| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Olika rotationsriktning på direzza 02g
|
1141 besök totalt |
|
Jag har ju för säsongen nya direzza 02G. Till min förvåning så är det olika rotationsrikting på dom,stämmer verkligen detta? Dom är ju märkt inside o outside men själv skurningen/mönstret går ju åt olika håll på höger respektive vänster
_________________ Glenn Levisson - Långviken Nissan Skyline GT-R |
||||
|
Re: olika rotationsriktning på direzza 02g
Jag tror inte att det spelar någon roll, det längsgående spåret hamnar ju alltid innåt. Men jag tänkte också på det när jag fick på dem...
_________________ Lasse Alfons |
||||
|
Samma svar som:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
|
Ja i mitt stilla sinne så tänkte jag också att det ska inte spela nån roll,men personligen så hade det känts mer seriöst/rätt om det var vänster o höger mönster.
||||
|
varför då? belastningen är oftsast mycket högre på ytterdelen av däcket (tänk på viktförskjutningen och roll i kurva) så jag känner att det är mer seriöst att ha en ytter och inner sida. dessa däck är ju inte direkt gjorda för att evakuera ut vatten från centrum av däckets bredd direkt..
mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||||
|
Nää,visst men Dunlop är ju ett stort märke som man kanske hade önskat gjort både inner o ytter o höger vänster,men Bridgeston är ju också mycket stora inom R-däck,dom erbjuder inte heller höger vänster.
||||
nu har jag inte kollat på mina reserv däck (RE540s) sedan ett tag tillbaka men jag har för mig att de är rotationsbestämda (hö och vä däck) kollar man på mönstret så ser det ut att stämma iallafall:
mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||||
så det är inga märkbara skillnader? trevligt! då vet man hur det går att göra om det sliter snett. tack! mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||||
Nix, dom är iofs ganska slitna men det är väl först då man vänder på dom också.. har man camberslitage så räcker det ju inte med att vända hjulen på bilen, då måste däcken vändas på fälgen givetvis. Men för olika hö-vä slitage (vi kör ju i högervarv) så kan man vinna lite däck på det. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
![]() |
Däck för banåka
|
1141 besök totalt |