| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hjälp med val av fjädrar till Volvo 850.
|
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (6499 totalt) |
Läste i TPR`s tråd om chassimodifiering till S40 ( Att bilen är kissnödig beror på droopstop bak. Dessa monterades för att MINSKA greppet bak och på så sätt få bilen att styra in bättre. Gjorde underverk i snabba kurvor typ Anderstorp.) tänkte att jag skulle testa det på min bil och se om det fungerar + att det bilr skönt å slippa hissa upp bilen till himlen för att byta däck
_________________ --VVTS-- |
||
|
1 hela det gamla chassit på S40 sög häst ba.....
och du skall inte paja greppet bak utan försöka få så del av viktförflyttingen bak det går. Jag kommer inte ihåg lyfter du inner bakhjul nu? om inte gå på med mer krängre bak Förmodligen behöver du även mer krängre fram också. Sen skulle bilen må bra av fetare framdäck, vad får du in??? En liten lista: 1. vad väger aset? 2. viktfördeling? 3. vad har du för fjäderhårdheter nu? 4. Vad är det för bakvagn på din traktor? 5. krängre nu? _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Hej Johan
Har aldrig fått min bil att lyfta inner bakhjul hur mycket jag än har försökt det har du ju själv sätt på Kullen. Angående krängare bak så finns det inte så många som säljer bara bak utan komplett fram och bak. Fram har jag krängare från 850 BTCC med justerings möjliget . Körde med 205 förra året till i år så har jag 215 däck med högre MAX LOAD gräns än dom gamla hade. Kör med 7" fälgar nu men har 8" på gång som jag får om 1 månad , ska jag ha bredare fälgar så blir det till att modifiera karossen ( skärmarna , typ som Volvo gjorde på sina 240 Turbo GR-A ) men det är ju inga problem att sätta lite stag för att få ut dom utåt. 1 Bilen väger 1470kg utan förare 2 vet ej har inte kollat 3Fjädrar vad är det ( sänkningssats )
4 Delta Link 5 Fram BTCC bak original. _________________ --VVTS-- |
||
|
Fram skull jag trycka in så mycket däck det går.
Krängre bak, kan du köra med dubbla??? Du BEHÖVER mer krängre bak skulle jag tro. Urrk, säkningssats suuuuuuuuuuuuuuuuuger
En ca ca ca ca ca ca sats med 2-3ggr så hårda fjädrar skulle nog göra susen. Jag fördubbla ca fjäderhårheten fram, nu är befa... ca 6ggr så hård som std fram. och ca 3-4ggr bak _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Det blir nog 225 eller 235 däck till nästa år på dom nya 8" fälgarna.
Dubbla krängare bak blir nog svårt men jag ska se kanske kan lösa kraftigare bak från ett företag i USA som säljer krängare till Volvo. Som jag sa till dig när vi sågs sist så har jag ett par fjädrar liggande som jag kan ha fram , dom är från 240 GR-A men passar på mina fjäderben fram och dom är djävligt hårda ( 100 nm ) Bak är inga problem med fjädrar , där kan jag få dit vilka fjädrar som hällst _________________ --VVTS-- |
||
|
100N/mm fram är inga problem, dit med ski....
Skulle nog gå med ännu hårdare. De mig lite mått på fjäden så kan jag göra ett överslag på vad fjäderkonstaten är på. Dy=?? (ytterdiameter) Di=?? (innerdiameter) igenligen så räker det med ytter men inner är för koll. dt=tråddiameter nt=totalt antal lindingsvarv Är det några stumma varv på fjädern??? En bild är bra. Bakvagnen har jag ingen koll på hur den ser ut. Har du en bild? Behöver utväxlingen/förhållandet mellan fjädens och hjulets rörelse, MR i förkorttad form och på utrikiska. ps proppstopp ser jag som en nödlösing. Hmm inte riktigt sant kan användas så inte fjäder sitter löst vid full utfjädring. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
hela fjädern 250mm lång
ytterdiameter 107mm
innerdiameter 78mm
tråddiameter 14mm totalt antal lindingsvarv 4.75 om det är medstumma varv på fjädern stumma varv på fjädern 2st , 1 uppe och 1 näre _________________ --VVTS-- |
||
|
Skit bra med bilder
Totalt antal lindingsvarv får jag till 5 någon ting, 5,75 låter vättigt. Som jag räknar så tar jag bort ca 1,5varv Dy=107 nt=5,75 dt=14 Detta ger ca 112N/mm Blir nog bra dit med fjädrnan, stötdämparna är lite mjuka förmodligen men det funkar. Vad har du för dimension på fjädrna som sitter på nu???? Bak: a------b--c a cc på possition 5 på bilden. b är cc på fjäden c är hjulsentrum Hjulet fjädar väll runt pos5 så får jag avstånden a->b=??? a->c=??? Får jag detta har vi MR bak och då kan vi göra en uppskatting av lämpliga bakfjädrar. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Bak:
a------b--c a cc på possition 5 på bilden. 1116mm b är cc på fjäden 1090mm c är hjulsentrum 1460mm Hjulet fjädar väll runt pos5 så får jag avstånden a->b=??? 435mm a->c=??? 445mm Måtten kan skilja på några mm. Fjädrarna som sitter på nu är en vanlig sänkningssats från H&R Dämparna är gula koni fram och bak öhlins slällbara runt om _________________ --VVTS-- |
||
|
Smaska ditt ett par fjädrar på 80N/mm bak. Detta ligger drägligt tror jag.
och fundera skarp på en justerbar krängra bak, modell STYV. Svårt att se på bilden hur krängra ser ut bak. En riktig bild vore dunder. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
opps jag körde beräkingrna med lovikavantarna, sorry
Det skall vara 30-35N/mm, forfarnde mjukt. Std ligger de nog runt 20N/mm Gissa varför jag tycker sänkingsater suger elefant pelle niklas
_________________ Johan Sjölinder |
||
|
Jag tyckte att det lät fel.
om satsen är 30-35N/mm då går jag bara upp 3 gånger i hårdhet med mina andra fjädrar , ska nog ha ännu hårdare som du skriver. Ja vet vad du tycker om sänkningssatser och jag håller med dig
_________________ --VVTS-- |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Hjälp med val av fjädrar till Volvo 850.
|
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (6499 totalt) |