| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Frågor ang. bygge av "kit Car"!
|
7 besök senaste veckan (3762 totalt) |
|
Hej på er! Jag funderar på att köpa mig en Factory Five Type 65 Coupe, http://www.factoryfive.com/table/ffr som jag tänkte bygga för att banåka med! Är det någon här som har koll på om det är möjligt att registrera en sådan här i Sverige? Kanske det finns nån kit car forum som någon känner till? Alla tips och länkar är uppskattade! Tack! Mvh Erik Världens vackraste bil? [/url]
|
||
|
_________________ Jörgen Eriksson |
||
|
Kolla in:
www.locostsweden.se (även om detta inte direkt är locost...) _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||
|
|
||
|
Missa inte heller TRÅDEN: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
Världsläcker bil! Plåtade den på Goodwood i somras:
Lycka till!
|
||
|
|
||
|
Det finns inga formella hinder för att regga ett bygge på Factory Fivebas. Det man kanske ska tänka på är att inte köpa rubbet därifrån, eftersom man vill att bygget ska räknas som amatörbygge. På SFRos hemsida finns följande ledtext:
-------- Jag har köpt karossdetaljer i Alu och plast, chassi och bärarmar från en och samma leverantör för att jag känner mig lite osäker som svetsare. Kommer därefter att komplettera resten av bygget med delar inköpta från skroten, och lokala bildelsleverantörer. Med drivlina samt axlar,bromsar och elsystem från en inköpt donatorbil. ----- Alltså, köp inte en låda med allt du behöver från samma ställe, utan skaffa vitala delar från annat håll. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Tror inte att det ska vara några problem. Dock finns det vissa krav som ska uppfyllas.
Men sålänge bilen levereras i byggsats och att ram mm uppfylller SFRo:s krav ska det väl inte vara några problem om jag har förstått bestämmelserna rätt. Man kan ju naturligtvis inte välja motor fritt men det borde ju finnas någon mysig helalu v8:a med många ventiler man kan montera som har lagom effekt _________________ Renault 5 GTE -88 |
||
|
Jag kommer köpa kittet av dom, men däremot drivlina och motor kommer att komma från en mustang. Dom använder sig av 87- mustanger med 302 motorn (5.0L). Men när jag säljer min nuvarande Cobra så ska jag bygga tillbaks den till orginal och ta vissa delar som jag köpt efter och använda mig av. T.ex bromsar, fälgar, dämpare osv.
Ska försöka få tag på en krockad Cobra från 87-92 tänkte jag eller en GT/LX med lite förmonterat godis! Har sett ett flertal för under 3000usd i usa som jag tar med i containern. Tackar för alla tips och råd! |
||
|
Ahhhh... du tänker köpa en sån
Det där är en sån underbar bil och så fullkomligt vacker. Jag var/är själv mycket intresserad av just denna bil som kit och studerade en likvärdig på nära håll på Stoneleigh mässan förra året. Kröp runt och under den oförskämt länge
Leverantören av det kittet heter www.badaytona.com Skulle vara intressant och veta hur mycket den kostar från FactoryFive _________________ Jonas Zetterman Västerås Sonens Race Insta https://www.instagram.com/philiptangerstad63/ |
||
Visst är den vacker! och med en tomvikt på under 900kg och med 350++ hästar samt chassit så kan den nog ge många bilar en riktig fight på banan!
Ett komplett kitt, med full inredning, kaross, mätare, lampor osv kostar 14.495USD, sen det enda man behöver lägga till för att få det färdigt är ett antal delar från en Mustang 87+ samt en lådan från en gammal Porsche. Snitt bygget har kostat 17000USD, det är allstå med inköp av mustang samt lack! och snitt tiden för att bygga kittet är 219 timmar. Fast det finns folk som har byggt den på en dag, Visserligen nån reklam ploj säkert men ändå! |
||
|
Det där var billigare än dom £14.995 som Badaytona skulle kosta i grundpris + frakt från england.
Låt oss gärna veta när grejerna landat här i svedala _________________ Jonas Zetterman Västerås Sonens Race Insta https://www.instagram.com/philiptangerstad63/ |
||
|
otroligt vacker bil, parkera den gärna på min uppfart och lämna nyckeln i brevlådan!
Är lite tveksam till chassiet däremot, tycker det ser lite allmänt klent ut för en bil med V8:a och banåka i åtanke? kan kanske vara en tanke att skita i pulverlack "over there" och svetsa förstärka lite "over here" innan du lackar det? _________________ Mvh // Niklas L |
||
Det är ALLTID klokt att göra så. Jag rekommenderar ingen att köpa ett pulverlackat chassie, det är nästan alltid något man ill justera och det är så trist att bättringsmåla pulverlack. Dessutom riskerar man onödiga problem med SFRos byggbesiktning... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Jadu, det hade jag inte tänkt på, tack för tipset! Men nu när du säger det så känns det ganska självklart! Jag kommer se till att dokumentera hela bygget, kostnader osv när det väl blir av! |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
7 besök senaste veckan (3762 totalt) |