Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
guide för en total färsking
1, 2   >>
3381 besök totalt
mr.dhiney
Kalmar
Här sen Feb 2006

Trådstartare

Hej

Jag är helt ny här på forumet och tycker att det är mycket kul läsning som bjuds. Då alla verkar veta mer eller mindre allt om Nürburgring, föll det sig naturligt att söka information här.
Jag och farsan har länge varit sugna på att åka ner och köra. Som med allt annat ska det mycket till innan det finns tid, plats, bil och annat som behövs och nu har vi äntligen bestämt oss för att åka ner i år, under premissen att nu j-klar blir det av - kosta vad det vill så att säga. > Givetvis dyker det upp allehanda frågor som behöver svar och här verkar ju vara ett bra ställe att börja på.
Det första är ju att vi gärna går en kurs eller liknande då aldrig har varit där och det känns bäst för att få ut så mycket som möjligt och inte minst säkerhetsmässigt. Är det någon speciell man ska söka sig till? Jag har ögonen på Scuderia (säkert fullt) men det verkar som det endast är till för En person ("den som kör") - vi vill köra båda två, går det att ordna?

Ja, kort och gott: vad rekommenderar NI?
Tack på Förhand

PatrikT
Norrköping
Här sen Jul 2003

Hej och välkommen till rejsa.
En Scuderiakurs det första du gör om du aldrig varit på ringen kanske inte är att rekommendera. Eller vad säger rävarna?

Annars finns det mycket matnyttigt att läsa på div hemsidor om ringen. Denna länk är bra.

http://www.nurburgring.org.uk/index.html

Sök annars i forumet där finns det mycket.

Personligen tycker jag att första besöket bör ängnas åt att ha roligt och köra lite och lära sig hitta runt. Suga upp atmosfären etc.

Rickard
Göteborg
Här sen Mar 2004

Citat:
Personligen tycker jag att första besöket bör ängnas åt att ha roligt och köra lite och lära sig hitta runt. Suga upp atmosfären etc

Jag håller fullständigt med. Man behöver inte köra 50 varv runt ringen för att det ska vara värt ett besök. Se till att ha bilen i ordning och ta det lugnt i början. Jag tycker personligen att en helg under våren är att föredra. Det är mindre folk och fantastiskt vackert när vårblommningen tar fart i bergen.

Citera
mr.dhiney
Kalmar
Här sen Feb 2006

Trådstartare
Tack för svaren!
Är det så att det är helt bortkastade slantar/tid att gå en kurs? Det vi tänkte var att man på ett snabbt (snabbare) sätt lär sig banan. Men det kanske går lika bra att köra själva?

och våren är att föredra? Sommaren går väl bort med tanke på VM!

Bo Artved
Hässleholm
Här sen Jan 2004

Börja hemifrån, kanske.

i GTR (PC), GT4 (PS2) och Project Gotham Racing (?) (Xbox) har Ringen som bana. annars finns ringen kursen att läsa här på Rejsa.

Jag skulle nog satsa första resan på att ta in allting, köra lite, se allt dett annat, och köra lugne varv tills jag hittar runt........ Visst en kurs är bra, men jag skulle vänta tills jag har ordning på om nästa sväng går höger eller vänster innan jag skulle bekymre mig om nån "racing line"

Jag har varit på ringen en gång, och bara atmosfären, historien osv tar lång tid att ta till sig.

Jag fattar fortfarende inte hur nån våger köra race där i en 60-70 tals F1

RS Patrik
Skåne
Här sen Mar 2004

Tvärtom!!

Anmäl dig till Scuderian, och ha din pappa som Beifahrer. Första gången jag var nere gick jag kursen, ångrar inget, inte mer än suget efter nästa gång...
5:e resan blir för mig igen med kursen i vår, svensk gruppen (gruppe 11) är full sedan länge, kanske finns plats till hösten.
Det är bättre att gå kursen och lära sig rätt från början, samt plugga Peeter's Ringen kurs här det gör mycket. Att ladda ner alla filmer man kan på Racingflix.com som har inboard camera på Ringen är mycket nyttigt.
Sammanhållningen under Scuderia kurserna är mycket trevliga.

Tyskland
Här sen Sep 2004

PatrikT skrev:
Hej och välkommen till rejsa.
En Scuderiakurs det första du gör om du aldrig varit på ringen kanske inte är att rekommendera. Eller vad säger rävarna?

Annars finns det mycket matnyttigt att läsa på div hemsidor om ringen. Denna länk är bra.

http://www.nurburgring.org.uk/index.html

Sök annars i forumet där finns det mycket.

Personligen tycker jag att första besöket bör ängnas åt att ha roligt och köra lite och lära sig hitta runt. Suga upp atmosfären etc.

Ja rekommendera Scuderiakursen för första "kontakten" med ringen.
1. Ni lära känna ringen step by step i sektionen
2. Ni kan köra båda, Fahrer och Beifahrer
3. Ni kan lära sig hitta runt och suga upp atmosfären på "free driving" mellan kursen med "beginners".
4. Ni kan bestämma hastighet(en?) som ni behöver
5. På "Fahrsicherheitszentrum" ni kan lära att kontrolera bilen

Jag tänka att det är riktigt, riktigt svår att köra runt ringen om där är "normal" bedrivande med båda, bilar och motocyklar. Om du har mycket traffic där, du maste koncentrera för att inte blockera annan bilarna och du kan inte koncentrera på ideallinien eller suga upp atmosfären.......

Men jag kan inte rekommendera Scuderiakursen om du söka efter en snabbt sätt för att lära sig köra på ringen. Tyvärr kursen är dyr (men värd varje krona )

(Men det är blott en tips från en tjej )

I alla fall: ha det finnt ock lycka till

Simone

Kalmar
Här sen Feb 2006

Trådstartare
Tackar igen

Hmm, olika svar här hahaha, men det känns "rätt" att gå kursen även om den kostar men som sagt, så är det säkert värt det. Jag kanske var otydlig förut då jag inte menar att vi snabbt ska lära oss banan, men det känns mer logiskt att lära sig av Experter från början plus att man får mer tid på sig, mindre folk och så vidare. Som den dykare jag är skulle jag inte ge en nybörjare rådet "att hoppa i sjön och lär dig själv i början..."
Vidare har jag kört ca 500 varv på Xbox - men det är nog inte mycket till hjälp mer än att jag vet att man alltid kraschar Men jag måste säga att "in-car-viewen" i PGR3 är riktigt snygg [/quote]

mr.dhiney
Kalmar
Här sen Feb 2006

Trådstartare
Sedan undrar jag hur f-n man får in en bild i signaturen hahahah?

Som sagt, man lär sig!

det blev säkert tokigt!

mr.dhiney
Kalmar
Här sen Feb 2006

Trådstartare
Glömde att fråga om man kan köra båda två under kursen? Det roliga är ju vi ska ner tillsammans, så det kanske blir trist att sitta bredvid i 4 dagar?

Finns det andra kurser än Scuderian?

Tack åter igen för svaren

RS Patrik
Skåne
Här sen Mar 2004

Sgt.Slacksoff skrev:
Glömde att fråga om man kan köra båda två under kursen? Det roliga är ju vi ska ner tillsammans, så det kanske blir trist att sitta bredvid i 4 dagar?

2 deltagare= 2 bilar

Stockholm
Här sen Mar 2003

Det finns ju egentligen inga motsättningar i de svar du fått. Scuderian är en alldeles fantastisk kurs som omedelbart väcker mersmak och bidrar till sporadiska utbrott av det notoriskt farliga Nürburg-viruset som kan ta sig olika uttryck men är lätt att diagnostisera för ett vant öga.

Men som redan påpekats så kan det vara svårt att få en plats, och den är dessutom dyr. Mitt förslag skulle nog vara att flyga ner över en weekend (Ryan Air ), hyra en bil och sedan åka ett helt gäng vändor i lugnt tempo samtidigt som du passar på att känna av den lokala atmosfären och gemenskapen (Kostnad = pytte). Kort därefter bör du ta ner din egen bil och antingen delta på kursen (mycket dyrare än hyrbil) eller köra själv under ett par dagar (bara lite dyrare än hyrbilsalternativet).

Efter att ha genomgått dessa viktiga faser är det dags för en rejäl utvärdering, både mentalt och fysiskt. Denna genomförs med fördel här på rejsa, där expertis finns tillgänglig dygnet runt för att stävja och i möjligaste mån bistå med rehabiliteringshjälp för de flesta formerna av sammanbrott som kan uppstå.

Har själv genomfört Scuderian i ett ögonblick av svaghet vilket fick till följd att jag nu, ett antal år senare, driver ett racingteam nere på Ringen. Så var försiktig!

/Peter
Hedersmedlem i BILAR (BMW-åkande Inte Längre Anonyma Ringers)

www.sticka.se
www.schwedenkreuz.net
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

[quote="Sgt.Slacksoff"]Glömde att fråga om man kan köra båda två under kursen? Det roliga är ju vi ska ner tillsammans, så det kanske blir trist att sitta bredvid i 4 dagar?

Tack åter igen för svaren [/quote

Är du inresserad av att gå scuderia kursen i maj? I så fall kan du skicka ett PM till mig så kanske jag kan ordna en plats åt dig din far och er bil.
]

Kalmar
Här sen Feb 2006

Trådstartare
Tack Peter och ni andra!

Det låter som man får se upp med andra ord
Men det var precis vad som behövdes; många svar! Det får säkert bli en blandning av allihopa då våren ju närmar sig med stormsteg! Säkerligen utvecklar det sig till något som vi båda har stor glädje utav.

Vad tar du för ett par dagar Peter?

Mvh

mr.dhiney
Kalmar
Här sen Feb 2006

Trådstartare
[quote="Göte RS6 Sjögren"]
Sgt.Slacksoff skrev:

Tack åter igen för svaren [/quote

Är du inresserad av att gå scuderia kursen i maj? I så fall kan du skicka ett PM till mig så kanske jag kan ordna en plats åt dig din far och er bil.
]
[quote]

Fick du mitt PM?

Ulli
Tyresö
Här sen Apr 2004

RS Patrik skrev:
Sgt.Slacksoff skrev:

2 deltagare= 2 bilar

Skall man få full utdelning och köra maximalt antal vändor och varv skall man ha egen bil.

Annars, vilket är alldeles tillräckligt första gången, kan ni ta din bil och pappa är med som beifahrer. Ni väljer då själva om ni kör varannan gång eller tre gånger var eller liknande. Ni kan då ge feedback till varandra efter som man hela tiden är med antingen som förare eller medåkare. Mycket nyttigt! Bernard och jag har varit nere på kursen några gången och har delat på bilen och körningen.

Är man kursveteran jagar man poäng på uppkörningen i slutet och då släpps inte ratten en sekund i onödan - tänk om man missar nödvändig träning... Ringenveteraner räknar också prestige i antal körda varv, vilket också kan göra att man vill ha bilen för sig själv.

Farsta
Här sen Nov 2004

Varför inte den där Alfa 75-kursen som Alfaklubben anordnar resa till?
Finns ju info om den här:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=25667
Verkar ju vara valuta för pengarna iaf.

Sedan är det verkligen att rekommendera att lära sig lite kurvor framför tv:n spelandes GT4 eller ngt annat spel.

/ Andreas

Du borde cykla mer!
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002

Åk dit utan att ha för stora planer på BTGtider och liknande. Njut av atmosfären och ta det lugnt. Man åker inte till Ringen bara en gång. Man blir liksom fast. thumbs up och för att bli det behövs ingen kurs.

Åkersberga
Här sen Dec 2002

Låtsas att banan är en vanlig väg och kör därefter (marginaler). (det är ju iofs en 'vanlig' väg)

Det är skitskoj där nere...

Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002

Att starta med att åka Scuderia kursen är helt rätt. Det kan vara rent livsfarligt att börja gasa därnere och inte hitta om man gillar att köra fort och ladda på. Det är inte billigt men värt varenda krona. Är man den lugnare typen så kan jag rekomendera att flyga ner med Ryan Air och hyra bil på plats och cruisa runt. Ta Götes chans att hänga med på vårkursen så syns vi därnere!

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Första gången?

Flyg ner till Hahn, ta en hyrbil, sup in atmosfären och ta ett par varv.
Billigt och en bra start inför nästa satsning.

Nürburgring
1, 2   >>
3381 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande