Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Gotland Ring hotas av konkurs!
1, 2, 3   >>
12504 besök totalt
Tosse
Linköping
Här sen Apr 2004

Trådstartare

På vårt lokala nyhetsprogram Östnytt kablades idag nyheten om att Gotland Ring hotas av konkurs ut.
Läs mer på Östnytts hemsida samt se inslag från sändningen.

Nyhetslänk: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33686&a=608094&lid=puff_ . . . .
Videolänk: http://www.svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?&d . . . .

Ni som har lite insyn i projektet, hur mycket sanning ligger det i nyheten?

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Notera att det inte är konkursat, "bara" begärt i KK.

Ganska väntade nyheter tyvärr, i all den brist på goda nyheter som varit.

Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004

Är vi förvånade?

Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Henrik A
Stockholm
Här sen Jul 2003

Björn Larsson skrev:
Är vi förvånade?

Förtydliga gärna din sarkasm för en oinsatt.
(som var på GR första gången i maj och älskade banan)

Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005

Men att stanna kvar i Thailand och missa två väldigt viktiga förhandlingar kallar inte jag seriöst...

Mazda Rx-7 -94
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003

Banan lär väl inte "rivas" ..
Hoppas konkursförvaltaren/nya ägaren förvaltar marken väl
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002

Henrik A skrev:
Björn Larsson skrev:
Är vi förvånade?

Läs tidigare diskusioner här på rejsa, och du blir lite mera insatt. (typ lika lite som vi )

Här sen Maj 2004

Citat:
Henrik A skrev:
Björn Larsson skrev:
Är vi förvånade?

Läs tidigare diskusioner här på rejsa, och du blir lite mera insatt. (typ lika lite som vi )

Alltså, anlägga ännu en bana i Sverige är ju beundransvärt men en non-starter. Hur man tror sig kunna få ekonomi i något dylikt & sedan på toppen av allt tvinga (nästan) alla besökare ut till kalkstens-Hawaii är ju bara dödfött.

Jag vill minnas att de trodde sig kunna locka många besökare från öst. De bygger ju banor hemma, vad skall de till Gotland att göra? Besvärar de sig med att resa iväg gissar jag att färden ställs till någon klassisk, känd bana typ Spa eller Monza.

Det är säkert en jättefin bana & som sagt ett beundransvärt initiativ men att analysen måste varit rätt dålig borde de flesta hålla med om. Nästan som om man skulle få för sig att bygga en bana tex uppe på norrlandskusten...

Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
krabi

Här sen Dec 2002

Bara jag som ser den andra sidan av myntet?
Att Gotland Ring AB kanske kommer gå under klubban på en konkursutförsäljning.
Det är ett klassiskt restaurangdrag att låta någon annan bygga din restaurang och sedan vänta tills de går i konkurs och köpa hela skiten för en struntsumma och byta ut möblerna. Bra mycket billigare än att bygga allt själv.
En duktig entreprenör har ett guldläge här.
Köp anläggningen, strunta i sydslingan, bygg en herrgård med en STOR garagelänga och starta en exklusiv banmötesklubb á la Villa Pauli.
Närheten till Fårö ger ett bra kundunderlag.
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004

Precis, bara att tjacka skiten för 1/10 av värdet och driva den vidare. Att galningar gör vansinnesinvesteringar gynnar faktiskt utvecklingen.

A master of going faster!
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

apex skrev:
Precis, bara att tjacka skiten för 1/10 av värdet och driva den vidare. Att galningar gör vansinnesinvesteringar gynnar faktiskt utvecklingen.
Nja, de som hoppar på och finansiera dem kanske..
Men ingen skulle finansiera riskprojekt om det inte fanns galningar som fick det att låta troligt.

Björnbusen
Bromma Stockholm
Här sen Feb 2005

Det känns bitvis som en rätt rutten attityd här mot några som vågat att ta risken för att ge oss den bästa svenska banan hittills.

Jag är skitglad att någon vågat och jävligt imponerad av att man tagit det så här långt. All den här janteattityden är riktigt sorglig tycker jag.

Jag hoppas på att det går bra och att det i slutändan visar sig att det går att få lönsamhet i en sån här satsning.

Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002

Visst är även jag tveksam till fortsättningen, men att "tjacka skiten" apex är väl att markera väl lågt >

Krabu - närheten till Fårö ger väl ingen kundunderlag i sig. En sån här bana måste hämta sitt kundunderlag från Sverige, dvs fastlandet.

Sen tycker jag diskusionern om banlicens känns halvstympad. Vad skall en bana med tävlihgslivens till när det inte finna ett tillräckligt depåområde, inga faciliteter, inga toaletter, ingen infartsväg, inga flaggposteringar, ingen bärgare/ambulans/sopmaskin/rescue mm

Mölndal
Här sen Feb 2004

Björnbusen skrev:
Det känns bitvis som en rätt rutten attityd här mot några som vågat att ta risken för att ge oss den bästa svenska banan hittills.

Jag är skitglad att någon vågat och jävligt imponerad av att man tagit det så här långt. All den här janteattityden är riktigt sorglig tycker jag.

Jag hoppas på att det går bra och att det i slutändan visar sig att det går att få lönsamhet i en sån här satsning.

Håller med till fullo thumbs up
Tråkigt med människor som ska hugga så fort tillfälle ges..

Fixhult
Här sen Apr 2004

höfläkt skrev:
Sen tycker jag diskusionern om banlicens känns halvstympad. Vad skall en bana med tävlihgslivens till när det inte finna ett tillräckligt depåområde, inga faciliteter, inga toaletter, ingen infartsväg, inga flaggposteringar, ingen bärgare/ambulans/sopmaskin/rescue mm
Lite hönan och ägget men i detta fall måste Licensen till först innan det finns nån anledning att försöka krafsa fram pengar till runtomkringanläggningar. Tyvärr är väl tidsaspekten för det hela (från nuläge till tävlingsklar anläggning) lite längre än vad som verkar falla finansiärerna på läppen. Ska man börja med nåt (om man inte har alla pengarna på en gång) så är det väl Armco mm för att kunna få licensen.

och detta med att jante och sparka på den som ligger så är ju projektet inget som satsats ur en persons ficka. Det är ett projekt med många finansiärer utgående från ett prospekt som efter en tid visat sig vara mindre genomförbart/ta längre tid/kosta mer pengar/ge lägre avkastning än planerat. Att ett projekt då tar en annan vändning är väl inte så konstigt?
Entreprenörer som med brinnande iver startar upp projekt brukar sällan finnas med efter ett tag, de behövs för att starta nya på annat håll.

om prospektet inte visat sig vara så genomförbart kan man ju spekulera i hur det skall kunna dras vidare (hur långt och i vilken riktning).
Det går ju inte att ändra på en fakta när det gäller placering eller den enorma vinst som motsvarande anläggningar (tänker närmast på Mantorp) gör på fastlandet. Vill man få det att gå runt så gäller det att kunna hålla fast vid en lämplig vision. Jag tror personligen inte att det finns underlag för ett svenskt Ascari Race Resort.

apex
Linköping
Här sen Okt 2004

höfläkt skrev:
Visst är även jag tveksam till fortsättningen, men att "tjacka skiten" apex är väl att markera väl lågt >

OK, synd om jag trampat nån på tårna. Men det är fenomenet som jag ville belysa. Det har funnits i alla tider. En man eller grupp med visoner drar igång ett fantastiskt projekt. Det är inte ofta det lyckas men hårdvaran finns kvar, även efter konkursen.

Jag tror det var likadant med järnvägsutbyggnaden i Sverige på 1800-talet. Utbyggnadstakten var hög men vinsterna uteblev. Staten fick ta över i ett slags järnväg-Castellum. Om jag minns rätt..

A master of going faster!
Citera
RallyStacke
Skillingaryd
Här sen Mar 2004

Lär gå åt minst 4-5konkurser innan banan kommit iordning med allt som behövs. Det behövs nya finansiärer hela tiden så här på början.

krabi

Här sen Dec 2002

höfläkt - Närheten isig ger inget kundunderlag, men på Fårö finns ett kunderlag och med rätt marknadsföring kan man attrahera det kundunderlaget till att söka sig till Gotland Ring.

Rallystacke - Nja, marknadsvärdet av en produkt sjunker drastiskt efter den tredje konkursen.

Personligen ser jag helst att Alec Arho Havrén själv inser hur den snabbaste marknadsstabiliseringen av företaget ska gå till och aldrig behöver försätta bolaget i konkurs eftersom sådant alltid ger näring till den där (ursäkta språket) jävla jantelagen. Fram för visionärerna, fram för ett samhälle i utveckling!
Citera
hh-tech
Gråbo
Här sen Apr 2004

som denna

Det påminner lite om denna banan, fast där kördes det tävling iaf

http://www.vimenn.com/?article_id=11808

Här sen Maj 2004

Citat:
konkurs eftersom sådant alltid ger näring till den där (ursäkta språket) jävla jantelagen. Fram för visionärerna, fram för ett samhälle i utveckling!

Det har inget med Jantelagen att göra, jag har samma inställning till entreprenörer, visioner & samhällsutveckling som du. Man måste dock balansera visionerna med affärsmannaskap.

Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2, 3   >>
12504 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande