Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vad säger SBP om batteri i skuffen på en Golf Mk1:a?
5 besök senaste veckan (2079 totalt)
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004

Trådstartare

Min bil
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=15437
har allt för mycket vikt över framaxeln. Är därför lite sugen på att bli av med lite vikt framtill.

Tänkte börja med att flytta batteriet till skuffen, är detta möjligt utan att reg.besikta? Går det igenom på en vanlig kontrollbesiktning.

Krävs något mer än batterilåda och ordentlig fastsättning?

Vore kanon om någon kunde hjälpa mig med detta, har sökt mycket på forumet men inte hittat svar på detta.

Mvh
Magnus

Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Re: Vad säger SBP om batteri i skuffen på en Golf Mk1:a?

Magnus JE skrev:
Krävs något mer än batterilåda och ordentlig fastsättning?

För din egen skull behövs båda. Jag tror inte att de bryr sig, jag har haft bakmonterade
batterier i liknande fordon utan reg-besiktning. En ordentlig fästram och en tät plastlåda
(finns t.ex. på Feltema). Se till att isolera kabeln ordentligt bara, kolla t.ex. hur Lasse Falk
gjorde: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4379

Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Jula har oxo en låda som kostar typ 80:-

Kolla regler för batterifastsättning på t.ex. Bilsportförbundets hemsida så blir det bra.

Annars ser Falks ut att vara ett mönsterexempel. thumbs up

Citera
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004

Trådstartare
Tack för svaren grabbar!

ok, det låter ju utmärkt! Får hitta på någon seriös montering i linje med herr Falk's.

Mvh
Magnus

Jönköping
Här sen Nov 2002

Det enda kommentaren från SBP var att jag bör montera ett lock/skydd över batteripolerna så att de inte kan kortslutas av ett tappat verktyg el. dylikt. Sedan måste de såklart vara väl förankrade vilket redan framgått...

Tokholm
Här sen Jan 2003

Betänk även möjligheten att behålla placeringen, men att byta till ett mindre batteri (mitt väger 6,1 kg).

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004

Trådstartare
Calle -

ok, då borde de ju bli kanonnöjda om man använder en batterilåda.

Ice -

Det är ju också en möjlighet, dock är jag alldeles för snål för det just nu.

Mvh
Magnus

Skänninge
Här sen Maj 2003

Magnus JE skrev:
Calle -

ok, då borde de ju bli kanonnöjda om man använder en batterilåda.

Ice -

Det är ju också en möjlighet, dock är jag alldeles för snål för det just nu.

Mvh
Magnus

Snål och snål
Batterikabel+batterilåda+infästning v.s. biltemabatteri och ev. komplettera med två nya kabelskor.

Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

ice skrev:
Betänk även möjligheten att behålla placeringen, men att byta till ett mindre batteri (mitt väger 6,1 kg).

Jag behöver köpa nytt batteri till Alfan och tänkte göra en rokad med mitt friska och fina batteri från Pontiacen. Det betyder att pontiacen får nytt batteri - vad kör du med för något och hur mycket kräm ger det? Med tanke på den minskade vikten måste man ju göra avkall på något av batteriets prestanda? Frågan är om det orkar leverera tillräckligt med kräm till startmotorn?
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Anders Jeppsson skrev:
ice skrev:

Jag behöver köpa nytt batteri till Alfan och tänkte göra en rokad med mitt friska och fina batteri från Pontiacen. Det betyder att pontiacen får nytt batteri - vad kör du med för något och hur mycket kräm ger det? Med tanke på den minskade vikten måste man ju göra avkall på något av batteriets prestanda? Frågan är om det orkar leverera tillräckligt med kräm till startmotorn?

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=27041

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

ice skrev:
Anders Jeppsson skrev:
ice skrev:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=27041

thumbs up

Ska kolla vad nuvarande batteri ger i CCA och sen får det nog bli ett litet och lätt batteri!
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004

Jag ringde teknisk upplysning innan jag flyttade mit batteri i kadetten och dem sa att man måste dra en slang för luftning ut ur kupen och sen ha batteriet i sluten låda. Det var allt

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Daniel L
Sollentuna
Här sen Okt 2003

ice skrev:

6,1 kg. Ha, mitt väger bara 4,2 kg. Tidigare körde jag på ett som vägde 2,7. Men det var lite väl dyrt i inköp.

Skruva banåkabil
5 besök senaste veckan (2079 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande