Racetech
Är dessa dämpare bra eller..?? (Praktikfall)
21911 besök totalt
1, 2, 3, 4   >>
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2662


Trådstartare
Hejsan alla kloka!
Jag står inför en chassie updatering på min Porsche 944 och som många andra skall det göras med en stram budget. Jag har hittat två tillverkare som har generiska "racing" dämpare (d.v.s. ej modellspecifika coilovers) till rimligt pris och som jag tror kan funka för mina behov. Efter ha följt Pär Hanssons tråd https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=25671 om dämparfunderingar så mailade jag helt enkelt AVo och frågade om de kunde skicka en däparkurva på modellen jag kikar på (PF 160/105). Idag fick jag ett brev av dem med mycket riktigt en prydlig kurva thumbs up . Nu är kruxet att jag har lite svårt att läsa av den och avgöra hur bra dämparen kommer att fungera på just min bil i verkligheten . Därför hoppas jag ni kan hjälpa mig på traven.

Här är kurvan (tyvärr är det lustiga enheter angivna ):



Denna däparen skall sitta bak på bilen är det tänkt. Jag tänkte använda mig av 100N/mm fjädrar (inga torsionsstavar) och vi kan säga att bilen väger ca 600kg där bak samt jag har en MR på ca 0,75. Siffrorna är inte exakta men ligger ganska nära sanningen. Vill ni ha mer fjäderdata om min bil så kika på Dan Hovangs gamla tråd https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=14405 .

Jag skulle vara hjärtligt tacksam för era synpunkter på hur ni tror denna dämparen kommer att funka på min bil

Edit: Jag såg precis att enheten på y-axeln har försvunnit , det skall stå "Force (lbs)" !!

_________________
Edvin Persson
Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.tk
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
fuling
Stockholm/Bromma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8203

Hjälpmoderator

Vad är komp och vad är retur?
Jag TROR
+=komp (Y-axen)
-=retur

_________________
MVH Johan Sjölinder
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005
Inlägg: 312



Ja, plus bör vara kompression och minus retur.
Det stämmer både med vad som verkar vara praxis och med storleksförhållandet på dämpkrafterna.

_________________
Tomas Lindbäck
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Grendel
Kyrkslätt
Här sen Feb 2006
Inlägg: 168



Jag är inte guru på dämpare men jag kan hjälpa med att jämföra med värdena Bilstein specsade till min bil.
Fjädrarna är 600 lb/in dvs 105 N/mm

0.26 m/s bump 1035 - 1415 N , rebound 1260 - 2100 N
0.52 m/s bump 1840 - 2300 N , rebound 2430 - 3500 N

De du har blivit erbjuden är relativt mycket mjukare än mina. Skulle nog säkert funka åtminståne ganska bra.

_________________
Micke Bergman
Alfetta GTV 2.0 - Roadsport
Alfa 75 TS - Endurance
164 Q4^3 - Drag- Vinter- Projekt- Lekbil
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2662


Trådstartare
fuling skrev:
Vad är komp och vad är retur?
Jag TROR
+=komp (Y-axen)
-=retur


Med tanke på att justeringen är kopplad med förhållandet k:r = 1:2 enligt AVo så lär väl ditt resonemang stämma.

Micke -> Vad är det för dämpare du har till din?? Turbo cup spec??

_________________
Edvin Persson
Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.tk
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Grendel
Kyrkslätt
Här sen Feb 2006
Inlägg: 168



Nix. Alfa GTV.
Jag gav bildatan till Bilstein och de skickade däpare som de byggt för att passa. När jag skaffade dem frågade jag AVo också. Svaret var inte så imponerande utan ungefär:
"jo de är ju stellbara i 10^4 lägen så de passar till alla bilar och fjäderkonstanter"

Jag hade Bilstein dämpare även till min 944 S2 men har ingen data på dem tillgänglig.

_________________
Micke Bergman
Alfetta GTV 2.0 - Roadsport
Alfa 75 TS - Endurance
164 Q4^3 - Drag- Vinter- Projekt- Lekbil
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2662


Trådstartare
Grendel skrev:
Nix. Alfa GTV.
Jag gav bildatan till Bilstein och de skickade däpare som de byggt för att passa. När jag skaffade dem frågade jag AVo också. Svaret var inte så imponerande utan ungefär:
"jo de är ju stellbara i 10^4 lägen så de passar till alla bilar och fjäderkonstanter"

Jag hade Bilstein dämpare även till min 944 S2 men har ingen data på dem tillgänglig.


ok, tack för din input i.a.f

_________________
Edvin Persson
Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.tk
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
fuling
Stockholm/Bromma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8203

Hjälpmoderator

Skulle nog tro att en AVo kan bli gräglig lika gräglig som något annat.
och de Bilstein kurvor jag sätt indekerar inte på att de skulle vara bättre.

Bättre med en dämpare med stort spann på justeringen så finns det hopp om att något av dem är vättiga.

och till sist 1:2 dämpare är konfort grejor.

_________________
MVH Johan Sjölinder
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2662


Trådstartare
fuling skrev:
Skulle nog tro att en AVo kan bli gräglig lika gräglig som något annat.
och de Bilstein kurvor jag sätt indekerar inte på att de skulle vara bättre.

Bättre med en dämpare med stort spann på justeringen så finns det hopp om att något av dem är vättiga.

och till sist 1:2 dämpare är konfort grejor.


Nu vet jag inte hur jag skall tolka ditt svar riktigt Johan. Visst min bil kommer antagligen hamna under 2,5 Hz i hårdhet så det är ganska komfort . Men min följdfråga blir, hade det blivit bättre om juteringen hade följts i förhållande 1:1 ??

F.ö. hur tolkar du karraktären på dämparen??
Är det urkass eller dålig eller bra däng för pengen??

_________________
Edvin Persson
Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.tk
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
fuling
Stockholm/Bromma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8203

Hjälpmoderator

Hmm måste erkänna att jag läste kurvan lite för fort

Kolla korvorna, komp-retur, så ser man att upp till ca 6in/s så har vi en xxxx, vad för dämpare???

Över 6, vad händer då?

_________________
MVH Johan Sjölinder
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



fuling skrev:
Hmm måste erkänna att jag läste kurvan lite för fort

Kolla korvorna, komp-retur, så ser man att upp till ca 6in/s så har vi en xxxx, vad för dämpare???

Över 6, vad händer då?


Blir förvånad om ngn fattar vad du frågar efter med "xxxx" denna gången Johan.

Vad Johan dock försöker säga med förhållandet tror jag är att 1:2 k:r är vad man använder på gatdämpare och liknande, det har inget med frekvensen att göra. En dämpare som har 1:1 el. 2:1 är trooooligen mer raceanpassad. Men inte säkert. Be om kurvorna på dessa oxå. Mycket intressant. thumbs up

Jag får en kännsla av att knäet kommer väldigt sent i komp. Och att det är en lite flack kurva fram tills dess...men det ärju bara magkännsla så. Att det är en bakdämpare oxå kanske ställer till det lite i mina tankar.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005
Inlägg: 312



Andreas Lidström skrev:
fuling skrev:
Hmm måste erkänna att jag läste kurvan lite för fort

Kolla korvorna, komp-retur, så ser man att upp till ca 6in/s så har vi en xxxx, vad för dämpare???

Över 6, vad händer då?


Blir förvånad om ngn fattar vad du frågar efter med "xxxx" denna gången Johan.

Vad Johan dock försöker säga med förhållandet tror jag är att 1:2 k:r är vad man använder på gatdämpare och liknande, det har inget med frekvensen att göra. En dämpare som har 1:1 el. 2:1 är trooooligen mer raceanpassad. Men inte säkert. Be om kurvorna på dessa oxå. Mycket intressant. thumbs up

Jag får en kännsla av att knäet kommer väldigt sent i komp. Och att det är en lite flack kurva fram tills dess...men det ärju bara magkännsla så. Att det är en bakdämpare oxå kanske ställer till det lite i mina tankar.

om jag får komma med en annan tolkning så menar nog Fuling att dämparen i diagrammet har 1:1 vid hastigheter upp till 6"/s och 1:2 över 6"/s hastighet.
Sedan är han nog av åsikten att 1:1 är mer raceanpassat (om jag fattat tidigare postningar korrekt) vilket inte jag håller med om. Möjligen kan 1:1 vara att föredra vid låga hastigheter men sedan ska kompressionen nog minska för ett förhållande mer i närheten av 1:2. Detta är dock bara min religiösa tro...

_________________
Tomas Lindbäck
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Tomas L skrev:
Andreas Lidström skrev:
fuling skrev:
Hmm måste erkänna att jag läste kurvan lite för fort

Kolla korvorna, komp-retur, så ser man att upp till ca 6in/s så har vi en xxxx, vad för dämpare???

Över 6, vad händer då?


Blir förvånad om ngn fattar vad du frågar efter med "xxxx" denna gången Johan.

Vad Johan dock försöker säga med förhållandet tror jag är att 1:2 k:r är vad man använder på gatdämpare och liknande, det har inget med frekvensen att göra. En dämpare som har 1:1 el. 2:1 är trooooligen mer raceanpassad. Men inte säkert. Be om kurvorna på dessa oxå. Mycket intressant. thumbs up

Jag får en kännsla av att knäet kommer väldigt sent i komp. Och att det är en lite flack kurva fram tills dess...men det ärju bara magkännsla så. Att det är en bakdämpare oxå kanske ställer till det lite i mina tankar.

om jag får komma med en annan tolkning så menar nog Fuling att dämparen i diagrammet har 1:1 vid hastigheter upp till 6"/s och 1:2 över 6"/s hastighet.
Sedan är han nog av åsikten att 1:1 är mer raceanpassat (om jag fattat tidigare postningar korrekt) vilket inte jag håller med om. Möjligen kan 1:1 vara att föredra vid låga hastigheter men sedan ska kompressionen nog minska för ett förhållande mer i närheten av 1:2. Detta är dock bara min religiösa tro...


Det har du nog helt rätt i att det är det Johan menar fram till ca 6"/s. thumbs up
Men för att ha "en annan tolkning" måste det först finnas en första...

Vet efter samtal med Johan att han är inne på din linje av att kurvan ska vara avtagande mot högre hastigheter på komp för att slippa slå sönder halva bilen osv när man kör på kanter osv. Han skrev även om det i ngn av de andra trådarna i ämnet. Frågan är bara vid vilken hastighet och hur mkt för en viss bil...
Är beredd att hålla helt med i vilket fall som. Tänket känns rätt.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2662


Trådstartare
Tackar för all input thumbs up
Anledningen till att jag drog in frekvensen på bilen är för att belysa att det är fråga om den klubbräser d.v.s. en gatreggad bil som går till och från bana för egen maskin till skillnad mot ett renodlat tävlingsredskap. Jag kan även tillägga att min bil saknar diffbroms.

om jag tolkar era svar rätt så kan denna dämparen möjligtvis funka men kurvan är inte riktigt vad jag ät ute efter??

Jag skall fråga AVo efter garafen för 1:1 dämparen också dock tar det ca 1 vecka innan jag har den . Sen har jag frågat GAZ om en graf på deras motsvarande produkt och den lär väl dyka upp snart.

_________________
Edvin Persson
Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.tk
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
fuling
Stockholm/Bromma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8203

Hjälpmoderator

Jag skulle TRo att detta är en så kallad 1:1 dämpare som går mot 2:1 vid hörgre hastigheter(över 6"/s).
Är användbart enligt min ringa kundskap för en gat/banbil.
Jag försökte sätta fingre på vad igentligen en 1:1 e 2:1 e 2:1 dämpare är igentligen i en annan tråd

Men om JUST denna dämpare är bra för JUST Eddies bil har jag INGEN aning om utan att försöka simulera lite. Sen om jag kan dra rätt slutsatser av den data jag får ut vet jag inte häller.
Men kan nog avgöra om man skall pilka torsk med ski... eller inte

_________________
MVH Johan Sjölinder
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Hej Eddie,

Innan du beställer något kan jag säga att dämparna är ungefär hälften så hårda som du behöver bak.

Du har egentligen fyra alternativ

1. Låt AVo räkna/gissa (de verkar inte vara speciellt bra på det, men det är säkert gratis, de verkar ha missat att du har en MR på 0.75 tex.)

2. Låt Fuling köra lite beräkningar och bjud honom på fika och ett par varv i bilen (han hamnar relativt nära verkligheten vad jag kan bedömma)

3. Låt mig göra en hel chassiesimuleringsserie för 12000:- ex moms och var säker på att hela chassit blir bra. (Jag är dyr och har dåligt med tid och jobbar normalt bara med större team eller tillverkare)

4. Gissa själv, räkna själv eller köp i blindo

Själv skulle jag köra på alternativ 2 med tanke på att du säkert vill hålla budgeten rimlig. Jag kan kolla fulings resultat så de ser rimliga ut.

om du kör på 1. eller 4. se då till att dämparna är omshimsningsbara i ett ganska stort område.

/ Jonas Jarlmark
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2662


Trådstartare
Jonas Jarlmark skrev:
Hej Eddie,

Innan du beställer något kan jag säga att dämparna är ungefär hälften så hårda som du behöver bak.

Du har egentligen fyra alternativ

1. Låt AVo räkna/gissa (de verkar inte vara speciellt bra på det, men det är säkert gratis, de verkar ha missat att du har en MR på 0.75 tex.)

2. Låt Fuling köra lite beräkningar och bjud honom på fika och ett par varv i bilen (han hamnar relativt nära verkligheten vad jag kan bedömma)

3. Låt mig göra en hel chassiesimuleringsserie för 12000:- ex moms och var säker på att hela chassit blir bra. (Jag är dyr och har dåligt med tid och jobbar normalt bara med större team eller tillverkare)

4. Gissa själv, räkna själv eller köp i blindo

Själv skulle jag köra på alternativ 2 med tanke på att du säkert vill hålla budgeten rimlig. Jag kan kolla fulings resultat så de ser rimliga ut.

om du kör på 1. eller 4. se då till att dämparna är omshimsningsbara i ett ganska stort område.

/ Jonas Jarlmark


Tusen tack för inputen Jonas thumbs up

1. De dämparna du ser kurvor på är inte framtagna för min bil specifikt utan är ur deras generiska coiloversortiment så det kanske är därför.

2. Johan -> Snälla, kan inte du räkna lite åt mig ?? Vi får komma överens om en lämplig muta för besväret .

3. Jag hade mer än gärna anlitat dig till att plocka fram ett chassie åt mig (garagekompisen Björn Nilsson har varmt rekomenderat dig). Tyvärr ser min ekonomiska verklighet dyster ut för sådana övningar .

4. Jag har ju möjlighet nu att få lite hjälp här i tråden men det är sista utvägen. När det gäller dessa AVo dämpare så vet jag att Eva Dürholt kör med liknande på sin 931 och hon är inte långsam (men hur de egentligen funkar är en annan historia).

Ang dämparhårdhet har jag tidigare kollat på Bilsteins "Escort Cup" som säljs i staterna de är specade 565/218 vilket borde antyda att de hade varit för mjuka också??

I vilket fall så har jag lite bättre hum om vart hän jag skall gå (men det är lång ifrån glasklart ).

_________________
Edvin Persson
Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.tk
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
fuling
Stockholm/Bromma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8203

Hjälpmoderator

Eddie:
Jag skall försöka.
Ta digramet och gör en/2 tabell
x-axel hastighet
y-axel kraft
Detta för komp och retur.

_________________
MVH Johan Sjölinder
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Jag kan ju komma med ett litet inlägg och tala om vad jag åker med. Porschen är väl tämligen 50-50 så en 650kg per axel lär gälla. Min bil ligger på 470 fram och 700 bak. Dämparna är räknade på Mr 0,73.
Fram
Vid 4 inch/sek, ligger kompressionen på 150p, och returen på 110p.
Vid 8 inch/sek, ligger kompressionen på 385p, och returen på 220p.
Vid 16 inch/sek ligger kompressionen på 660p, och returen på 460p.
Bak.
Vid 4 inch/sek, ligger kompressionen på 390p, och returen på 200p.
Vid 8 inch/sek, ligger kompressionen på 590p, och returen på 462p.
Vid 16 inch/sek ligger kompressionen på 770p, och returen på 900p.

Dina kurvor visar på generellt mer returdämpning och i högre hastigheter ganska så mycket mer.
Mina dämpare är generellt lägre returdämpade. Jag går inte in på varför det ser ut som det gör här
utan vill bara visa på ett exempel.
Så vad vi ser för skillnader är att jag har en annan balans mellan kompression och retur, samt att
dämpningen är betydligt högre. Bak ända upp till 3,5ggr i kompression. Jag tycker nog att de ser mer gatorienterade ut.
MVH
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2662


Trådstartare
Johan -> Du skall ha ett mail från mig nu med en "översatt" graf med SI enheter nu .

Göran > Tackar för inputen thumbs up

_________________
Edvin Persson
Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.tk
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Björn Nilsson
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1358



Ett super intressant ämne som jag följer med spänning thumbs up

Mvh Björn

_________________
/Björn Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO - E85
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Racetech
Är dessa dämpare bra eller..?? (Praktikfall)
21911 besök totalt
1, 2, 3, 4   >>