| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Startmotor effekt, säkringen går
|
14004 besök totalt |
|
Hej alla Idag servade jag leksaksbilen, en kadett gsi 16v med diverse småstrunt. Passade på att sätta dit ett mindre batteri och flytta plats till bakom huvudbågen precis. Nu till bekymret. Jag vill avsäkra pluskabeln som jag dragit längs med passagerarsidan och fram till ordinarie plats för batteriet. Vill inte ha 4 m kabel oavsäkrat. Använder en hög med gamla bilstereopryttlar jag sparat sedan tidigare. Men med en 60A säkring går det inte att dra runt startmotorn för den går direkt. Utan säkring (ja jag testade lite ) startar den som aldrig förr. Har nog aldrig haft sån snurr på startmotorn så kablarna och jordpunkten är inget fel på.
Jag tänkte då direkt att 60A och med spänningen 11.5 (borde vara nåt sånt när startmotorn drar runt för då faller spänningen lite) ger ju 690W . Drar en startmotor verkligen så mycket??? Hittade ingen större säkring på feltema men ska leta vidare. Är jag galen som vill ha avsäkrat eller har jag tänkt alldeles galet? Snälla hjälp mig _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||
|
Skippa säkring. Kör med väl förlagd grov kabel med ordentligt nötningsskydd och rejäla genomföringar. Slarva inte med installationen...
En startmotor kan dra många 100 ampere vid full last. |
||
|
ok, tack. Kabeln sitter mycket väl uppsatt med buntband var 20 cm inne i bilen (1cm breeda buntband) och ute med rostfri klammer med plastbeklädnad. Kabelns hölje är riktigt segt och den är gjort för att ligga i bil och mata stora slutsteg.
_________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||
|
Jag tycker det känns bra att ha ett extra skydd i form av en flexslang hela vägen.
Så här har jag gjort på ShoppingClion.
|
||
|
Re: Startmotor effekt, säkringen går
Ja! En startmotor drar ~ 200 A. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
|
hade samma tankar dvs att avsäkra + kabeln
men inståg att det går bara inte min startmotor drar 1.4Kw dvs 116A vid 12V men jag har ett batteri som är på 70A i 12V hur i helavärlden ska man kunna säkra över 70A? det blir ju fruktansvärt ovärt för bilen hinner då brinna innan säkringen går (om den går) så heltenkelt det går inte säkra av man får dra kabeln noga så den aldrig kan komma i kontakt med jord hade inte minus gått igenom karossen hade man ist kunnat ha jordfelsbrytare (om det nu inte går ha endå ... hmmz) _________________ AIexander StenvaII |
||
|
Ditt bateri är förmodligen på 70 Ah(Ampere-Timmar), men kan leverera ett par hundra Ampere under kortare tid.
|
||
|
va motorn lite slö eller sur på min cossie och man fick dra lite längre på startmotorn innan den ruppa igång så drog jag 150A säkringar. säkringen gick ca var 100 gång så det tycker jag faktiskt att det är värt. (slarva endå inte med instalationen även om du säkrar av!) säkra av i båda ändarna, dvs max 10cm från batteriet och max 10cm från plus-klutpunkten på gammla stället.
översikt, är ANL säkringar och hållare du ska kolla efter: http://www.mds.se/categories/Product säkringshållare: http://www.mds.se/products/styling_t mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||
|
Jag har säkrat av batteriet som är monterat i bagaget i min bil med 150A, och det har aldrig krånglat! Kan tänka mig att en bil med lite högre kompression kräver högre startström, så det skulle ju kunna bero på det.
Mvh Jonathan |
||
|
För egen del skulle jag aldrig avsäkra pluskabeln pga risk för problem med brunnen generator.
Att en 150A-säkring håller ofta, men inte alltid innebär att man har en god bit över 200 ampere i tråden. Vanliga säkringar håller mer än dubbla märkströmmen under korta perioder. Märkströmmen är den ström de håller för vid kontinuerlig drift. Håller man en startmotor still kan det dra sisådär 900 A utan att nåt är konstigt. Motsvarande är alltså att man har för tjock olja på vintern. Sen kan ni räkna ut själva varför man inte ska nöta på startmotorn mer än några sekunder... _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
|
Problemet är löst. Tog bort säkringen och kollade över dragningen igen. Allt kändes riktigt bra uppsättningsmässigt. Klädde in kabeln i armerad trädgårdslang på det enda stället den går igenom plåten
och det lär ju hålla .
Tackar för alla åsikter _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
14004 besök totalt |