| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Pinnbult istället för vanlig fälgskruv
|
2571 besök totalt |
|
Kanske dåligt forumulering. Men jag är sugen på att ha pinnbult istället för vanliga fälgbult/skruvar. Jag vill veta hur man ska gå till väga. Stålkvalitet och hur man får den att sitta kvar. Ska man sätta en mutter på baksidan av navet? Loctite? Jag har inte så stor koll när det gäller sånt här. Hoppas någon kan ge mig ett svar. Mvh Peter _________________ Peter Öberg Volkswagen Baywindow wankel awd projekt Volkswagen Passat coupe -73 Audi A3 2.0t quattro Diverse choppers |
||
om du vill byta, och inte kan (vill) tillverka egna pinnbultar, så har Svenska fälg färdiga
sådana till bra pris (17:-/st) Vi har bytt på våran M3a, mycket lättare vid hjulbyte. Fastsättning med loctite funkar utmärkt _________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||
|
Tack för en snabbt svar Rolfson!
Måste det vara speciella pinnbultar? Kan man inte tex. köpa dom hos Siverts här i Stockholm? (Har det mesta inom skruv etc) Ska jag bara ha på locktite och skruva in dom i navet/hubben? Ingen mutter eller liknande på baksidan? Det är ju mindre roligt att tappa ett hjul
_________________ Peter Öberg Volkswagen Baywindow wankel awd projekt Volkswagen Passat coupe -73 Audi A3 2.0t quattro Diverse choppers |
||
|
Det är inte dumt om Pinnskruven har en ogängad del (midja) som man kan dra i botten för att ta bort ev. glapp, När man limmar dom med t.ex. loctite.
Minsta hållfasthet är 10.9. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
|
Hej.
Locktite eller motsvarande brukar ge upp rätt så fort om det blir varmt, så det skall inte användas på tex hjulbultar och bromsar. om det absolut inte får lossa kan man om gänglängden tillåter det borra och slå i ett stift igenom skruv och "mutter". Tänk bara på att borra stifthålet så att ,när skruven skall demonteras , stiftet kan slås igenom och ut på andra sidan. / Fredrik _________________ Fredrik Kullgren |
||
Du kan få testa att ta bort pinnskruvarna på min racerbil om du vill
Visst försvagas div skruvlåsning av värme, Men just i detta fall har jag 15års handson-erfarenhet av just detta _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
Finns ju olika sorters loctite, vi har den röda, måste värmas med svets för att få bort. Absolut ingen fara att använda, det värsta som kan hända är att bulten följer med ut vid hjulbyte. _________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||
|
Hej.
Enligt loctites produktblad tål ingen av deras gänglåsningsvätskor mer än 150grader.
Jag fick rådet av locktite att vid demontering av förband med "Grön" stark gänglåsningsvätska värma förbandet med gasollåga så att det skulle gå lättare ,vid påpeaknde att det var härdade detaljer sa dom att det inte behövdes värmas så mycket att det var risk för att härdningen skulle påverkas.
Jag demonterade inte förbandet personligen men då jag inte har hört några komentarer tog jag för givet att det fungerade. Det verkar som om locktite inte har koll på det, eller så är det andra faktorer som spelar in. / Fredrik _________________ Fredrik Kullgren |
||
Det har dom nog, men det har nog snarare med juridik att göra att dom inte vill riskera för stora skadestånd för att någon råkat använda deras produkt i en applikation där det har "lovats" att den skulle klara det det det och det.. Och sedan var det något som gick snett. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2571 besök totalt |