Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vad säger SBP om batteri i skuffen på en Golf Mk1:a?
5 besök senaste veckan (2079 totalt)
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 223


Trådstartare
Vad säger SBP om batteri i skuffen på en Golf Mk1:a?

Min bil
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=15437
har allt för mycket vikt över framaxeln. Är därför lite sugen på att bli av med lite vikt framtill.

Tänkte börja med att flytta batteriet till skuffen, är detta möjligt utan att reg.besikta? Går det igenom på en vanlig kontrollbesiktning.

Krävs något mer än batterilåda och ordentlig fastsättning?

Vore kanon om någon kunde hjälpa mig med detta, har sökt mycket på forumet men inte hittat svar på detta.

Mvh
Magnus

_________________
Magnus Sandlund
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Re: Vad säger SBP om batteri i skuffen på en Golf Mk1:a?

Magnus JE skrev:
Krävs något mer än batterilåda och ordentlig fastsättning?


För din egen skull behövs båda. Jag tror inte att de bryr sig, jag har haft bakmonterade
batterier i liknande fordon utan reg-besiktning. En ordentlig fästram och en tät plastlåda
(finns t.ex. på Feltema). Se till att isolera kabeln ordentligt bara, kolla t.ex. hur Lasse Falk
gjorde: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4379

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Jula har oxo en låda som kostar typ 80:-

Kolla regler för batterifastsättning på t.ex. Bilsportförbundets hemsida så blir det bra.

Annars ser Falks ut att vara ett mönsterexempel. thumbs up

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 223


Trådstartare
Tack för svaren grabbar!

ok, det låter ju utmärkt! Får hitta på någon seriös montering i linje med herr Falk's.

Mvh
Magnus

_________________
Magnus Sandlund
Citera
Carl Elwing
Jönköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 91



Det enda kommentaren från SBP var att jag bör montera ett lock/skydd över batteripolerna så att de inte kan kortslutas av ett tappat verktyg el. dylikt. Sedan måste de såklart vara väl förankrade vilket redan framgått...

_________________
/Calle
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Betänk även möjligheten att behålla placeringen, men att byta till ett mindre batteri (mitt väger 6,1 kg).

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 223


Trådstartare
Calle -

ok, då borde de ju bli kanonnöjda om man använder en batterilåda.


Ice -

Det är ju också en möjlighet, dock är jag alldeles för snål för det just nu.

Mvh
Magnus

_________________
Magnus Sandlund
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Magnus JE skrev:
Calle -

ok, då borde de ju bli kanonnöjda om man använder en batterilåda.


Ice -

Det är ju också en möjlighet, dock är jag alldeles för snål för det just nu.

Mvh
Magnus


Snål och snål
Batterikabel+batterilåda+infästning v.s. biltemabatteri och ev. komplettera med två nya kabelskor.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13324



ice skrev:
Betänk även möjligheten att behålla placeringen, men att byta till ett mindre batteri (mitt väger 6,1 kg).


Jag behöver köpa nytt batteri till Alfan och tänkte göra en rokad med mitt friska och fina batteri från Pontiacen. Det betyder att pontiacen får nytt batteri - vad kör du med för något och hur mycket kräm ger det? Med tanke på den minskade vikten måste man ju göra avkall på något av batteriets prestanda? Frågan är om det orkar leverera tillräckligt med kräm till startmotorn?
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Anders Jeppsson skrev:
ice skrev:
Betänk även möjligheten att behålla placeringen, men att byta till ett mindre batteri (mitt väger 6,1 kg).


Jag behöver köpa nytt batteri till Alfan och tänkte göra en rokad med mitt friska och fina batteri från Pontiacen. Det betyder att pontiacen får nytt batteri - vad kör du med för något och hur mycket kräm ger det? Med tanke på den minskade vikten måste man ju göra avkall på något av batteriets prestanda? Frågan är om det orkar leverera tillräckligt med kräm till startmotorn?

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=27041

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13324



ice skrev:
Anders Jeppsson skrev:
ice skrev:
Betänk även möjligheten att behålla placeringen, men att byta till ett mindre batteri (mitt väger 6,1 kg).


Jag behöver köpa nytt batteri till Alfan och tänkte göra en rokad med mitt friska och fina batteri från Pontiacen. Det betyder att pontiacen får nytt batteri - vad kör du med för något och hur mycket kräm ger det? Med tanke på den minskade vikten måste man ju göra avkall på något av batteriets prestanda? Frågan är om det orkar leverera tillräckligt med kräm till startmotorn?

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=27041


thumbs up

Ska kolla vad nuvarande batteri ger i CCA och sen får det nog bli ett litet och lätt batteri!
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1951



Jag ringde teknisk upplysning innan jag flyttade mit batteri i kadetten och dem sa att man måste dra en slang för luftning ut ur kupen och sen ha batteriet i sluten låda. Det var allt

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Daniel L
Sollentuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 137



ice skrev:
Betänk även möjligheten att behålla placeringen, men att byta till ett mindre batteri (mitt väger 6,1 kg).


6,1 kg. Ha, mitt väger bara 4,2 kg. Tidigare körde jag på ett som vägde 2,7. Men det var lite väl dyrt i inköp.

_________________
-------------------------------------------------------
Daniel Lindgren
Citera
Skruva banåkabil
Vad säger SBP om batteri i skuffen på en Golf Mk1:a?
5 besök senaste veckan (2079 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande