Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda 6 MPS 2006 (Shoppingräsern)
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
14 besök senaste veckan (38840 totalt)
Stefan Stenbeck
Norsborg/Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 856


Trådstartare
Jahopp...kanske inte riktigt en ren "rejsabil" men ett par konbaneträffar lär den besöka iaf.
Åas ver inte min förra heller en renmejslad bankrängare.
Det bidde en turbosnurra (den första för mig) som jobbar mer likt en V6:a än en ketchupflaska.

Lite spec.

- 2.3L MZR DISI (direktinsprut i cylindern vid tändstiften)
- Turbo (olje och vattenkyld Hitachi)
- Laddar 1,3 bar
- 115 bar arbetstryck
- 6 växlad låda
- 4WD elektroniskt styrd lamellkoppling/diffbroms bak
- 266 Hk (Hjuleffekt)
- 388 Nm (Hjuleffekt)
- Kompressionsförhållande 9.5:1 eller 10.6:1 Det verkar vara lögn i h*****e att får rätt siffror..
- orginalbromsar: 320mm fram och 314mm bak Med riktigt bra bett i!!
- Krysstag bakom baksätet (för vridstyvheten)

Bilen kommer förmodligen att vara mest orginal men med förbättringar av väghållning och motorprestanda som en liten krydda.


Bilen i vinterskrud:


Bilen i sommarskrud 2007

_________________
Tjänstepulkaåkare..- / "Stenis"
Legitimerad tvålkoppsförare..
Citera
MarcuZ
Linköping
Här sen Maj 2005
Inlägg: 253



Stenis skrev:
Jahopp...kanske inte riktigt en ren "rejsabil" men ett par konbaneträffar lär den besöka iaf.
Åas ver inte min förra heller en renmejslad bankrängare.
Det bidde en turbosnurra (den första för mig) som jobbar mer likt en V6:a än en ketchupflaska.

Lite spec.

- 2.3L MZR DISI
- Turbo (olje och vattenkyld Hitachi)
- Laddar 1,08 bar
- 6 växlad låda
- 4WD elektroniskt styrd lamellkoppling/diffbroms bak
- 260 Hk
- 380 Nm
- Kompressionsförhållande 10.8:1
- orginalbromsar: 320mm fram och 314mm bak Med riktigt bra bett i!!
- Krysstag bakom baksätet (för vridstyvheten)

Bilen kommer förmodligen att vara mest orginal men med förbättringar av väghållning och motorprestanda som en liten krydda.


Grattis, Kul!
Har väntat på att hitta just denna modell i forumet. Min erfarenhet av Mazda (hade Miata -98 ett par år - långa och korta + slalom på Mantorp (som vanligt boende i Linköping)) är ju att de är roliga, kommunikativa, välavstämda och i övrigt "lagom" i en positiv bemärkelse - ser fram mot rapport i ärendet från dig.

_________________
Marcus Raninger

Nuvarande: Cooper S R53 & BMW E36 Turbo,
Sålda: S40 Callenge, P 924, Datzun 240Z, Hayabusa Super Seven, M3 E36 långlopp, Stingray -72
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Fin bil Stenis thumbs up !
Har du några bilder på inredningen?

Man har inte läst så mycket om den...en riktig dåldis.
Hur käns den att köra? Har testat vanliga 6;an o den var riktigt trevlig att köra.

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Stefan Stenbeck
Norsborg/Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 856


Trådstartare
Den är faktiskt riktigt trevlig att köra. Tystare än den "vanliga" Mazda 6 och med betydligt mer bite i motorn....
Uppför sig sportigt, mycket välbalanserad och framförallt riktig glädje innfinner sig när man pressar den.
Underbar 4WD som gärna kastar ut bakändan fast ändå kontrollerat.

Kan väl ändå klaga lite då. Ratten känns smal, greppmässigt och man sitter liiite mer "på" sätet än i Coupén. Men ack så mycket bekvämare...

Lite interiörbilder. (Inte min men exakt lika)





_________________
Tjänstepulkaåkare..- / "Stenis"
Legitimerad tvålkoppsförare..
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



baksätet ser ut att kunna skaka om barnen ganska bra

Trevlig bil, hur funkar den på halt underlag om du har haft det halt?

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Stefan Stenbeck
Norsborg/Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 856


Trådstartare
Karl Birgander skrev:
baksätet ser ut att kunna skaka om barnen ganska bra

Trevlig bil, hur funkar den på halt underlag om du har haft det halt?

Den funkar bra..livlig akter om man inte tar det lite lugnt med högerdojjan.
Men så farlig/vinglig i modd som AMS påstår vill jag nog inte hålla med om..

Jämfört med en 2WD/FWD är denna hur bra som helst. Måste väl ovilligt erkänna att hustruns A6 Avant 2.4 quattro "greppar" bättre.....kanske mest beroende på avsaknaden av 100Hk.

Men allt hänger på föraren vill jag påstå.

_________________
Tjänstepulkaåkare..- / "Stenis"
Legitimerad tvålkoppsförare..
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Kul och lite annorlunda bil, har nog inte sett någon på vägarna än.

Reagerade på en sak när jag läste specarna. Hög kompression för att vara en turbomotor, borde ta bort mycket av ketchupeffekten som du säger att du inte har Lite imponerande att det går att ladda såpass mycket trots detta.

_________________
Jonas Edling
Citera
Veiko
Hultsfred
Här sen Okt 2004
Inlägg: 45



Snygg bil lilla gubben thumbs up

_________________
Veiko Sveen
Citera
Stefan Stenbeck
Norsborg/Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 856


Trådstartare
M3Jonas skrev:
Kul och lite annorlunda bil, har nog inte sett någon på vägarna än.

Reagerade på en sak när jag läste specarna. Hög kompression för att vara en turbomotor, borde ta bort mycket av ketchupeffekten som du säger att du inte har Lite imponerande att det går att ladda såpass mycket trots detta.

Lite förundrad själv över kompet. I USA spec. står det 9.5:1 och i Svenska 10.8:1...

Det är tydligen bara 100 st i tilldelning till Sverige, så dussinbil blir det väl inte.
Sen pratas det om 1 eller max 2 års tillverkning av bilen.

_________________
Tjänstepulkaåkare..- / "Stenis"
Legitimerad tvålkoppsförare..
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3372



Läste om bilen i TV å den fick bra omdömmen.
Men jag fattar inte hur bilen med den effekten i motorn
"bara" klarar 240km/h?? eller är den strypt?

tuff bil iaf

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500



Finns ett test i senaste AMS om Mazda och 4WD systemet.

Har du någon turbotrycksmätare ?

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17353



Visst är väl Mazda 6 baserad på samma prylar som Mondeo och Jaguar X-type?
Ford borde ha knåpat ihop en ST220 AWD...

Ska bli spännande att se hur den där beter sig mellan koner!

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1484



Lennart Mäkinen skrev:
Visst är väl Mazda 6 baserad på samma prylar som Mondeo och Jaguar X-type?


Nej, det är två olika plattformar. 6:an är en nyare plattform utvecklad av Mazda själva medan Mondeo mk2 är, vad jag har förstått, en vidaretutveckling av den som användes till Mk1. Mondeon har t.ex. McP fram medan 6:an har dubbla a-armar. En del av motorerna är dock nästan samma.

6:ans plattform används även i Ford Fusion (USA-modellen med det namnet, inte mini-MPV-SUVen vi har) och någon nyare Lincoln-modell.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Stefan Stenbeck
Norsborg/Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 856


Trådstartare
Freddan72 skrev:
Har du någon turbotrycksmätare ?

Turbotrycksvaddå...?!?

Jovani skrev:
Men jag fattar inte hur bilen med den effekten i motorn
"bara" klarar 240km/h?? eller är den strypt?


Vet faktiskt inte, men tror att den är lågt utväxlad eller nåt. För 100km/h på femman genererar ett varvtal på över 3000 v/m.
Vid 120-130 på sexan ligger den på c:a 3000 v/m.

_________________
Tjänstepulkaåkare..- / "Stenis"
Legitimerad tvålkoppsförare..
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



Det finns enligt hörsägen personer på Volvos motorutveckling som är mindre imponerade av Mazdas "trevande försök" med överladdning av radmotorer.
Men det beror kanske mest på att de är ute efter mesta möjliga vridmoment under 2000rpm, kunderna vill ju inte varva mer...

om rapporten från AMS vinterlek är representativ så verkar Mazda ha försökt att uppnå en "känsla" och inte bara optimerat ett par tabellvärden. Högkompad turbo behöver kanske varva mera men då låter det ju "sportigt". Vill man växla vid 2000 rpm kan man ju köra TDi istället.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Stefan Stenbeck
Norsborg/Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 856


Trådstartare
Uppdatering och korrigering av motorfakta....

_________________
Tjänstepulkaåkare..- / "Stenis"
Legitimerad tvålkoppsförare..
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500



Niklas Falk skrev:
Det finns enligt hörsägen personer på Volvos motorutveckling som är mindre imponerade av Mazdas "trevande försök" med överladdning av radmotorer.
Men det beror kanske mest på att de är ute efter mesta möjliga vridmoment under 2000rpm, kunderna vill ju inte varva mer...


Volvo har ju bidragit med sin motor till Ford som de använder i Focus ST. Inte många som klagar på den motorn . Ford bygger så det knakar, efterfrågan är stor på modellen. Och jag tror inte att de som kör ST:n varvar under 2000 varv.

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Esson2
Tyresö\sthlm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 79



Tja Har också bytt puggen mot Mazda(miata) hoppas vi ses vi konerna i sommar

_________________
Joakim Hammarlund
Esson2 nr55
Citera
Stefan Stenbeck
Norsborg/Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 856


Trådstartare
Esson2 skrev:
Tja Har också bytt puggen mot Mazda(miata) hoppas vi ses vi konerna i sommar

Vore trevligt ja..!

_________________
Tjänstepulkaåkare..- / "Stenis"
Legitimerad tvålkoppsförare..
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2904



M3Jonas skrev:
Kul och lite annorlunda bil, har nog inte sett någon på vägarna än.

Reagerade på en sak när jag läste specarna. Hög kompression för att vara en turbomotor, borde ta bort mycket av ketchupeffekten som du säger att du inte har Lite imponerande att det går att ladda såpass mycket trots detta.


Direktinsprutning leder till en mindre knackbegränsad motor, ger ett mer homogen bränsle/luftblandning bland annat. Du kan titta på kompressionsförhållandet på andra direktinsprutade motorer så ser du att det är klart högre än på icke direktinsprutade motorer.

Visst förbättrar det högre kompet transientresponsen. Det man upplever är mer en kombination av högre laddtryck på liga varv, turboaggregatet och laddtrycksstyrningen.

Kul bil iaf. Klart intressant alternativ till Subaru och Mitsubishi.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



Lite utförligare vintertest i senaste AMS (nr5 -06)
Rototest mätte fram 266hk och 388Nm på hjulen.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda 6 MPS 2006 (Shoppingräsern)
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
14 besök senaste veckan (38840 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande