Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Rollcentrum på halvstela bakaxlar
1093 besök totalt
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator
Trådstartare
Rollcentrum på halvstela bakaxlar

Vad händer med en sådan när bilfa.... kränger???
och var ligger rc om det nu finns ett sådant?

Jag tror rc ligger mitt i mellan infästingspunkterna i karrossen, stämmer?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1940



Det beror på utfjädringen Dom som andvänder sådan axel i ex historisk racing låter inte axel gå under sitt exenter rörelse, annar så blir det domkrafts effekten.

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Stefan Karlsson
Örebro
Här sen Sep 2003
Inlägg: 148



Re: Rollcentrum på halvstela bakaxlar

fuling skrev:
Vad händer med en sådan när bilfa.... kränger???
och var ligger rc om det nu finns ett sådant?

Jag tror rc ligger mitt i mellan infästingspunkterna i karrossen, stämmer?


Skjuvcentrum för balkprofilen måste ha ngt med saken att göra. Det är ju där balken vill vrida sig.

Rc hamnar vääldigt nära den punkten, enligt mannen bakom väghållningen på Diners Clubs 9-3SS.

och jaaaaa, jag vet att den inte hade mjukstel bakaxel. Men jag tror han kan mer än bara McPärson.

_________________
/Stefan Karlsson

"ordnung und sauberkeit macht qualität!"
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator
Trådstartare
Nu har jag använt njuren igen

 
a                a
|                |
|                |
b----------------b
|                |
|                |
|                |
d                d
|                |
c                c


Axelkräket sätt uppifrån.
a=infästing i karros
b=tvärrör/stång/U-balk
c=hjulets centrum typ
d=fjäderns plasering

om nu b-b har oändligt LITEN vridstyvhet men ser till att hjulen INTE får typ toein/out.
Så har vi i prinsip 2st längsgående bärarmar.

Detta ger rc i markplanet.
Vad jag svamlade om förut var en bra fråga

Lägger vi nu in en vridstyvhet i d-d kommer det fungera som krängre.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Stefan Karlsson
Örebro
Här sen Sep 2003
Inlägg: 148



fuling skrev:
Nu har jag använt njuren igen

 
a                a
|                |
|                |
b----------------b
|                |
|                |
|                |
d                d
|                |
c                c


Axelkräket sätt uppifrån.
a=infästing i karros
b=tvärrör/stång/U-balk
c=hjulets centrum typ
d=fjäderns plasering

om nu b-b har oändligt LITEN vridstyvhet men ser till att hjulen INTE får typ toein/out.
Så har vi i prinsip 2st längsgående bärarmar.

Detta ger rc i markplanet.
Vad jag svamlade om förut var en bra fråga

Lägger vi nu in en vridstyvhet i d-d kommer det fungera som krängre.


om du lägger in en punkt "e" i skuvcentrum på d-d... Kan man säga att a och e är ledpunkter för armarna till c, dvs vi har i princip en semi-trailing arm a la e21 m. fl. (?). Stämmer inte det? Var hamnar rc då?

Fyller på svamlet...

_________________
/Stefan Karlsson

"ordnung und sauberkeit macht qualität!"
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator
Trådstartare
Ligger a och e på samma höjd så ligger rc i backen.

Flyttar vi nu e uppåt/neråt så händer det grejor.
Hmm letar efter en gammal tråd i ämnet men ej hittat den

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Stefan Karlsson
Örebro
Här sen Sep 2003
Inlägg: 148



fuling skrev:
Ligger a och e på samma höjd så ligger rc i backen.

Flyttar vi nu e uppåt/neråt så händer det grejor.
Hmm letar efter en gammal tråd i ämnet men ej hittat den


Hmm... E flyttar sig också med in/utfjädring...

_________________
/Stefan Karlsson

"ordnung und sauberkeit macht qualität!"
Citera
Skruva banåkabil
Rollcentrum på halvstela bakaxlar
1093 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande