Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vad tycker ni om en Halonsläckare i bilen?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (7602 totalt)
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8093


Trådstartare
Vad tycker ni om en Halonsläckare i bilen?

Som topic!

Jag vet att dem är olagliga, men är dem inte ruskigt effektiva och "rena"!

Vilka risker finns att beakta?

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Vi har halon i alla maskiner på jobbet... effektiva som sagt.
Något att tänka på är att andas färdigt innan man aktiverar släckaren, helst ett djupt andetag som räcker en god stund. Risken är annars att man blir utan luft...
Sen är dom "rena", men kondenshinnan som bildas efter en släckning är starkt korrosiv och bör sköljas bort omedelbart.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8093


Trådstartare
Kristian Larsson skrev:
Vi har halon i alla maskiner på jobbet... effektiva som sagt.
Något att tänka på är att andas färdigt innan man aktiverar släckaren, helst ett djupt andetag som räcker en god stund. Risken är annars att man blir utan luft...
Sen är dom "rena", men kondenshinnan som bildas efter en släckning är starkt korrosiv och bör sköljas bort omedelbart.


ok det låter ju vettigt, somsagt renligheten jämfört med tex pulver är ju överlägsen.

/Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047



Jag trodde att dom var förbjudna. Halon ska tydligen tunna ut vårt kära ozonskikt..

_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8093


Trådstartare
Megablade skrev:
Jag trodde att dom var förbjudna. Halon ska tydligen tunna ut vårt kära ozonskikt..


Dem är förbjudna...

/erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19121



Låter som om man får välja hur man vill stryka med, eld eller kvävning.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

erikjakan skrev:
Kristian Larsson skrev:
Vi har halon i alla maskiner på jobbet... effektiva som sagt.
Något att tänka på är att andas färdigt innan man aktiverar släckaren, helst ett djupt andetag som räcker en god stund. Risken är annars att man blir utan luft...
Sen är dom "rena", men kondenshinnan som bildas efter en släckning är starkt korrosiv och bör sköljas bort omedelbart.


ok det låter ju vettigt, somsagt renligheten jämfört med tex pulver är ju överlägsen.

/Erik


Jag hade halon tidigare i min bil, den var öppen iofs och om inte annat så är storleken på flaskorna att föredra. Men jag tänker direkt på tre problem när det gäller halon:

Att ta ett djupt andetag och hålla andan när man sitter i en brinnande bil efter att med ett par G tryckt ut luften ur lungorna efter en krasch kanske inte är det lättaste....

Vad säger olika tävlingsreglementen om halon?

om man har bilen entusiastförsökrad och gatlegal så kommer nog inte försäkringsbolagen att godkänna det heller om de kräver släckare. Självklart kan du lägga dit en pulversläckare när de kikar på bilen men om du sedan får en brandskad och inte använt pulversläckaren så kan ju ersättningen bli lägre.


Bara små funderingar...

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8093


Trådstartare
Magnus S skrev:
erikjakan skrev:
Kristian Larsson skrev:
Vi har halon i alla maskiner på jobbet... effektiva som sagt.
Något att tänka på är att andas färdigt innan man aktiverar släckaren, helst ett djupt andetag som räcker en god stund. Risken är annars att man blir utan luft...
Sen är dom "rena", men kondenshinnan som bildas efter en släckning är starkt korrosiv och bör sköljas bort omedelbart.


ok det låter ju vettigt, somsagt renligheten jämfört med tex pulver är ju överlägsen.

/Erik


Jag hade halon tidigare i min bil, den var öppen iofs och om inte annat så är storleken på flaskorna att föredra. Men jag tänker direkt på tre problem när det gäller halon:

Att ta ett djupt andetag och hålla andan när man sitter i en brinnande bil efter att med ett par G tryckt ut luften ur lungorna efter en krasch kanske inte är det lättaste....

Vad säger olika tävlingsreglementen om halon?

om man har bilen entusiastförsökrad och gatlegal så kommer nog inte försäkringsbolagen att godkänna det heller om de kräver släckare. Självklart kan du lägga dit en pulversläckare när de kikar på bilen men om du sedan får en brandskad och inte använt pulversläckaren så kan ju ersättningen bli lägre.


Bara små funderingar...


Bra funderingar!

Min tanke är att ha en 6kgs pulver under/framför förarstolen som ska användas när det verkligen skiter sig .

Sen tänkte jag ha en liten halonsläckare som jag har liggandes, monterad på torpeden samt kopplad till en slang som går till motorrummet för släckning av eventuell motorbrand. Iom att Halon lämpar sig väl vid bensin/oljebränder.

Undra vilket sorts munstycke man skulle kunna använda i änden av slangen?

Vad tror ni om detta?

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

erikjakan skrev:

Undra vilket sorts munstycke man skulle kunna använda i änden av slangen?

Vad tror ni om detta?

MVH Erik


om du behöver en extra, fylld halonflaska så har jag en liggandes med trasigt munstycke för "handhållen applicering", det kanske går att byta ut mot ett som ändå går till slang. Eftersom du bygger ett retrobygge så är den är gratis...

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Enl. SBF så måste det väl vara "förbjudet" om inte annat enl. den miljöpolicy som finns:

http://www.sbf.se/info/miljokodex

"att välja utrustning och reservdelar med hänsyn till miljöpåverkan"

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8093


Trådstartare
Magnus S skrev:
erikjakan skrev:

Undra vilket sorts munstycke man skulle kunna använda i änden av slangen?

Vad tror ni om detta?

MVH Erik


om du behöver en extra, fylld halonflaska så har jag en liggandes med trasigt munstycke för "handhållen applicering", det kanske går att byta ut mot ett som ändå går till slang. Eftersom du bygger ett retrobygge så är den är gratis...


Hehe det låter trevligt! Tackar!

Du kan väl pma ditt nr så kan jag slå en pling när jag passerar eller är i krokarna!

MVH Eri

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2205



Såvitt jag vet släpper inte SBF en bil till start om det sitter halon i den.

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kristian Larsson skrev:

Något att tänka på är att andas färdigt innan man aktiverar släckaren, helst ett djupt andetag som räcker en god stund. Risken är annars att man blir utan luft...

Att ta ett djupt andetag och hålla andan när man sitter i en brinnande bil efter att med ett par G tryckt ut luften ur lungorna efter en krasch kanske inte är det lättaste....
[/quote]
Kunde (borde?) ev ha lagt till en liten smiley efter mitt inlägg om andningen...

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kristian Larsson skrev:
Kristian Larsson skrev:

Något att tänka på är att andas färdigt innan man aktiverar släckaren, helst ett djupt andetag som räcker en god stund. Risken är annars att man blir utan luft...

Att ta ett djupt andetag och hålla andan när man sitter i en brinnande bil efter att med ett par G tryckt ut luften ur lungorna efter en krasch kanske inte är det lättaste....

Kunde (borde?) ev ha lagt till en liten smiley efter mitt inlägg om andningen...[/quote]

Jag förstod att du var ironisk. Men ville ändå förtydliga....

halonsläckare hade varit jättebra i bilar som min Seven som är öppen men en handhållen halonsläckare som den jag hade från början hade inte varit speciellt lätt att släcka med om det blåser kraftigt. Det ska nog vara fasta motorrumssystem. Smidigt, men eftersom det är olagligt och miljö- och hälsovådligt så kanske man ska tänka till en och två gånger innan man väljer det... Allt beror väl på vad man ska ha bilen till.

Förut var alla marinens fartyg utrustade med halon, mest för krigssituationer. Kanske fortfarande?
Där var det inte så noga med personerna, bara båtarna klarade sig....

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462



Magnus S skrev:


Förut var alla marinens fartyg utrustade med halon, mest för krigssituationer. Kanske fortfarande?
Där var det inte så noga med personerna, bara båtarna klarade sig....


Såvitt jag minns har marinen dispans och har fortfarande fasta Haloninstallationer i sina motorbåtar.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Nicklas
Wickford
Här sen Maj 2004
Inlägg: 15



En nackdel med halon släckare är ju att de kyler ingenting utan släcker ju genom att "ta bort" syret. Vid tex. en större motorbrand på en ordentligt varm motor så kan flampunkten fortfarande vara överskriden efter det att branden är släckt när det sedan kommer till nytt syre så kan det flamma upp igen pga den lagrade värmen.
Har sett det hända, och jag föredrar ju lätt de nya vattendimme släckningssystemen framför halonet vet inte hur mycket de smutsar ner men det borde ju vara minimalt med tanke på att det bara är vatten med någon sorts antifrysmedel i.

_________________
Nicklas Silfverlin
Div. Fordar
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Det finns numera "gas generating"-släcksystem som har alla halonets fördelar+massa andra fördela, bla mycket lätt p.g.a. att man inte behöver tryckkärl.

se t.ex.
http://www.stormingmedia.us/58/5899/A589923.html

Det är även fr.om. förra året godkännt av FIA (dock bara en tillverkare)

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Erik Arndt
Göteborg
Här sen Nov 2003
Inlägg: 723



Halon används av försvaret, bland annat i stridsfordon än idag

_________________
/Erik Arndt (fd Norberg)
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1168



Erik Norberg skrev:
Halon används av försvaret, bland annat i stridsfordon än idag


Vi hade sådana i våra stridsvagn Leopard 2 och det var en del säkerhetsföreskrifter kring dem. Jag minns inte hur länge vagnen skulle luftas ur innan man fick kliva i igen efter att man skjutit en tub i stridsutrymmet, men det var ett hyfsat tag.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Max skrev:
Erik Norberg skrev:
Halon används av försvaret, bland annat i stridsfordon än idag


Vi hade sådana i våra stridsvagn Leopard 2 och det var en del säkerhetsföreskrifter kring dem. Jag minns inte hur länge vagnen skulle luftas ur innan man fick kliva i igen efter att man skjutit en tub i stridsutrymmet, men det var ett hyfsat tag.


Vid en riktig brasa så kommer man inte i närheten med handsläckare, om sådan är monterad i bilen.
Det är sprinkler som gäller. Men man kan alltid ha en pulver i reserv.
Jag hörde något om att hallon kunde alstra giftgas vid hög upphettning, och i så fall är det inte bara syrebortfallet som är farligt. Kanske någon som känner till...

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743



Nicklas skrev:
En nackdel med halon släckare är ju att de kyler ingenting utan släcker ju genom att "ta bort" syret. Vid tex. en större motorbrand på en ordentligt varm motor så kan flampunkten fortfarande vara överskriden efter det att branden är släckt när det sedan kommer till nytt syre så kan det flamma upp igen pga den lagrade värmen.
Har sett det hända, och jag föredrar ju lätt de nya vattendimme släckningssystemen framför halonet vet inte hur mycket de smutsar ner men det borde ju vara minimalt med tanke på att det bara är vatten med någon sorts antifrysmedel i.


har precis varit på brandövning en heldag hos brandkåren. det enda som kyler är mycket vatten eller mååånga skum släckare. kolsyra kyler äns inte 5 grader på en bränslebrand som varat i mer än 5 sec och det är det som det tar att öppna huven.

vidare kan jag berätta att du kan andas in halon 2-4 gånger innan kvävningarna kommer. det fanns två tycper av halon (tyvärr ligger papprena på jobbet så betäckningar kan ni inte få) den ena som är den dåliga va inte bra mot människan. den tillverkades bara i ca 2 år.. den adnra som även finns vkar idag i bla finnland om man vet vart man ska leta gör bara att du låter som kalle anka ett par andetag. dock så ska man inte andas mer än 2-4 ggr.. då kan det bli lite jobbigt..

vissa företag och myndigheter har fortf dispans på halon i sverige så det finns kvar..

mvh C

_________________
Christian Lange
458
Citera
Skruva banåkabil
Vad tycker ni om en Halonsläckare i bilen?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (7602 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande