag inte om de finns kvar till nästa säsong. Vad jag har erfarit så är det ett kanondäck på torrt underlag thumbs up och och fullständigt värdelöst om det är blött thumbs down

Förövrigt är det det enda r-däcket enligt Lennart på 02-depån som tål ett långlopp om 3 timmar eller mer utan att man byter däck. Det har jag dock ingen egen erfarenhet av.


Ursäkta OT....men, det där med att R881 skulle vara enda r-däcket som tål ett långlopp om 3 timmar måste nog Lennart ändå fått om bakfoten....

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1864



Som sagt var bara hörsägen. Men min egen erfarenhet är att man får anstränga sig duktigt om man skall överhetta däcket. Ett underbart grepp thumbs up

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Bistec skrev:
JohnC skrev:
Har bara erfarenhet från R881 och de vet jag inte om de finns kvar till nästa säsong. Vad jag har erfarit så är det ett kanondäck på torrt underlag thumbs up och och fullständigt värdelöst om det är blött thumbs down

Förövrigt är det det enda r-däcket enligt Lennart på 02-depån som tål ett långlopp om 3 timmar eller mer utan att man byter däck. Det har jag dock ingen egen erfarenhet av.


Ursäkta OT....men, det där med att R881 skulle vara enda r-däcket som tål ett långlopp om 3 timmar måste nog Lennart ändå fått om bakfoten....


Dom flesta R-däck håller ett 8h lopp på dom flesta bilarna, iaf i SLC-serien.

Toyo är ett prisvärt däck, kanske inte lika bra som dom bästa typ Yokohama mfl på torrt men vått är dom helt ok så länge det inte regnar mycket för då liksom för alla andra R-däck så behöver man skära upp mer mönster manuellt. (fast för gatåkare så blir dom oftast dåliga i regn såsom ALLA R-däck eftersom ni inte får upp temperaturen då på däcket som behövs för att det ska fungera ordentligt)

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



Fredrik - SLC skrev:
(fast för gatåkare så blir dom oftast dåliga i regn såsom ALLA R-däck eftersom ni inte får upp temperaturen då på däcket som behövs för att det ska fungera ordentligt)


Ha ha... Vadå gatåkare som vi...!?

John ska köra i BMW-Cup liksom jag själv nästa säsong, och som jag förstått det så kör väl inte Kristian så mycket gata med sin bil heller...!?

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Bistec skrev:
Fredrik - SLC skrev:
(fast för gatåkare så blir dom oftast dåliga i regn såsom ALLA R-däck eftersom ni inte får upp temperaturen då på däcket som behövs för att det ska fungera ordentligt)


Ha ha... Vadå gatåkare som vi...!?

John ska köra i BMW-Cup liksom jag själv nästa säsong, och som jag förstått det så kör väl inte Kristian så mycket gata med sin bil heller...!?


Läs och skrivförståelse är inte lätt.... jag skrev luddigt förmodligen....

jo jag vet att NI åker bmw cup.....

men tråden läses säkert av en massa människor som inte kör där......
och för DOM så får inte alla av dom upp R-däcken i rätt temperatur när det är regn av en massa anledningar.... Och r-däck i regn är värdelösa rent generellt om dom inte har rätt arbetstemperatur.

För ni trodde väl inte att menade att just NI kör som gatbilsåkare ?

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1864



Jag tror ingenting Utan konstaterar bara att det Lennart sa förmodligen är fel. Hej, han är väl människa han med.

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



Fredrik - SLC skrev:
Bistec skrev:
Fredrik - SLC skrev:
(fast för gatåkare så blir dom oftast dåliga i regn såsom ALLA R-däck eftersom ni inte får upp temperaturen då på däcket som behövs för att det ska fungera ordentligt)


Ha ha... Vadå gatåkare som vi...!?

John ska köra i BMW-Cup liksom jag själv nästa säsong, och som jag förstått det så kör väl inte Kristian så mycket gata med sin bil heller...!?


Läs och skrivförståelse är inte lätt.... jag skrev luddigt förmodligen....

jo jag vet att NI åker bmw cup.....

men tråden läses säkert av en massa människor som inte kör där......
och för DOM så får inte alla av dom upp R-däcken i rätt temperatur när det är regn av en massa anledningar.... Och r-däck i regn är värdelösa rent generellt om dom inte har rätt arbetstemperatur.

För ni trodde väl inte att menade att just NI kör som gatbilsåkare ?


OT igen...sorry Fredrik...var bara tvungen att märka lite ord.... :attention

Nu tillbaka till ämnet........>>>>>

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10606



Det låter inte helt optimalt med 215 mm breda däck och över 500 hk...

_________________
Anders Hansson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



Genom att kombinera lite listor i USA, UK och Tyskland får man fram följande bild (som naturligtvis inte stämmer med den Kristian kan få från sin sponsor).
Tire    Tire Size          Rim Width     Tire  Tread   overall  overall 
                             Range      Weight Depth   Diameter  Width
                            (inch)       (Kg)   (mm)     (mm)    (mm)
T1-R    185/55 R15 82V    5.0-6.0-6.5     7.3    11     584.2    193
T1-R    195/45 R15 78V    6.0-6.5-7.5     7.3    10     558.8    196
T1-R    195/50 R15 82V    5.5-6.0-7.0     7.7    10     576.6    198
T1-R    195/55 R15 85V    5.5-6.0-7.0     8.2    11     591.8    203
T1-R    205/45 R15 81V    6.5-7.0-7.5     7.7    11     563.9    206
T1-R    205/50 R15 89V RD 5.5-6.5-7.5     8.2    11     586.7    211
T1-R    205/55 R15 88V    5.5-6.5-7.5     8.6    11     604.5    213
T1-R    215/45 R15 84V      7.0-8.0       8.2    10     574.0    211
T1-R    225/50 R15 91V    6.0-7.0-8.0     9.1    11     604.5    231
R888    165/50 R15 72V      4.5-6.0       6.5           546.0    163
R888    195/50 R15 82V
R888    195/55 R15 85V      5.5-7.0       9.1           592.0    203
R888    205/50ZR15 86W      5.5-7.5       9             584.0    216
R888    215/50ZR15 88W      6.0-7.5      10.2           594.0    228
RA-1    205/50ZR15        5.5-6.0-7.5     9.1    8      584.2    211
RA-1    225/45 R15        7.0-7.5-8.5    10.4    8      581.7    229
RA-1    225/50ZR15        6.0-7.0-8.0    10.4    8      602.0    231
Nä det är inte alltför skoj på jobbet idag

225/50-15 T1-R bak kombinerat med 215/50-15 R888 fram kanske kan va nåt. Alla andra kommer att se ut som skottkärrehjul i hjulhusen. Möjligen 225/50-15 RA-1 fram så blir det samma dimension runt om.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Lite intressant det där. HAr åkt med i en Evo VIII med Toyo R888. Cirka 10 grader varmt ute i höstas. Regnar.
Killen som jag åker med bromsar och jag verkligen hänger i bältena. Var bra grepp i kurvorna också. Kan säga att det kändes mycket bättre än i dem bilar med Yokohama A032R, A048 samt bättre än Bridgestone RE540. Nu är det ju som sagt så att jag har åkt med. Men killen som körde var mycket nöjd med dem iaf. Sa att det var bland det bästa som han åkt på i Rdäcks väg. Mycket bra grepp på torrt också.

Kan ju vara en tanke bara sådär kanske?

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



Tydligen såldes EVo III med 205/60-R15 vilket ger en diameter på ca 627mm. De däcken jag förslog ovan har mao en hel centimeter mindre radie (1 cm lägre markfrigång mao). Det lär synas i hjulhusen det med.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
sweanders skrev:
Det låter inte helt optimalt med 215 mm breda däck och över 500 hk...


Precis som du säger Anders - det får bli lite bredare - skall även se vad det finns ör friktionsdäck i dessa storlekarna - R-däck är förbjudet i japan på drivhjulen - & om vi i Sverige skall ölja D1 reglementet så får jag ju som sagt inte köra på dessa.


Niklas Falk skrev:

225/50-15 T1-R bak kombinerat med 215/50-15 R888 fram kanske kan va nåt. Alla andra kommer att se ut som skottkärrehjul i hjulhusen. Möjligen 225/50-15 RA-1 fram så blir det samma dimension runt om.


Låter som bra alternativ - med så mkt effekt som detta kommer ge så är det nästan ett krav på R-däck fram för att inte få allt för mkt 4-hjulssläpp anser jag själv - men nu kan jag ju inte så mkt om däck ännu.


Niklas Falk skrev:
Tydligen såldes EVo III med 205/60-R15 vilket ger en diameter på ca 627mm. De däcken jag förslog ovan har mao en hel centimeter mindre radie (1 cm lägre markfrigång mao). Det lär synas i hjulhusen det med.


EVo'n har väldigt små hjulhus tycker jag - efter att ha varit o kontrollmätt på en bekants bil.

& rullomkretsen bryr jag mig inte om alls

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Däck för banåka
Hur ser ni på TOYo's 15" R-däck ?
1, 2   >>
3188 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande