| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Varna för vattentemp
|
4283 besök totalt |
|
Varna för vattentemp
Jag skulle vilja ha en vattentempvarnare som tänder en (stor fet) röd lampa i mitt blickfång om tempen på räsern stiger över en viss nivå. Detta pga original vattentempmätare sitter dumt till så man ser den bara om man duckar ner och kikar under rattkransen... Finns det något som detta på marknaden? Eller ska man istället satsa på ytterligare en mätare placerad på ett bättre ställe? Skulle ju helst vilja slippa läsa av en skala och istället bara få en varning när tempen överstiger det normala med X antal grader (innan tempen är farligt hög). Någon som har tips? |
||
Du får gärna maila den till mig med!
erikjakan@gmail.com MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
|
_________________ //Björn Strömberg BMW Abuser |
||
|
det går inte att lägga upp på forumet?
kanske fler som är intresserade....
karl.birgander@softhome.net _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||
|
Hittade en beskrivning också..
"Funktionsbeskrivning Elfläktsstarten är uppbyggd kring en OP-förstärkare CA3140 som fungerar som en komparator. Kretsen känner av spänningsnivån på pin 2 och jämför denna med spänningsnivån på pin 3. Då nivån på pin 2 sjunker under nivån på pin 3 går utgången på pin 6 hög och öppnar transistorn T1 som aktiverar reläet RE1. omslagsnivån (temperatur då fläkten skall starta) kan ställas in med trimpotentiometern P1 till önskad nivå. Kretsen har ingen hysteres så direkt när temperaturen sjunker under inställt värde så slås relät ifrån. Ledningen från den befintliga temperaturgivaren måste klippas av och kopplas in på punkterna A resp. B. Vill du kunna se när fläkten har startat inifrån kupén kan du lägga till en lysdiod, R4 + LED1." _________________ Rikard Ahlin |
||
|
En enklare lösning kan vara en ren termoswitch, används ofta i bilar för att starta kylfläkten, finns med olika temperaturer.
Hittar man en lämplig och sätter den i kylaren, alternativt kopplar en lampa som lyser när kylfläkten går, för inte skall fläkten gå när man har fart på bilen
|
||
fast en sådan startar väl under 100 grader? (jag köpte en för ändamålet från en saab som slöt vid 92grader.) det är ju en bit därifrån till när det är varmt nog att slå av. _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||
|
Jag har tvåfartsfläkt på min bruksdiesel, och steg ett går inte vid 90 grader, jag tror motortempen måste upp i ca 110 innan steg två startar.
arbetstemp på motorn ligger på ca 90-92 grader, och fläkten går inte alls under färd. Men det är ju då en viss skilnad på motortemp och temp i sidan av kylaren där termoswitchen sitter. Skulle min gå upp i temp så att fläkten startar steg två under rask körning är det dags att slå av på tempot
|
||
|
Jag vet inget om el men jag tycker inte det är en bra ide att koppla in nåt mellan givaren och original tempmätaren. Vad är noggrannheten på en tempmätare från början? +/- 10°C? Tydligen måste man koppla in ett 1 ohms motstånd på tråden till mätaren för att kompensera nåt. Med mina kallödningar så blir motståndet nåt helt annat
Jag skulle montera en ny givare för denhär grunkan och kolla med vatten eller olja i en kastrull när den slår på. En vanligtempgivare måste man se till att jordas också och då det blir lite extra koplande när man ska testa. Det skulle väl vara enklast med en termoswitch? Jag har sett ställbara termoswitchar nånstans också men kommer inte ihåg var. Expansionskärlet på BMW 325 E30 har en givare som larmar vid låg kylvattennivå. Det räddade min motor när kylaren sprack. Tempmätaren funkade inte så jag vet inte vad den skulle ha visat. Nivågivaren kommer att sitta kvar och kopplas till ett relä och en lampa fastän resten av färddatorn har skrotats. _________________ Sten Isaksson |
||
|
1-ohmaren är ett kortslutningsskydd; om det p.g.a. kallödningar råkar bli 1,5-ohm har det ingen betydelse för omslagsnivån.
Jag skulle däremot bygga in lite hysteres; för att säkerställa att relät inte blir en ringklocka vid omslagsnivån.
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
Kanon!
Ska kolla närmare på detta! |
||
|
Det är nog en bra lösning för fläkt (förutom avsaknaden av hysteres) men skall man bara driva en lampa så finns det lättare sätt.
Elfa har bl.a. en dioddrivare med 10 utgångar som beror på spänningen. Koppla en eller 10 dioder och i vilket temperaturintervall du vill. Jag har inte något schema klart men jag filar på en 10 gradig diodmätare till räsern.
_________________ Markus Gillerstedt Ford Mustang 1975 |
||
|
digitaltermometer lcd för panelmontage upptill 110 grader a 149 kr
Med ställbar larmutgång (för t.ex elfläkt eller varningssummer) riktigt fiffig sak www.conrad.se artikelnr 195715 _________________ Mats Andersen |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Varna för vattentemp
|
4283 besök totalt |