| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Bästa R-däcket
|
2604 besök totalt |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
Bästa R-däcket
Det är mycket diskussion om vilket som är det bästa r-däcket, men ingen vad jag vet som verkligen nogrant har testat alla och jämfört. Jag skulle vilja se ett test som tar för sig hur bra olika r-däck är på bana och slalom. Själv håller jag på att beta mig genom jungeln märke för märke, men det enda jag har att mäta skilnaden med är mitt eget "butt-o-meter" (alternativt "r*v-o-meter") och det är inte särskilt nogrant. Är det flera än jag som undrar hur många g man kan pressa ur en sats Michelin Pilot Sport Cup över krönet på Mantorp innan bilen blir full av gräs? och är det någon som känner för att organisera ett sådant test? och ragga däck från alla producenterna? och har mätutrustning? och har tid att göra det? och, och, och... _________________ Peter Bull Why waste time learning when ignorance is instantaneous? |
|
Re: Bästa R-däcket
Låter som någonting tidningen Automobil skulle göra! Teknikens värld har ju tex test av vinterdäck, så då skulle ju Automobil kunnat ha med Rdäck!
|
|
visst frågan är intressant men vad säger att ett test visar vilket däck som är bäst rent allmänt? Risken kan vara att resultatet blir helt rättvisande bara för den bana, bil och förare som utför testet, sen måste man även ta hänsyn till temperaturskillnader osv osv så jag är rädd att det blir ett jätte jobb om det ens är möjligt (vad negativ jag verkar)
Men som sagt frågan är intressant _________________ /Erik Arndt (fd Norberg) |
|
Sen kan man lägga in andra konsumentaspekter som hur bra det fungerar på den 10e banträffen (detta med heatcykling). Varvtider och maxG är ju fint att mäta under de första upphettningscyklerna men vid den tioende kan förhållanden ändras rejält.
Ryktesvis skall tex Kumho och Toyo ha lite olika filosofi när det gäller detta. Kumho har bättre prestenda medan Toyo inte försämras lika mycket över tid. Men att testa detta är mycket svårare (om man inte lånar en Heatcyklingsmaskin, om det finns nån i sverige). |
|
Man skulle även kunna utröna vad som är bäst OM däckstillverkarna tex skulle släppa ut madic formula data(ursäkta stavningen
).
Men det är jag rädd för att man kan FEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEET glömma
_________________ Johan Sjölinder |
|
Jag vet en viss testingenjör på Automobil som redan i somras tyckte det var en god idé.....
Men det var väl inte riktigt han som bestämde över innehållet i tidningen..... _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
|
Grassroot Motorsport gör iofs Rdäckstester lite då och då, men de har ett lite annat fokus...
|
Men jag tycker att en del märken kunde kanske plussa på sin sportimage genom att delta (men kanske bara om de inte kommer sist). |
|
Teknikens Värld gjorde för 10+ år sen ett rätt utförligt test. Man hade med de flesta på marknaden existerande r (ganska få) och sportdäck (desto fler). Sen körde man dem på en Volvo 240 man skruvat ihop för långlopp (SLC?) och fick på så sätt en rätt bra värdemätare på hållbarhet, varvtider och uppträdande.
AMS hade en lite mindre variant runt 01-02, då Fredrik Ekblom testade av 032, RE540 och nån Pirelli-variant jag glömt namnet på. M3:an de körde var på 10-delarna när jämnsnabb med Yoko och bridgestone, mens Pirelli var ett par sekunder efter. Sen dess har det varit rätt tyst, trots att marknaden och utbudet ökat betydligt. Vore skoj att få lite belägg för alla "sanningar och myter" som finns i ämnet. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
|
Så långt kan man se att ca 10 % av rejsas debattörer verkligen inte vill veta vilket R-däck som är bäst. Hur kan det ha sig?
Alla typer av testresultat beror på hur man har kommit fram till dom, och kan därför diskuteras. Men att gå från att diskutera ett resultat till att verkligen inte villa ha ett resultat alls? Det skulle vara roligt att veta motiveringen för att inte villa veta. _________________ Peter Bull Why waste time learning when ignorance is instantaneous? |
|
Jag tycker att det är en bra idé men den faller lite på att ett bra däck för en bil kan vara dåligt för en annan. Mycket beroende på vikt, effekt och viktfördelning. Men det är klart att om man testar på t.ex. en Porsche 968 hade det varit ganska bra för mig att läsa då jag har en 944..
_________________ Anders Hansson |
|
Jag tycker det är en utmärkt idé, men som Anders säger skiljer det på olika bilars däckbehov.
Skulle man göra ett sådant test skulle man samlat ihop en farlig massa bilar i alla varianter (fwd, rwd, awd, tunga, lätta, motorstarka, mindre motorstarka osv) och med olika däckstorlekar. Plus att man borde testa på ett par olika banor med varierande förutsättningar. Ett väldigt jobb med andra ord. Men det hade kanske varit något vi på rejsa kunde styra upp? Lite tidtagarutrustning kan ju inte vara så svårt att få tag på. Här är ju många som har raceteam och eftersom det är för ett gott ändamål som alla vinner på kanske man skulle kunna låna eller hyra billigt och organisera samtidigt med banmöten? Mycket jobb och om man ska prova olika däck på samma bil kan det bli dyrt, fast det går kanske att ordna någon form av spons från däckleverantörer eftersom det är något som rör dem med. Eller om man erbjuder bilar och tidtagarutrustning för en intresserad biltidning och får dem att stå för däck. Många kanske men klart genomförbart om det finns några som organiserar och har tid och lust att ta tag i det hela. _________________ Pontus Hallenheim |
|
Har för mig att en tysk tidning gjort detta för inte så länge sedan. Har oxå för mig att Michelin Cup däcken kom ut som vinnare. Minns dock inte om testet ville få fram bäst grepp, livslängd, våtegenskaper, o s v, kan tro det gällde greppet som sådant!
I vart fall har cup däcken lyckats prestera 1,4g på CSL vilket är väldigt bra. Personligen vet jag inte om ändra r-däck skulle göra detsamma. Nu kanske ovan föreslagna test var mer tänkt som mest däck för pengarna eller så, ja billiga är cup däcken i vart fall inte. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
om det var mig du menade så menade jag ett test oberoende av pris för att få fram vilket däck som var snabbast på vilken bil, storlek, bana osv _________________ Pontus Hallenheim |
|
Lite relaterat men om slicks så nämndes det att Michelin som WTCC körde på förra året var ca 2 sekunder snabbare runt Monza än Yokohama som används iår, men förhoppningen var att Yokisarna skulle hålla hela loppet och göra racingen mer jämn mellan biltyperna (dvs mindre fördel till BMW).
Så det är inte bara hobbyräsers som tummar på max performance
|
|
Har inte bilens egenskaper något med att göra när man väljer däck?
Kan det inte vara så att tex Yokohama xxx passar klockrent på Ferrari xxx men inte på Porsche xxx? Därför så tror jag att man inte kan generalisera och säga att tex. Pirelli P Zero är det bästa däcket om någon oberoende tidning skulle komma fram till det. _________________ Porsche Cayman GT4 -16 |
Ska hjulvinklar/däcksbredder/däckstryck optimeras på varje bil för varje däckstyp tex? |
Ingen aning faktiskt. Mycket svårt. Samtidigt så tror jag på vår hobbynivå (de flesta av oss här) inte känner en jätteskillnad mellan två olika R-däck av god kvalitet. _________________ Porsche Cayman GT4 -16 |
"Ta det hårdaste du får tag på" var nåt råd här för ett tag sen när det fanns ett erbjudande på R-däck i olika blandningar. |
![]() |
Däck för banåka
Bästa R-däcket
|
2604 besök totalt |