| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Mina nya A-armar och spindlar.
|
22262 besök totalt |
|
Nu har jag tillverkat ny hjulupphängning till Panteran. Bara för att se hur en mycket "neutral" geometri fungerar. Det är 1grd SAI, längre och ganska paralela A-armar. Rc i stort sett i marknivå. Även Ackermann har återhållsamma 20%. Det enda trista är scrub som visserligen är mindre nu men fortfarande för mycket. Nåväl, på ett sätt är det rätt ok, för nu får jag en bild av kombinationen scrub-parallella A-armar. Jag rapporterar när jag ansträngt sakerna på banan....
_________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||||
|
en detaljbild på hur spindellederna sitter fästa i spindeln hade varit fint!
svårt att se hur det funkar, men snyggt var det iaf
EDIT: kör du rullager eller vad kommer du har för typ av bussningar? |
||||||||
Låt oss börja med den undre spindelleden som är Saab.
Den övre är med vanligt ledlager nerfräst i en aluminiumhållare. Mellanrummet till A-armen skall shimsas för caster. Camber justeras via ovala hål i A-armen och en stödskruv i innerkant. Det sitter aluminiumstöd innuti A-armsprofilen.
Lagret hålls av en M12x12.9 bult där jag grundat ned skallen för lagret. En ring som håller ned lagret, fett ovanpå och sedan ett litet lock med fyra insexskruvar.
_________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||||
Kommer inte belastningen på SAAB-leden att komma från fel håll (vilja dra ur kulan)?
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
Men på saaben har du inte någon fjäder/dämpare på undre bärarmen, de sitter på övre, och där är ju spindelleden vänd. |
||||||||
|
|
||||||||
Jag är inte heller orolig, 99% av alla sjuor jag sett har liknande lösningar, men felvända spindelleder, och har inte hört talas om en enda som har trillat isär
|
||||||||
Korreeeekt minne, ett poeng till Jörgen. |
||||||||
4 mm i spindeln. Sedan är det mellanvägg innuti vid själva spindeltappen. _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||||
Att hela vikten (och även hela trottoarkantskraften) "hänger" i undre spindelleden verkar inte bekymmra ett större antal biltillverkare iaf.
|
||||||||
Tittar du på exempelvis Alfa så har de leden vänt på. så tappen pekar neråt. De flästa fabriksbilar har McPerhson eller fjädern på övre bärarmen. |
||||||||
om du bara vänder på tappen så ändrar du ju inte dragkraften till tryckkraft (som skulle vara enklare att hantera). Vänder du bara på leden så flyttar du ju däremot upp ledpunkten vilket jag inte kan se nån anledning till. om du däremot konstruerar så att du har spindeln på undersidan av undre A-armen (känns krångligt) så skulle du få tryckkrafter i leden. Många äldre konstruktioner med dubbla A-armar verkar ju valt att köra med dämpare/fjäder mot under A-Arm och låta hela vikten hänga i nedre spindellled, (Volvo, GM, ...). Konstruktioner med andra stödpunkter blir ju mindre fristående (jobbigare att flytta runt som en enhet i garaget) iaf
|
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
22262 besök totalt |