Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Byta 306gti ratt. Airbaglampan? Hur ta loss?
2410 besök totalt
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716


Trådstartare
Byta 306gti ratt. Airbaglampan? Hur ta loss?

Ska byta ut orginalratten mot en lite rejsigaredito. Hur blir det med airbaglampan? Kommer den att lysa?
och om den gör det, hur släcker man den? Svårt att ta ut lampan/dioden innuti instrumenthuset?

Kollade med Einarssons (Peugeot) i Kungsbacka också, det ska räcka att koppla loss batteriet en halvtimma innan man börjar ta loss ratten.
Något mer att tänka på?

Hur får man loss 306gti ratten? Känner att jag vill veta vad jag sysslar med istället för att upptäcka min väg.. Inte kul om man skulle råka tabba sig med krockkudden

Tack på förhand.

_________________
Rachid Rachid
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Lampan ska börja lysa, om inte Peugeot jobbar annorlunda än alla andra.... .. Och det gör de nog inte.
Systemet funkar så att bilens SRS sysmet mäter resistansen i airbag-kretsen med jämna mellanrum. Lösningen är att koppla in ett motstånd i kretsen istället för airbagen. Troligen är detta motstånd någonting mellan ca 1,5-2,5 ohm. Du kan prova dig fram tills lampan slocknar.

Att koppla loss batteriet i en halvtimma ska definitivt vara tillräckligt.
För att skydda dig mot att airbagen avfyras av misstag (t ex statisk elektricitet) kan du kortsluta kontakterna på själva bagen när du kopplat loss den från bilen. Inget kul att få en airbag i ansiktet.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Ha hörselskydd på och var försiktig oavsett hur länge bilen stått stilla under tiden du trixar med ratten iaf.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Ännu viktigare än hörselskydd är att inte placera sig själv framför bagen (ratten) någon gång under tiden du fixar med den. Skulle den avfyras kan det gå väldigt illa.
Fast är du bara försiktig och ser till att inte skapa statisk elektricitet så går det säkert bra.

Som en brasklapp måste jag lägga till att bilens bälten med all sannolikhet är intrimmade med tanke på att bilen har en airbag. Att bara ta bort den är inte att rekomendera. Fast du kanske kör med 6-p bälte redan och i så fall har du redan satt systemet ur spel....
Problemet är speciellt stort om bilen är försedd med så kallade "kraftbegränsande bälten". Brukar kunna gå att hitta information om sånt i reklambroschyrer.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716


Trådstartare
Tack för hjälpen! Fick svaret om att sätta ett motstånd även på PSC förut.

Det där med bältena lät ju lite tröligt.. Planen är ju så småningom att skaffa 4 alt. 6 punktsbälten.
Men det blir ju inte till den här säsongen..

_________________
Rachid Rachid
Citera
Skruva banåkabil
Byta 306gti ratt. Airbaglampan? Hur ta loss?
2410 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande