Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 525 3,6T -92 | 1, 2 >> 9360 besök totalt |
Jag håller på med en Bmw 525 ifrån -92 som det ska in en M5 motor, bakvagn, bromsar mm mm...
Från början var en kompis med oxå (Johnny H) men nu är jag själv på den... Men han hjälper mej med tips, ideer å skuvning! Ett stort tack till Johnny H. (Forsmans Bilservice) Målet med denna bilen är att jag ska ha kul på gatan.. Fara på nån banträff å sladda lite å så kanske köra nått race. Lite info... BMW 525 från 1992. Full inredning,svart sportskinn med stereo och hela köret. Drivmedlet blir E85 eftersom jag jobbar på SEKAB + så äre kul å testa om det är så bra som alla säger oxå.... Funkar det inte så himla bra så bygger jag om till Bensin! M5 3,6 motor. Alla lager,packningar, oljepump, kamkedjor mm nytt! Nyrenoverad topp. oringat block. JE smidda kolvar med Total Seal ringar. PPF smidda stakar. PPF grenrör. (Coatat) Precison Turbo: PT88. (Coatat avgashus) omslipade kammar. PPF super wastegate: (60mm) PPF 75mm dump. ARP toppbultar. Autronic SM4 styrsystem. Spridare: Bosch 1600cc Bränsle pump:Weldon DB 2025-A Aeromotives största Regulator å 12 mm rostfritt soppa filter. PPF Fuelrail. 13 mm bränsle ledning (matning) 10 mm bränsle ledning (retur) Fuelcell: 75 liter. Tändning: Msd 6HVC tändbox och HVC tändspole Stor intercooler. 60cm brett, 30cm högt och 10cm tjockt cellpaket. 3" anslutningar. 4" avgassystem med en enkel ljuddämpare. Tremec Växellåda. (Tko 600) Koppling: 3 skivig specad till 1500-1600nm (Ram) Coilovers: (FK königsport) M5 bakvagn med sviktståls axlar å Hammarström adapterplattor för att kunna åka med 128mm knutar. Frambromsar: Porsche gt3 4kolvs ok med slitsade m5 e34 345mm skivor. 18" fälgar (Breyton Magic) 265-35-18 bak 235-40-18 fram. Håller just nu på att försöka para ihop motor å låda.. Den första adapterplattan var för tunn så en ny är fixad nu. Till veckan så ska vi mäta å göra en platta som kopplings cylindern ska sitta i. Därefter så ska motor å låda i... Göra växellåds fästen så jag kan beställa mellanaxeln. Lite blandade bilder: _________________ David Ögren. |
||||||
Jadu... Turbon är specad till 1250hk... Men så högt kommer jag inte satsa. Huvudsaken är att den går att sladda å spinna med på dom flesta växlarna:) _________________ David Ögren. |
||||||
Ja, jag säger då det...... Kanske inte är det bästa konceptet för att få bra varvtider, men imponerande bygge iallafall. Mvh Björn _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||||
Hehe. Ja målet är väl mest att det ska vara en kul bil.. Få bra varv tider kanske man inte får... Men lite däckrök kan man ju försöka åstadkomma;) _________________ David Ögren. |
||||||
10:1 Då kolvarna beställdes ifjol så sa typ alla att man kunde åka med nästan hur högt kompa som helst, bara man har stort soppasystem om man ska åka med E85. Så därför beställdes så högkompade kolvar... Så här i efterhand skulle jag ha beställt med lite lägre kompa.. Men man får väl ladda lite mindre istället bara. Den kommer nog bli rätt stark utan laddtryck med tanke på det höga kompet.. Sen då turbon börjar ladda så händer det desto mer. Funkar det inge bra alls så beställer jag en tjockare packning eller andra kolvar. Mvh. _________________ David Ögren. |
||||||
Låter sunt, om du har bra karaktär på turbon lär det bli finfin respons med så högt komp! _________________ Anders Hansson |
||||||
Ja jag tror det oxå.. Det lär visa sej då den går:) _________________ David Ögren. |
||||||
|
||||||
Har på senaste tiden mätt å donat fram en "adapterplatta" för kopplings cylindern.
Den är nu klar... Vart tok bra. Imorn eller på Torsdag får jag adapterplattan mellan lådan å sprängkåpan. Sen äre bara att borra fast kopplingscylindern å dra nytt rör å sen lyfta in paketet i bilen! _________________ David Ögren. |
||||||
Det ser trevligt (och dyrt) ut!
Vad är det för specialsak som växelspaken går ner i? Så är det inte orginal på en M5 låda va!? (Såg nu att det var en Tremec Växellåda) _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA |
||||||
Idag vart andra tryckröret klart, Även expantionskärlet är färdigt... Har lämnat det till brorsan för tiggning.
Gjorde även en sån här "anordning" för fläktarna, bakom gummibitarna är det hål så då man kör i normal fart så far dessa upp... Och när man kör lite lugnare så kanske dom stängs å fläktarna får suga då. Aja det visar sej om det funkar:) _________________ David Ögren. |
||||||
Soppasystemet är nästan klart fram till motorn nu. Ska göra om en slang och sen koppla in Weldon pumpen.
Nästa vecka ska Johnny hjälpa mej att koppla in sprut å tändning. Sen är nog inte uppstarten allt för långt borta:) _________________ David Ögren. |
||||||
Idag fettade vi in knutarna med ett super duper fett, Vore väl fan om man knäcker nått i drivlinan nu... Fettet var inte billigt att köpa men tack vare Johnny H så ordnade det sej:)
Till veckan ska dom monteras, Väntar bara på nya bultar. _________________ David Ögren. |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 525 3,6T -92 | 1, 2 >> 9360 besök totalt |