Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Annika Billström Skatt?
2041 besök totalt
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Annika Billström Skatt?

Det blir en folkomröstning i Stockholm om vägavgifter i trafiken - men som väntat först år 2006 efter att försöket har genomförts under 2004 eller 2005.

Efter en tidvis hetsig debatt beslutade Stockholms kommunfullmäktige på måndagskvällen med rösterna 52-49 att hålla folkomröstningen på valdagen år 2006, rapporterar Sveriges Radios Ekoredaktion.
Bakom beslutet står den styrande koalitionen i Stockholm: socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet.

[TT]

Med tanke på att detta forum är ett väldigt "köra" forum (jag antar att folk här även kör bil till vardag och inte enbart på bana för nöjjes skull ) och att en stor del faktiskt är bosatta i, eller i närheten av stockholm så tror jag att en sådan här sak berör större delen här.
Vad hände med demokrati?
Ska Sossarna verkligen få ta ut sånna meravgifter av alla bilister (som redan betalar ockerskatter på bränsle etc...) utan att ens först fråga dom berörda. Är det någon annan än jag som blir riktigt upprörd över detta?
Citera
Thomaso
Solna
Här sen Jan 2003

thumbs down thumbs down thumbs down thumbs down thumbs down

Jo den svenska demokratin är ju så demokratisk. Hade inte motormännens riksförbund eller nått sånt fått ihop en lista med tillräckligt många namn för att man skulle få ha en folkomröstning utan tjafs.

Lite småkomnuistiskt e det allt när man säger här får ni fina vägtullar varken ni vill eller ej men ni kan få rösta om ni vill ha dom om ett par år.

Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
HOOPoo skrev:
thumbs down thumbs down thumbs down thumbs down thumbs down

Jo den svenska demokratin är ju så demokratisk. Hade inte motormännens riksförbund eller nått sånt fått ihop en lista med tillräckligt många namn för att man skulle få ha en folkomröstning utan tjafs.

Lite småkomnuistiskt e det allt när man säger här får ni fina vägtullar varken ni vill eller ej men ni kan få rösta om ni vill ha dom om ett par år.

Jo precis, men det är väll enbart för att dom röda ska få suga pengar ur dom fattiga, som dom "sägs" driva hjälpande politig för...
Men men, man får väll tåla sånt antagligen? Eller så slänger man molotovs på dom när dom bygger skiten...
Där har vi en smart tanke
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Jag är glad att jag inte bor i Stockholm...

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

skickar väl in lite bränsle i brasan genom att säga att jag är för biltullar om det görs på rätt sätt.

har själv tillbringat alltför många timmar av mitt liv i köer sen 1987, då jag började köra distribution i sthlm.

arbetsmiljön för alla som jobbar innanför tullarna skulle bli radikalt mycket hälsosammare om trafiken lugnade ner sig.

satt lite på skoj och gjorde ett överslag på hur många arbetstimmar som skulle sparas för våra godstransporter om tullarna kom till stånd.
räknade förmodligen i underkant och kom fram till att ungefär 500 godstransportbilar trafikerar innerstan och dom köar eller blir hindrade med 1.5-2 timmar per dag. det blir ju horribla 750-1000 timmar per dag!!!.
och all denna tid får vi sitta och suga i oss avgaser och annan skit . skulle du acceptera att jobba med ett par bilar stående på tomgång inne på din arbetsplats eller att nån satt sig på din stol så du inte kan nå skrivbordet för såhär är vår trafik i sthlm för oss som jobbar i den.

dessutom har dom förslag som jag sett har dessutom baserats på tull kostnader under rusningstider. övriga tider så skulle det vara som vanligt.
man får hoppas att det går fort och att det blir ett par förslag att pröva, så det inte blir som vanligt att politikerna tar första bästa och hoppas att det funkar.

ursäkta om jag låter upprörd, men man blir sån i sthlmtrafiken

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002

Lite politikvarning här kanske..

Vad jag tycker:

1) om man går till val o säger att man absolut inte ska införa tullar, ska man inte införa tullar.
2) Vore det inte bra att åtminstone se till så det finns ringleder runt Stockholm innan man inför tullar? Som det är nu finns det i vissa fall inga vettiga alternativ annat än att åka rakt igenom centrum.
3) Subventionerade priser/gratis för boende i stockholm.
4) Varför kallas det "trängselavgift" när biogasbilar och eldrivna bilar inte behöver betala?
5) Det hela kommer slå mot oss som bor i stan - högre kostnader för tjänster (sophämtning, taxi osv..)
6) Vad som är värst är att det inte är säkert att pengarna de kommer dra in på det här oavkortat kommer gå till att bättra vägnätet o sådant i stockholm (som det är i London). Det är inte ens säkert att pengarna stannar i Stockholm!

En sak jag funderat på är förfarandet med dessa boxar man ska använda för att betala med.. Kommer man bli tvungen att köpa en box? Hur funkar det för stackars resenärer från andra delar av sverige som kommer hit över en dag - blir de också tvungna att köpa en box?

Ett tips om man bor utanför stockholm är ju att fixa sig två bilar.. Parkera den ena innanför tullen och den andra precis utanför och gå sedan mellan dom.. prima! thumbs up

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003

dude skrev:
skickar väl in lite bränsle i brasan genom att säga att jag är för biltullar om det görs på rätt sätt.

har själv tillbringat alltför många timmar av mitt liv i köer sen 1987, då jag började köra distribution i sthlm.

arbetsmiljön för alla som jobbar innanför tullarna skulle bli radikalt mycket hälsosammare om trafiken lugnade ner sig.

satt lite på skoj och gjorde ett överslag på hur många arbetstimmar som skulle sparas för våra godstransporter om tullarna kom till stånd.
räknade förmodligen i underkant och kom fram till att ungefär 500 godstransportbilar trafikerar innerstan och dom köar eller blir hindrade med 1.5-2 timmar per dag. det blir ju horribla 750-1000 timmar per dag!!!.
och all denna tid får vi sitta och suga i oss avgaser och annan skit . skulle du acceptera att jobba med ett par bilar stående på tomgång inne på din arbetsplats eller att nån satt sig på din stol så du inte kan nå skrivbordet för såhär är vår trafik i sthlm för oss som jobbar i den.

dessutom har dom förslag som jag sett har dessutom baserats på tull kostnader under rusningstider. övriga tider så skulle det vara som vanligt.
man får hoppas att det går fort och att det blir ett par förslag att pröva, så det inte blir som vanligt att politikerna tar första bästa och hoppas att det funkar.

>vistst är det för hemskt men.......
De varor du kör antar jag konsumeras av ngt företag som har anställda inne i city, folk som åker in för att shoppa osv. Om dessa som inte direkt köper tjänster av dig slutar åka in så blir det mindre transporter = mindre jobb för dig. Sen är jag helt övertygad att en man av din kaliber ser till att få del av de transporter som sedan går ngn annanstans än in i stan för din del kommer konkurrensen att öka ju mindre bilar kör in i city (vid oförändrad mängd gods) eftersom du och många åkare med dig får i bästa fall 1,5 till 2 timmar mer att köra på, den överkapaciteten kommer att leda till elände för den som inte ser upp.

Men som sagt det gäller nog inte dig

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

om man först skall införa tullar och sedan rösta om dem, är det verkligen någon som tror att politikerna kommer att ta bort allt de investerat vid ett nej till biltullar?
Det skall bara införas vid rusningstrafik, men för hur länge tror ni? Ett, två eller tre år?
De som drabbas värst är väl snarare de som bor utanför stan, men jobbar i stan och har svårt att åka kommunalt. De minimala infartsparkeringarna är ju smockfulla före 7 på morgonen och börjar man inte förrän vid 8-9-tiden så har man kanske inte lust att sitta nån timme utanför jobbet och rulla tummarna på morgonen. Men alla som bor utanför Stockholms kommun och som drabbas kommer inte att ha nåt att säga till om.

Tur de iallafall tog bort idiotförslaget att E4 skulle ingå i systemet. En nationell väg bekostad av vägverket, hade de alltså tänkt ta betalt på. Vore ju fint om varenda kommun gjorde så, då blev det dyrt att åka ifrån Helsingborg till Haparanda...

Det pratas jämt om att det är omöjligt att bygga bort, men jag undrar det jag. Argument som att Los Angeles t.ex. har mycket mer vägar men har ändå köer är ju bara dumt eftersom de även har 20 ggr fler bilar. Visst skulle antalet bilar öka lite vid bättre vägar, men det kan ju inte öka i all oändlighet eftersom de bara bor knappt 2 milj. människor i Stor-stockholm och långt ifrån alla kommer att åka bil till jobbet. Visst, det skulle bli lite dyrt. Men varför skall det inte få kosta i Stockholm när det kostar i andra delar av landet... Med tanke på hur tätt det är mellan bilarna på vägarna kring Stockholm och hur vansinnigt glest det är i större delen av resten av landet måste stockholmsbilisterna få betydligt färre meter väg för sin bensin- och bil-skatt än alla andra.

Vad det gäller förluster vid transport så tar det ca en kvart för mig att ta mig de 17 km till jobbet vid icke rusningstrafik, men nästan tre ggr så lång tid om jag åker kommunalt, så jag förlorar en timme om dan om jag inte tar bilen. Säg att åtminstone 10 000 är i samma sits som mig - det blir en himla massa inproduktiva timmar per dag.

#24, #64, #88
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Det kommer garanterat att sluta med att det blir avgift dygnet runt. Vänsterpolitiker har hitills aldrig kunnat låta bli att höja skatten.

/Johan

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

cat7even skrev:
dude skrev:

>vistst är det för hemskt men.......
De varor du kör antar jag konsumeras av ngt företag som har anställda inne i city, folk som åker in för att shoppa osv. Om dessa som inte direkt köper tjänster av dig slutar åka in så blir det mindre transporter = mindre jobb för dig. Sen är jag helt övertygad att en man av din kaliber ser till att få del av de transporter som sedan går ngn annanstans än in i stan för din del kommer konkurrensen att öka ju mindre bilar kör in i city (vid oförändrad mängd gods) eftersom du och många åkare med dig får i bästa fall 1,5 till 2 timmar mer att köra på, den överkapaciteten kommer att leda till elände för den som inte ser upp.

Men som sagt det gäller nog inte dig

du har helt rätt i att mängden gods kommer att minska och förmodligen kommer vi att se en total minskning i transporter. (det är väl också bra med mindre lastbilar att reta sig på )

det bästa med detta är att effektiviteten kommer att öka i samma grad som minskningen och den totala vinsten att förbli jämn.

kan ta ett exempel: 1990 så kunde vi leverera ca 130-150 sändningar per 5 timmarsperiod. idag är den nere i 75-95 under samma tid.
det är en minskning 30-50%. samma problem ligger på lönsamheten.

tyvärr kommer ju merkapaciteten att leda till uppsägningar och omfördelningar av godset internt.

förmodligen så skulle vi tappa ca 20% av våra leveranser sett i ett kort perspektiv, men fått tillbaka dessa i form av uppköp och övertagande av andra transportörers kunder.

70% av våra leveranser går till butiker, som förmodligen kommer att finnas kvar även efter biltullarnas införande. för vad än folk säger idag, så kommer många att åka in till stan för att fortsätta handla kläder mm. det är ju i stan allt finns (hur trevligt vore det inte att kunna sitta och fika på sveavägen utan att bli förgiftad)

kan väl tillägga att vi kör för en av sveriges 3 största aktörer på paketmarknaden.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
dude skrev:
Skulle du acceptera att jobba med ett par bilar stående på tomgång inne på din arbetsplats eller att nån satt sig på din stol så du inte kan nå skrivbordet för såhär är vår trafik i sthlm för oss som jobbar i den.

Jag vet inte med dig, men jag skulle aldrig välja att placera mitt skrivbord på allmän väg

dude skrev:

Jo, den förslagna rusningstiden är juh från halv sju på morronen till halv sju på eftermiddagen, sug på den du... Praktiskt taget avgift alla vakna timmar...
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
djungel-Jim skrev:
Lite politikvarning här kanske..

Vad jag tycker:

1) om man går till val o säger att man absolut inte ska införa tullar, ska man inte införa tullar.
2) Vore det inte bra att åtminstone se till så det finns ringleder runt Stockholm innan man inför tullar? Som det är nu finns det i vissa fall inga vettiga alternativ annat än att åka rakt igenom centrum.
3) Subventionerade priser/gratis för boende i stockholm.
4) Varför kallas det "trängselavgift" när biogasbilar och eldrivna bilar inte behöver betala?
5) Det hela kommer slå mot oss som bor i stan - högre kostnader för tjänster (sophämtning, taxi osv..)
6) Vad som är värst är att det inte är säkert att pengarna de kommer dra in på det här oavkortat kommer gå till att bättra vägnätet o sådant i stockholm (som det är i London). Det är inte ens säkert att pengarna stannar i Stockholm!

En sak jag funderat på är förfarandet med dessa boxar man ska använda för att betala med.. Kommer man bli tvungen att köpa en box? Hur funkar det för stackars resenärer från andra delar av sverige som kommer hit över en dag - blir de också tvungna att köpa en box?

Ett tips om man bor utanför stockholm är ju att fixa sig två bilar.. Parkera den ena innanför tullen och den andra precis utanför och gå sedan mellan dom.. prima! thumbs up

Rödpacket (ursäkta utrycket alla som eventuellt är rödsympatisörer, men jag är väldigt upprörd på denna punkt av deras agerande) är juh inte dirket kända för att hålla vad dom lovar, däremot är dom väldigt kända för smutskastar valkampanjföring, detta då dom inte har hjärna till att bedriva det i verkliga livet. Dilemmat för sverige är juh bara det att större delen av sveriges befolkning är simpla människor, simpla människor som har lättast att förstå idiotpolitik, och det är ganska självfallet att dom röstar på det dom förstår istället för något som dom inte förstår...

Det där med boxen har jag hört skulle inte vara en box utan ett magnetkort man fäste på rutan, sådanna skulle finnas att köpa hos diverse bensinmackar runt om stockholm för endags bruk etc. för tillfälliga resenärer i sthlm.
Tänker dom placera ut försäljningsställen vid själva tullarna då, eller kommer dom att sätta upp gigantiska skyltar vid alla infarter till stockholm undrar jag då? För det lär väll inte direkt vara så lätt för någon som kört i rusningstrafiken hela vägen fram till tullhelvettet att sedan märka, oj en tull nu vänder vi om till närmsta bensinmack!?!
Fast som jag påpekade tidigare så brukar inte dom röda spotta ur sig särskillt mycket smarta saker.
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
AndersY skrev:
om man först skall införa tullar och sedan rösta om dem, är det verkligen någon som tror att politikerna kommer att ta bort allt de investerat vid ett nej till biltullar?
Det skall bara införas vid rusningstrafik, men för hur länge tror ni? Ett, två eller tre år?
De som drabbas värst är väl snarare de som bor utanför stan, men jobbar i stan och har svårt att åka kommunalt. De minimala infartsparkeringarna är ju smockfulla före 7 på morgonen och börjar man inte förrän vid 8-9-tiden så har man kanske inte lust att sitta nån timme utanför jobbet och rulla tummarna på morgonen. Men alla som bor utanför Stockholms kommun och som drabbas kommer inte att ha nåt att säga till om.

Tur de iallafall tog bort idiotförslaget att E4 skulle ingå i systemet. En nationell väg bekostad av vägverket, hade de alltså tänkt ta betalt på. Vore ju fint om varenda kommun gjorde så, då blev det dyrt att åka ifrån Helsingborg till Haparanda...

Det pratas jämt om att det är omöjligt att bygga bort, men jag undrar det jag. Argument som att Los Angeles t.ex. har mycket mer vägar men har ändå köer är ju bara dumt eftersom de även har 20 ggr fler bilar. Visst skulle antalet bilar öka lite vid bättre vägar, men det kan ju inte öka i all oändlighet eftersom de bara bor knappt 2 milj. människor i Stor-stockholm och långt ifrån alla kommer att åka bil till jobbet. Visst, det skulle bli lite dyrt. Men varför skall det inte få kosta i Stockholm när det kostar i andra delar av landet... Med tanke på hur tätt det är mellan bilarna på vägarna kring Stockholm och hur vansinnigt glest det är i större delen av resten av landet måste stockholmsbilisterna få betydligt färre meter väg för sin bensin- och bil-skatt än alla andra.

Vad det gäller förluster vid transport så tar det ca en kvart för mig att ta mig de 17 km till jobbet vid icke rusningstrafik, men nästan tre ggr så lång tid om jag åker kommunalt, så jag förlorar en timme om dan om jag inte tar bilen. Säg att åtminstone 10 000 är i samma sits som mig - det blir en himla massa inproduktiva timmar per dag.

Instämmer totalt!
och dessutom, hur förbannat kul är det att sitta på ett tåg/tunnelbana/en buss som är totalpackad och jättesvettig och äcklig? En FÖRUTSÄTTNING för att detta idiotprojekt skall fungera är ett fungerande komunaltrafiknät, vilket vi INTE har idag i sthlm. Att påstå att pengarna från tullarna ska gå till att förbättra komunaltrafiken allt eftersom är inget mer än rent idiotiskt!
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Klipper in lite från förstasidan här

Gillar du att köra bana eller slalom med din vanliga bil? Är du tokigt kär i Nürburgring eller älskar du hobbyracing?
Eftersom jag är tokig i allt sånt och gärna umgås med likasinnade så driver jag rejsa.nu. Om det gick så skulle man
ju vara ute o gasa o svänga jämt... men när det inte går så kan man hänga här, som ett klent substitut, hehe!!

Det är väl detta som denna hemsida och detta forum handlar om!?

Tråden här ovan verkar mest handla om politik....

Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
En idé som jag funderat över lite i min simpla hjärna på ett tag nu:
Vore det inte smartare att förbjuda tung trafik i innerstan under rusningstider? Med tung trafik menar jag SUV'ar, Jeepar och lastbilar(lätta som tunga). För det dom var ute efter var väll en 5%ig minskning.
På så sätt får vi bort den största formen utav belastning på vägarna (inte totalt sätt, men individuellt sätt) under deras mest belastade tider. Sammtidigt som vi tar bort stora klumpiga fordon som förhindrar sikt etc. Och även är horibelt krockfarliga. Notera väl att jag med rusningstider inte menar halva dan, utan typ från 7-8.30 eller något liknande.
Jag är ganska säker på att dude har en väldigt bra anledning till varför detta inte skulle funka, då han är transportnisse
Själv är jag inte så värst insatt i det där, men det vore intressant att veta vad som är helt fel med min tanke
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Klipper in lite från förstasidan här

Gillar du att köra bana eller slalom med din vanliga bil? Är du tokigt kär i Nürburgring eller älskar du hobbyracing?
Eftersom jag är tokig i allt sånt och gärna umgås med likasinnade så driver jag rejsa.nu. Om det gick så skulle man
ju vara ute o gasa o svänga jämt... men när det inte går så kan man hänga här, som ett klent substitut, hehe!!

Det är väl detta som denna hemsida och detta forum handlar om!?

Tråden här ovan verkar mest handla om politik....

Nädu, då har du inte läst igenom hela debatten isf.
Jag tvekar starkt på att transportproduktivitet har något med politik att göra, även dom den politik som bedrivs idag säkerligen har någon innverkan på den... bara ett exempel...
För övrigt så skrev jag in en tanke precis under ditt inlägg, som jag definitivt inte skulle vilja påstå har någon politisk ställning/bakgrund.
och kör man bil dagligen in eller ut ur sthlm så har det en stor inflytan på om man kommer att ha råd att köra på bana lika mycket som man har tänkt etc...
Finns många sätt att vinkla det hela på, men jag kan dock skriva på att det faktiskt har till stor del med politik att göra då det är grunden till eländet som diskuteras i den här tråden. thumbs down
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

Andrew Petrykowski skrev:
Vore det inte smartare att förbjuda tung trafik i innerstan under rusningstider? Med tung trafik menar jag SUV'ar, Jeepar och lastbilar(lätta som tunga). För det dom var ute efter var väll en 5%ig minskning.
På så sätt får vi bort den största formen utav belastning på vägarna (inte totalt sätt, men individuellt sätt) under deras mest belastade tider. Sammtidigt som vi tar bort stora klumpiga fordon som förhindrar sikt etc. Och även är horibelt krockfarliga. Notera väl att jag med rusningstider inte menar halva dan, utan typ från 7-8.30 eller något liknande.
Jag är ganska säker på att dude har en väldigt bra anledning till varför detta inte skulle funka, då han är transportnisse
Själv är jag inte så värst insatt i det där, men det vore intressant att veta vad som är helt fel med min tanke

ditt förslag skulle kunna fungera. låt säga att transporter var bannlysta under 07.00-08.30 samt 16.00-17.30.
men då skulle det krävas att all annan trafik var förbjuden mellan 08.30-16.00.
skulle du kunna acceptera att inte kunna röra din bil under hela arbetsdagen. vart skulle du parkera din bil så att den inte var ivägen för transporter under resten av dagen.
läste nånstans att det fanns 30% fler bilar än parkeringsplatser innanför tullarna en normaldag och att 40% av trafiken i innercity inte hade något där att göra förutom genomfart mellan förorterna.
jag tror att det blir svårt att hitta en lösning som är bra för alla.
men nåt måste göras eller hur?.
hade politikerna varit smarta under slutet av 80-talet så hade vi haft dennispaketet klart och då kunde vi ha gjort biltullar utan att straffa någon.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
dude skrev:
Andrew Petrykowski skrev:

ditt förslag skulle kunna fungera. låt säga att transporter var bannlysta under 07.00-08.30 samt 16.00-17.30.
men då skulle det krävas att all annan trafik var förbjuden mellan 08.30-16.00.
skulle du kunna acceptera att inte kunna röra din bil under hela arbetsdagen. vart skulle du parkera din bil så att den inte var ivägen för transporter under resten av dagen.
läste nånstans att det fanns 30% fler bilar än parkeringsplatser innanför tullarna en normaldag och att 40% av trafiken i innercity inte hade något där att göra förutom genomfart mellan förorterna.
jag tror att det blir svårt att hitta en lösning som är bra för alla.
men nåt måste göras eller hur?.
hade politikerna varit smarta under slutet av 80-talet så hade vi haft dennispaketet klart och då kunde vi ha gjort biltullar utan att straffa någon.

Hrm, men om man typ hade vanlig bilbanlysning i en lika lång period efter direkt efter den stora banlysningen och sen har tiden därimellan som fri väg skulle det kanske fungera utan att bli orättvist för någon? Som sagt bara en tanke... Fast jag håller definitivt med om att något måste göras åt saken, fast att suga ut bilister på ännu mer pengar är inte direkt den rätta lösningen. Man kan juh inte säga att trängseln finns för att bilar finns, det är ganska uppenbart. Men problemet ligger inte i att eliminera bilarna. Fast om komunaltrafiken fungerade som den skulle och inte var ypperligt överbelastad under rusningstrafik skulle jag definitivt inte säga något om tullarna, eller visserligen skulle jag tycka att det vara lite fult etc... men jag skulle definitivt kunna leva med det.
Det som stör mig mest är juh det faktum att jag snart ska införskaffa en bil (antingen nästa månad: vanlig bruksbil, eller efter sommar: något lite mer kul:)) och kommer med 90% chans att studera i stockholm efter sommarn. Detta kommer att totalkrasha min ekonomi om det genomförs, visserligen så genomförs det då först nästa år så situationen kanske är lite annorlunda, men då är det säkerligen många som sitter i den sits jag idag sitter i... Och att ta sig komunalt in till stan på morgonen är ett rent helvette...
Citera
Allmänt banåkaforum
Annika Billström Skatt?
2041 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande