Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 525 3,6T -92
1, 2   >>
9360 besök totalt
Dejvan
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2005
Inlägg: 38


Trådstartare
Jag håller på med en Bmw 525 ifrån -92 som det ska in en M5 motor, bakvagn, bromsar mm mm...

Från början var en kompis med oxå (Johnny H) men nu är jag själv på den... Men han hjälper mej med tips, ideer å skuvning!
Ett stort tack till Johnny H. (Forsmans Bilservice)

Målet med denna bilen är att jag ska ha kul på gatan.. Fara på nån banträff å sladda lite å så kanske köra nått race.

Lite info...

BMW 525 från 1992.
Full inredning,svart sportskinn med stereo och hela köret.
Drivmedlet blir E85 eftersom jag jobbar på SEKAB + så äre kul å testa om det är så bra som alla säger oxå.... Funkar det inte så himla bra så bygger jag om till Bensin!
M5 3,6 motor. Alla lager,packningar, oljepump, kamkedjor mm nytt!
Nyrenoverad topp.
oringat block.
JE smidda kolvar med Total Seal ringar.
PPF smidda stakar.
PPF grenrör. (Coatat)
Precison Turbo: PT88. (Coatat avgashus)
omslipade kammar.
PPF super wastegate: (60mm)
PPF 75mm dump.
ARP toppbultar.
Autronic SM4 styrsystem.
Spridare: Bosch 1600cc
Bränsle pump:Weldon DB 2025-A
Aeromotives största Regulator å 12 mm rostfritt soppa filter.
PPF Fuelrail.
13 mm bränsle ledning (matning)
10 mm bränsle ledning (retur)
Fuelcell: 75 liter.
Tändning: Msd 6HVC tändbox och HVC tändspole
Stor intercooler. 60cm brett, 30cm högt och 10cm tjockt cellpaket. 3" anslutningar.
4" avgassystem med en enkel ljuddämpare.
Tremec Växellåda. (Tko 600)
Koppling: 3 skivig specad till 1500-1600nm (Ram)
Coilovers: (FK königsport)
M5 bakvagn med sviktståls axlar å Hammarström adapterplattor för att kunna åka med 128mm knutar.
Frambromsar: Porsche gt3 4kolvs ok med slitsade m5 e34 345mm skivor.


18" fälgar (Breyton Magic)
265-35-18 bak
235-40-18 fram.


Håller just nu på att försöka para ihop motor å låda.. Den första adapterplattan var för tunn så en ny är fixad nu.

Till veckan så ska vi mäta å göra en platta som kopplings cylindern ska sitta i.
Därefter så ska motor å låda i... Göra växellåds fästen så jag kan beställa mellanaxeln.

Lite blandade bilder:










































_________________
David Ögren.
Citera
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 974





Effektmål på den??
Tänker du ta upp striden med Vidar Strands M5a??

Mvh Björn

_________________
Björn Axelsson
Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport
BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing
Citera
Dejvan
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2005
Inlägg: 38


Trådstartare
axe skrev:


Effektmål på den??
Tänker du ta upp striden med Vidar Strands M5a??

Mvh Björn


Jadu... Turbon är specad till 1250hk... Men så högt kommer jag inte satsa.

Huvudsaken är att den går att sladda å spinna med på dom flesta växlarna:)

_________________
David Ögren.
Citera
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 974



Dejvan skrev:
axe skrev:


Effektmål på den??
Tänker du ta upp striden med Vidar Strands M5a??

Mvh Björn


Jadu... Turbon är specad till 1250hk... Men så högt kommer jag inte satsa.

Huvudsaken är att den går att sladda å spinna med på dom flesta växlarna:)


Ja, jag säger då det......

Kanske inte är det bästa konceptet för att få bra varvtider, men imponerande bygge iallafall.

Mvh Björn

_________________
Björn Axelsson
Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport
BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



Vad är det för komp på motorn?

_________________
Anders Hansson
Citera
Dejvan
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2005
Inlägg: 38


Trådstartare
axe skrev:
Dejvan skrev:
axe skrev:


Effektmål på den??
Tänker du ta upp striden med Vidar Strands M5a??

Mvh Björn


Jadu... Turbon är specad till 1250hk... Men så högt kommer jag inte satsa.

Huvudsaken är att den går att sladda å spinna med på dom flesta växlarna:)


Ja, jag säger då det......

Kanske inte är det bästa konceptet för att få bra varvtider, men imponerande bygge iallafall.

Mvh Björn



Hehe. Ja målet är väl mest att det ska vara en kul bil.. Få bra varv tider kanske man inte får... Men lite däckrök kan man ju försöka åstadkomma;)

_________________
David Ögren.
Citera
Dejvan
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2005
Inlägg: 38


Trådstartare
sweanders skrev:
Vad är det för komp på motorn?


10:1

Då kolvarna beställdes ifjol så sa typ alla att man kunde åka med nästan hur högt kompa som helst, bara man har stort soppasystem om man ska åka med E85.
Så därför beställdes så högkompade kolvar... Så här i efterhand skulle jag ha beställt med lite lägre kompa.. Men man får väl ladda lite mindre istället bara.

Den kommer nog bli rätt stark utan laddtryck med tanke på det höga kompet.. Sen då turbon börjar ladda så händer det desto mer.

Funkar det inge bra alls så beställer jag en tjockare packning eller andra kolvar.

Mvh.

_________________
David Ögren.
Citera
Ericsson_M
Gräsmark
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Ett riktigt imponerande bygge men vrt hamnar pris lappen på det???

_________________
Mikael Ericsson
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



Dejvan skrev:
sweanders skrev:
Vad är det för komp på motorn?


10:1

Då kolvarna beställdes ifjol så sa typ alla att man kunde åka med nästan hur högt kompa som helst, bara man har stort soppasystem om man ska åka med E85.
Så därför beställdes så högkompade kolvar... Så här i efterhand skulle jag ha beställt med lite lägre kompa.. Men man får väl ladda lite mindre istället bara.

Den kommer nog bli rätt stark utan laddtryck med tanke på det höga kompet.. Sen då turbon börjar ladda så händer det desto mer.

Funkar det inge bra alls så beställer jag en tjockare packning eller andra kolvar.

Mvh.


Låter sunt, om du har bra karaktär på turbon lär det bli finfin respons med så högt komp!

_________________
Anders Hansson
Citera
Dejvan
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2005
Inlägg: 38


Trådstartare
Ericsson_M skrev:
Ett riktigt imponerande bygge men vrt hamnar pris lappen på det???


Jadu.. Slutade räkna för längesen.. Men en bra bit över 200k iaf.

_________________
David Ögren.
Citera
Dejvan
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2005
Inlägg: 38


Trådstartare
sweanders skrev:
Dejvan skrev:
sweanders skrev:
Vad är det för komp på motorn?


10:1

Då kolvarna beställdes ifjol så sa typ alla att man kunde åka med nästan hur högt kompa som helst, bara man har stort soppasystem om man ska åka med E85.
Så därför beställdes så högkompade kolvar... Så här i efterhand skulle jag ha beställt med lite lägre kompa.. Men man får väl ladda lite mindre istället bara.

Den kommer nog bli rätt stark utan laddtryck med tanke på det höga kompet.. Sen då turbon börjar ladda så händer det desto mer.

Funkar det inge bra alls så beställer jag en tjockare packning eller andra kolvar.

Mvh.


Låter sunt, om du har bra karaktär på turbon lär det bli finfin respons med så högt komp!


Ja jag tror det oxå.. Det lär visa sej då den går:)

_________________
David Ögren.
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Helt underbart galet hihi

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Zolektric

Här sen Maj 2004
Inlägg: 973



säger han som kommer sladda runt i en Ferrari men asfränt bygge. E30 är helt underbara bilar. thumbs up

_________________
Björn Hansson
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Zolektric skrev:
E30 är helt underbara bilar. thumbs up


Ja visst är dom skoj, men nu är det ju en E34 vi pratar om.


Blir nog spektakulärt att se den på en bana..

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Dejvan
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2005
Inlägg: 38


Trådstartare
Har på senaste tiden mätt å donat fram en "adapterplatta" för kopplings cylindern.
Den är nu klar... Vart tok bra.

Imorn eller på Torsdag får jag adapterplattan mellan lådan å sprängkåpan.
Sen äre bara att borra fast kopplingscylindern å dra nytt rör å sen lyfta in paketet i bilen!





_________________
David Ögren.
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Det ser trevligt (och dyrt) ut!

Vad är det för specialsak som växelspaken går ner i? Så är det inte orginal på en M5 låda va!? (Såg nu att det var en Tremec Växellåda)


_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Zolektric

Här sen Maj 2004
Inlägg: 973



Anton Lillsund skrev:
Zolektric skrev:
E30 är helt underbara bilar. thumbs up


Ja visst är dom skoj, men nu är det ju en E34 vi pratar om.


där ser man man lär sig något nytt varje dag. redigt snygg som sagt iaf, lycka till

_________________
Björn Hansson
Citera
Dejvan
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2005
Inlägg: 38


Trådstartare
Lådan är nu klar å sitter på plats.



Håller på med tryckrören nu.





Växelknopp och spak.


_________________
David Ögren.
Citera
Dejvan
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2005
Inlägg: 38


Trådstartare
Idag vart andra tryckröret klart, Även expantionskärlet är färdigt... Har lämnat det till brorsan för tiggning.

Gjorde även en sån här "anordning" för fläktarna, bakom gummibitarna är det hål så då man kör i normal fart så far dessa upp... Och när man kör lite lugnare så kanske dom stängs å fläktarna får suga då. Aja det visar sej om det funkar:)



_________________
David Ögren.
Citera
Dejvan
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2005
Inlägg: 38


Trådstartare
Soppasystemet är nästan klart fram till motorn nu. Ska göra om en slang och sen koppla in Weldon pumpen.

Nästa vecka ska Johnny hjälpa mej att koppla in sprut å tändning. Sen är nog inte uppstarten allt för långt borta:)




_________________
David Ögren.
Citera
Dejvan
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2005
Inlägg: 38


Trådstartare
Idag fettade vi in knutarna med ett super duper fett, Vore väl fan om man knäcker nått i drivlinan nu... Fettet var inte billigt att köpa men tack vare Johnny H så ordnade det sej:)





Till veckan ska dom monteras, Väntar bara på nya bultar.

_________________
David Ögren.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 525 3,6T -92
1, 2   >>
9360 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande