Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Leveranstid nya bilar?
3681 besök totalt
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Leveranstid nya bilar?

Hallå!
Jag beställde min Cooper S 8 oktober förra året, fick produktionsdatum satt till april i år, produktionen tidigarelades och bilen byggdes 14mars, bilen registrerades in i Sverige 25mars (9 dagar från England, helt ok) Men nu till det skumma, bilen står för tillfället i Halmstad för kompletterande rostskydd m.m. dit kom bilen 15 april, detta ska ta 15-20 dagar och jag får (troligvis) bilen i början av Maj... Tycker ni det är rimligt att det nästa ska ta 2 månader från det bilen byggs till att jag får den? Själv tycker jag förståss att det är åt helvete, när vi beställde S3:an tog det c:a 5 veckor från beställning tills det vi hade bilen...

Vad är era erfarenheter av detta, leveranstider på bilen m.m.?

Ska nog ringa och gnälla på BMW i eftermiddag, hört att dom kan skynda på det där i Halmstad lite..
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Ja, ring och gnäll! Det låter som om de inte bryr sig längre eftersom du redan betalt...

Någon som vet lev.tid på V70 och 9-5?

Mvh /Micke

Jönköping
Här sen Dec 2002

Jag resonerar så här:

Bilindustrin anstränger sej väldeliga för det här med leveranstider (jag har arbetat i nästan 15 år åt svensk bilindustri). För allt ska gå så fort som möjligt beställer man hem grejerna som ingår i bilen så sent som möjligt = en massa långtradare som åker fram och tillbaka på våra vägar. D.v.s. till min glädje får jag bilen efter bara 2 veckor, sätter mej i, kör iväg... Och hamnar bakom en långtradare.

Alternativet skulle kunna vara att inte ha så bråttom, ta hem grejerna i förväg per järnväg (billigare) och tillverka efter vad man har hemma. Jag får vänta ett halvår på bilen, men när jag sätter mej i och gasar ut på stora vägen ser jag inte en enda ful lastbil så långt ögat når.

Det tråkiga är att "två veckors leveranstid till alla kunder i Europa" inte fungerar, vi får, som Johan C, vänta i ett halvår OCH hamna bakom en stinkande långtradare

JohanR

Stockholm / London
Här sen Apr 2003

Re: Leveranstid nya bilar?

Johan CooperS skrev:
Tycker ni det är rimligt att det nästa ska ta 2 månader från det bilen byggs till att jag får den? Själv tycker jag förståss att det är åt helvete, när vi beställde S3:an tog det c:a 5 veckor från beställning tills det vi hade bilen...

Hmm, det beror väl till stor del i just det här fallet delvis på att Mini inte säljer lika mycket som Audi, och att man därför vill maximera lasterna vid transporter. Trist, hursomhelst, men...jaga på dem lite så går det säkert att få fram bilen lite snabbare - i synnerhet eftersom den redan finns i landet. thumbs up

Här sen Nov 2002

Att det är långa leveranstider på vissa bilar är helt klart och ska man välja färg själv kan det dra ut på tiden.
En svart Civic Type-R får man i juli eller augusti om man beställer idag.
En Smart Roadster-Coupé kan byggas i valfri färg i juli vilket innebär att man får den fyra till sex veckor senare.
Får man för sig att köpa en svart Accord 2.4 Executive så fanns det en att få i juni och sen fick man vänta i obestämd tid.
En Peugeot 206 GTi kan man få om en till två veckor i princip oavsett vilken färg man vill ha. Där finns inte så mycket utrustningsalternativ.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Det skumma är ju att folk på Hawaii har fått sin bil före mej även fast vi hade i princip samma produktionsdatum, då har ändå den bilen gått via båt från England till Hawaii (kanske var min bil på den båten också )
Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003

Förmodligen en större andel MINI:s sålda på Hawaii då. Det hela handlar ju i korthet om att prioritera de stora marknaderna, samt att maximera nyttjandet av sina transporter. Hang in there - snart har du bilen..!

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Atariman skrev:
Förmodligen en större andel MINI:s sålda på Hawaii då. Det hela handlar ju i korthet om att prioritera de stora marknaderna, samt att maximera nyttjandet av sina transporter. Hang in there - snart har du bilen..!

Jo man får hålla ut, men när bilen blir ståendes i hamnen i Göteborg nästan en månad blir man lite ledsen...
Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003

Johan CooperS skrev:
Jo man får hålla ut, men när bilen blir ståendes i hamnen i Göteborg nästan en månad blir man lite ledsen...

Det förstår jag absolut. Låter lite konstigt att de skulle lägga på extra rostskydd på den - görs inte allt sånt normalt sett direkt på fabrik? I mina öron låter det faktiskt mest som en underlig bortförklaring för att dölja det sanna skälet till "förseningen".

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Atariman skrev:
Johan CooperS skrev:

Det förstår jag absolut. Låter lite konstigt att de skulle lägga på extra rostskydd på den - görs inte allt sånt normalt sett direkt på fabrik? I mina öron låter det faktiskt mest som en underlig bortförklaring för att dölja det sanna skälet till "förseningen".

Fick se en gul lapp där det stod att den var mottagen i halmstad 15april och att den skulle vara där 15-20 dagar, dom eftermonterar utrustning som är standard i sverige, fixar regplåtar, ev rostskyddsbehandling osv. Osv. fast mellan 25mars och 15 april har jag ingen aning om vad dom gjort...
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Bara den inte fått någon transportskada o är på omlack eller något annat astrist!

Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Som en kille i USA på ett forum som jag brukar hänga på... Hans Cooper hade blivit krossad av en container i hamnen, han skulle få en annan bil två månader senare än beräknat, fick 500$ i rabatt som plåster på såren...
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Det är sex-sju månaders leveranstid på en Butterfly-Cobra.....Besiktad och klar.......

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

Citat:

Det är inte ovanligt. Toyota gör det t. ex. Kom ihåg att vi har vidrigt vinterväder här samt att fabrikanten ger nån form av rostskyddsgaranti. Det extra rostskyddet behövs antagligen inte på Hawaji...

JohanR

Jönköping
Här sen Dec 2002

Citat:

DET är ju märkligt, faktiskt. Vad har färgen med leveranstiden att göra om bilen ännu inte är tillverkad? Har dom, typ, tagit hem tio kubikmeter av varje färg och just nu är den svarta slut och dom får inget förrän till sommaren. Så fungerar inte modern biltillverkning.

Du kanske hade fått samma svar oberoende av vilken färg du ville ha?

JohanR

Hjälsta
Här sen Nov 2002

JohanR skrev:
Citat:

DET är ju märkligt, faktiskt. Vad har färgen med leveranstiden att göra om bilen ännu inte är tillverkad? Har dom, typ, tagit hem tio kubikmeter av varje färg och just nu är den svarta slut och dom får inget förrän till sommaren. Så fungerar inte modern biltillverkning.

Du kanske hade fått samma svar oberoende av vilken färg du ville ha?

JohanR
Man kan få en silverfärgad en månad tidigare, men svarta och röda tar lite extra tid. De får väldigt få Civic Type-R tilldelade till Sverige och de verkar gå åt ganska bra. Inga handlare i närheten av Stockholm kunde få fram en för provkörning åt mig så jag fick lösa det privat.

Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Lennart Mäkinen skrev:
...Man kan få en silverfärgad en månad tidigare...

Vad är det för fel på silverfärgad redan i juni?
En riktig hot hatch ska vara silverfärgad !

Rice and shine
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Lars Falk skrev:
Lennart Mäkinen skrev:

Riktig? En sån där varvar väl knappt 7000? Ska jag köpa en ny bil vill jag ju ha vettig färg på den och inte nåt som ser ut som olackad plåt.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Lars Falk skrev:
Lennart Mäkinen skrev:

Det är klart att man ska ha en silverfärgad bil Iallafall en Mörksilver/titanfärgad
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

Mina bilar är röda.

JohanR

Leveranstid nya bilar?
3681 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande