Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 2002 -70
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (18484 totalt)
Thor
Sundsvall
Här sen Feb 2004
Inlägg: 65


Trådstartare
Tänkte jag skulle utöka antalet 2002:or här på Rejsa

Bilen är i grunden en -70:a, f.d rally bil, som jag köpte i höstas då jag tyckte min 2002:a som jag hade då var för fin för att bygga banbil av. Har ju även en 2002 Turbo -74(äkta) som jag körde lite med förra året på bana, men kände att jag ville ha en billigare bil som jag inte behövde vara så rädd om, plus att en bur och riktiga bälten stod högt på önskelistan.

Det första jag köpte var dock detta:


Jag vet, ser inte mycket ut MEN det är en Tii med en massa godis, eller vad sägs om:

Trimmad Tii motor med vassare kam, extraktor, elektroniskt tändsystem.
40 % diff från 2002 Turbo
Bromsar, fram och bak, från 2002 Turbo
Bilstein dämpare runt om
Specialbyggd skumfylld aluminiumtank

Tyvärr var bilen så rostig att det inte var någon idé att försöka rädda den.

Här kommer då den bil som jag baserat bygget på:


Som sagt, en f.d. rally bil med rasad motor och som tillbringat de senaste x:antal åren ståendes utomhus... Den var dock upplagad innan den blev stående och är registreringsbesiktad med bur vilket var det största skälet till att jag köpte den. Den röda 02:an som är på andra änden av bogserlinan var den jag inte ville bygga banbil av och är nu såld


Inte vacker men som sagt en godkänd bur och bara lite kosmetisk ytrost.




Behöver bara lite städning...

Hela hösten och vintern har jag jobbat med att flytta över delar till racebilen samtidigt som allting viktigt setts över och renoverats där det behövts. I det här skedet har jag inte lagt någon energi på hur det ser ut, utan bara på funktion. Följande är en del av det som gjorts:

Flyttat över motorn, bakaxel, bromsservo och tank från Tii:n.
Monterat Superflex polyurethane bussningar i fram och bakvagn. Bakaxeln sitter i bussningar av massiv nylon från 02-depån. Även diffen skall sitta i nylonbussningar bara jag hittar någon som har en press som orkar trycka in dom, mitt skruvstäd räckte inte...
Monterat stålomspunna bromsslangar runt om.
Montertat BMW E21 323 nav fram med nya ventilerade skivor.
Köpt nya 2002 Turbo bromssok fram då de som satt på Tii:n kärvat ihop...
Nya Ferodo bromsbelägg fram.
Krängningshämmare, 22mm fram, 20mm bak med Teflonbussningar, också från 02-depån.
Byggt ett avgassystem i 2,5 tum med Simons prylar.
Monterat Alpina/Bilstein fjäderben fram med 2 grader extra negativ camber och 2 cm lägre fjäderbenstallrik. Stötdämparna till dom benen är nya Bilstein upp-och-ner dämpare. Även bakdämparna är de speciella Bilstein upp-och-ner varianterna för lägre ofjädrad vikt.
Sett över elsystemet då den som renoverade bilen tidigare inte riktigt kom ihåg hur alla sladdar satt när han monterat ihop bilen efter renoveringen. Sladdarna för innerbelysningen var kopplade till knappen för torkarhastigheten. Tog ett tag att hitta varför torkarna inte fungerade...
Nytt kardanlager, lagring till fjäderbenen fram, motorfästen m.m.
Kylare från Volvo 240.
Sparco Evo stol och Sparco 4-punktsbälten.
RedLine olja i diff och växellåda.

Så här ser bilen ut nu:




Syns inte så bra, men hastighetesmätaren är graderad till 240 km/h, kommer från 2002 Turbon. Original går till 180 km/h.


Ingen puts här inte... Dock ett elektroniskt tändsystem och extraktorgrenrör. Motorn skall ge runt 150-160 hk.


Lite special: Tandad drivrem till generatorn och vattenpumpen.


Alutank och batterilåda. Man ser även de två bränslepumparna och catchtanken.


Alpina fjäderben, 323 bromsar 22 mm krängningshämmare.


Annan bild på bromsar och Alpina fjäderbenen.


Äntligen kom mina 4mm spacers, så nu sitter rätt fälgar på plats.

Kvar att göra:

Montera en aluminiumplåt där originaltanken satt - Klart!
Hitta ett bälte som passar på passagerarsidan, lite trångt där nere vid burinfästningen... - Hittat bälten, väntar på leverans! - Monterat och klart!
Byta framruta. - Klart!
Besikta - Tjohooo! Gick som en dans, nu är det bara att tuta och köra

Målet har varit att bygga en bil som de såg ut när det begav sig på 70-talet, inga moderna prylar, utan bara tidstypiska delar. Fick tyvärr ge efter lite då det kom till stolen, svårt att hitta en stol med rätt 70-tals stuk, sitter dock väldigt bra i Sparcon.

_________________
/Torbjörn Lundkvist

BMW M4 -14
Porsche 911 C4 -99
Mini Cooper S Kelleners Sport -05
Citera
t0ni
Bräkne-Hoby
Här sen Dec 2005
Inlägg: 68



Ser bra ut!
En härlig dubbelii motor thumbs up

_________________
Henric Gustavsson
Citera
MickeM02
Solna
Här sen Okt 2005
Inlägg: 890



Kul med flera 02:or! Synd att du sålde den röda Såg väldigt fin ut! Men det gäller ju att ha plats för alla oxå.
Snart tar jag hem min 02:a oxå, så vi kanske ses i trakterna!

//Micke

_________________
Michael Malmborg


https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28407
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



thumbs up

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Thor
Sundsvall
Här sen Feb 2004
Inlägg: 65


Trådstartare
Tackar för kommentarerna! Lite nya bilder upplagda.

_________________
/Torbjörn Lundkvist

BMW M4 -14
Porsche 911 C4 -99
Mini Cooper S Kelleners Sport -05
Citera
3.2 -74
utlandet
Här sen Maj 2004
Inlägg: 73



Min mors faster hade en 2002 tii touring -71 (tror jag). Hon hade köpt den som ny och var körd typ 70.000 km sen ny då den såldes åt obekant person för ungefär 40.000 SEK år 2002 >.

_________________
Kristian Hydén

BMW M3 -01
Porsche 911s -70
Alfa Romeo GT1300 Junior -67
Honda VFR800F -16
Honda VFR400r -90
Citera
Thor
Sundsvall
Här sen Feb 2004
Inlägg: 65


Trådstartare
Vid sådana tillfällen är det tillåtet att säga upp bekantskapen med vederbörande

Har bytt framrutan nu i alla fall. Jakten på ett passande bälte fortsätter...

_________________
/Torbjörn Lundkvist

BMW M4 -14
Porsche 911 C4 -99
Mini Cooper S Kelleners Sport -05
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



Bra jobbat Tobbe!

Måste intyga att bilen är riktigt fräsch. thumbs up

Vi får väl köra ikapp när du har besiktigat den.
160 bayerska kusar mot 160 Vtec-powa, det bör bli ganska jämnt, eller ?

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



Ska det köras på Gälleråsen 1/7?

_________________
/Anders C
Citera
Thor
Sundsvall
Här sen Feb 2004
Inlägg: 65


Trådstartare
Benci:

Ja det borde väl bli ganska jämnt. 70-tals BMW mot 90-tals japan

Anders:

Japp köra skall jag, men det blir nog i Turbon då jag troligtvis inte hinner få racern besiktad i tid

_________________
/Torbjörn Lundkvist

BMW M4 -14
Porsche 911 C4 -99
Mini Cooper S Kelleners Sport -05
Citera
Thor
Sundsvall
Här sen Feb 2004
Inlägg: 65


Trådstartare
Fick äntligen mina 4 mm spacers så jag har lagt till en bild med rätt fälgar på!

Har även beställt en uppsättning NOS originalbälten, ej rullbälten, som skall monteras dit för att klara besiktningen.

_________________
/Torbjörn Lundkvist

BMW M4 -14
Porsche 911 C4 -99
Mini Cooper S Kelleners Sport -05
Citera
t0ni
Bräkne-Hoby
Här sen Dec 2005
Inlägg: 68



Den blev snygg thumbs up

_________________
Henric Gustavsson
Citera
MickeM02
Solna
Här sen Okt 2005
Inlägg: 890



Thor skrev:
Fick äntligen mina 4 mm spacers så jag har lagt till en bild med rätt fälgar på!

Har även beställt en uppsättning NOS originalbälten, ej rullbälten, som skall monteras dit för att klara besiktningen.



Riktigt smutt!! thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Michael Malmborg


https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28407
Citera
Mattias Österberg
Saltsjö-Boo
Här sen Maj 2004
Inlägg: 234



Fin bil!! Skulle vilja ha en sån någon gång i livet.

_________________
Mattias Österberg

Porsche 993 C2 -94
Porsche 968 CS -93 [SÅLD och saknad]
Citera
Thor
Sundsvall
Här sen Feb 2004
Inlägg: 65


Trådstartare
Tackar för kommentarerna!

Har nu även fått hem 2 st Vitaloni Sebring sidospeglar som skall monteras dit. Satt på många racebilar under sjuttiotalet, inkl. BMW. Lägger upp några bilder när det är klart.

_________________
/Torbjörn Lundkvist

BMW M4 -14
Porsche 911 C4 -99
Mini Cooper S Kelleners Sport -05
Citera
Thor
Sundsvall
Här sen Feb 2004
Inlägg: 65


Trådstartare
YES! Bilen gick igenom besiktningen utan problem!

Jag var orolig att de skulle klaga på motorn som jag bytte ut, tanken i skuffen, batteriinfästningen som är lite temporär och allt annat de kan tänkas hitta på, men de enda anmärkningar jag fick var: Saknad nummerplåt fram och höger heljus ur funktion Höger bakblinkers var också ur funktion men den bankad han till på och så fick den liv igen.

Tydligen står det inskrivet i deras datorsystem att motorn är utbytt, så den kollade han inte på alls, och skuffen öppnade han aldrig heller.

Ett stort tack till den trevlige mannen på besiktningen i Vinsta!

_________________
/Torbjörn Lundkvist

BMW M4 -14
Porsche 911 C4 -99
Mini Cooper S Kelleners Sport -05
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



GRATTIS!!

Vet hur det känns att stå där med pirr i magen.
Nu kan vi ta duellen eller?

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Thor
Sundsvall
Här sen Feb 2004
Inlägg: 65


Trådstartare
Efter första banträffen på Kinnekulle så märkte jag att bilen inte fick bränsle i långa högerkurvor, så nu har jag monterat en catchtank i rostfritt med en extra pump. Jag hade även problem med att gasen hängde sig, det var dock bara jag som glömt att montera en fjäder till gaslänkaget.

Har kört en vända på Gelleråsen och konstaterat att allt nu fungerar som det skall.

Har uppdaterat bilderna med catchtanksinstallationen.

Jag har även beslutat mig för att sälja bilen. Då familjen skall utökas så kommer jag inte ha tid att använda bilen i någon större utsträckning, utan jag kommer att skaffa en bil med baksäte som även går att lufta på banan.

_________________
/Torbjörn Lundkvist

BMW M4 -14
Porsche 911 C4 -99
Mini Cooper S Kelleners Sport -05
Citera
danfrode@halden.net
Norge
Här sen Jan 2007
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Hei
Du har en 02 TUrbo?
Er den til salu?
Mvh
dafrola@online.no

Thor skrev:
Tänkte jag skulle utöka antalet 2002:or här på Rejsa

Bilen är i grunden en -70:a, f.d rally bil, som jag köpte i höstas då jag tyckte min 2002:a som jag hade då var för fin för att bygga banbil av. Har ju även en 2002 Turbo -74(äkta) som jag körde lite med förra året på bana, men kände att jag ville ha en billigare bil som jag inte behövde vara så rädd om, plus att en bur och riktiga bälten stod högt på önskelistan.

Det första jag köpte var dock detta:


Jag vet, ser inte mycket ut MEN det är en Tii med en massa godis, eller vad sägs om:

Trimmad Tii motor med vassare kam, extraktor, elektroniskt tändsystem.
40 % diff från 2002 Turbo
Bromsar, fram och bak, från 2002 Turbo
Bilstein dämpare runt om
Specialbyggd skumfylld aluminiumtank

Tyvärr var bilen så rostig att det inte var någon idé att försöka rädda den.

Här kommer då den bil som jag baserat bygget på:


Som sagt, en f.d. rally bil med rasad motor och som tillbringat de senaste x:antal åren ståendes utomhus... Den var dock upplagad innan den blev stående och är registreringsbesiktad med bur vilket var det största skälet till att jag köpte den. Den röda 02:an som är på andra änden av bogserlinan var den jag inte ville bygga banbil av och är nu såld


Inte vacker men som sagt en godkänd bur och bara lite kosmetisk ytrost.




Behöver bara lite städning...

Hela hösten och vintern har jag jobbat med att flytta över delar till racebilen samtidigt som allting viktigt setts över och renoverats där det behövts. I det här skedet har jag inte lagt någon energi på hur det ser ut, utan bara på funktion. Följande är en del av det som gjorts:

Flyttat över motorn, bakaxel, bromsservo och tank från Tii:n.
Monterat Superflex polyurethane bussningar i fram och bakvagn. Bakaxeln sitter i bussningar av massiv nylon från 02-depån. Även diffen skall sitta i nylonbussningar bara jag hittar någon som har en press som orkar trycka in dom, mitt skruvstäd räckte inte...
Monterat stålomspunna bromsslangar runt om.
Montertat BMW E21 323 nav fram med nya ventilerade skivor.
Köpt nya 2002 Turbo bromssok fram då de som satt på Tii:n kärvat ihop...
Nya Ferodo bromsbelägg fram.
Krängningshämmare, 22mm fram, 20mm bak med Teflonbussningar, också från 02-depån.
Byggt ett avgassystem i 2,5 tum med Simons prylar.
Monterat Alpina/Bilstein fjäderben fram med 2 grader extra negativ camber och 2 cm lägre fjäderbenstallrik. Stötdämparna till dom benen är nya Bilstein upp-och-ner dämpare. Även bakdämparna är de speciella Bilstein upp-och-ner varianterna för lägre ofjädrad vikt.
Sett över elsystemet då den som renoverade bilen tidigare inte riktigt kom ihåg hur alla sladdar satt när han monterat ihop bilen efter renoveringen. Sladdarna för innerbelysningen var kopplade till knappen för torkarhastigheten. Tog ett tag att hitta varför torkarna inte fungerade...
Nytt kardanlager, lagring till fjäderbenen fram, motorfästen m.m.
Kylare från Volvo 240.
Sparco Evo stol och Sparco 4-punktsbälten.
RedLine olja i diff och växellåda.

Så här ser bilen ut nu:




Syns inte så bra, men hastighetesmätaren är graderad till 240 km/h, kommer från 2002 Turbon. Original går till 180 km/h.


Ingen puts här inte... Dock ett elektroniskt tändsystem och extraktorgrenrör. Motorn skall ge runt 150-160 hk.


Lite special: Tandad drivrem till generatorn och vattenpumpen.


Alutank och batterilåda. Man ser även de två bränslepumparna och catchtanken.


Alpina fjäderben, 323 bromsar 22 mm krängningshämmare.


Annan bild på bromsar och Alpina fjäderbenen.


Äntligen kom mina 4mm spacers, så nu sitter rätt fälgar på plats.

Kvar att göra:

Montera en aluminiumplåt där originaltanken satt - Klart!
Hitta ett bälte som passar på passagerarsidan, lite trångt där nere vid burinfästningen... - Hittat bälten, väntar på leverans! - Monterat och klart!
Byta framruta. - Klart!
Besikta - Tjohooo! Gick som en dans, nu är det bara att tuta och köra

Målet har varit att bygga en bil som de såg ut när det begav sig på 70-talet, inga moderna prylar, utan bara tidstypiska delar. Fick tyvärr ge efter lite då det kom till stolen, svårt att hitta en stol med rätt 70-tals stuk, sitter dock väldigt bra i Sparcon.

_________________
Dan Frode Langebråten
Citera
02beemern
östersund
Här sen Dec 2010
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


måste bara fråga, vart i hela friden har du fått tag på de där remkitet? jag vill verkligen ha ett sånt till min 1602 bygge , har letat överallt tidigare men inte hittat .

_________________
lars-erik edvardsen
Citera
ErikBerg2
Skogen
Här sen Dec 2007
Inlägg: 329



Underbar bil!

Vet du vad som är gjort i motorn? Kam, pump osv...det är ju lite pyssel att få en trimmad tii att gå bra.

M v h
/ Erik

_________________
Erik Berg
"BMW 2002 är BILEN! FATTA vad bra den måste ha varit för 40 år sedan!"

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41911&highlight=
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 2002 -70
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (18484 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande