Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
5611 besök totalt |
Få ner tygndpunkten på bilen?
Hejsan nu kommer väll jag med en något dum fråga kan tänkas. Jag har funderat lite igen här nu ![]() Det känns som att man kan inte göra chassit hårdare för att slippa dessa tendenser det skulle liksom bara vara kontraproduktivt. Den är redan väldoigt hård så den skumpar o hoppar en smula. om man sänker tygndpunkten så borde man ju få ner alla roll tendenser både nigning, att den sätter sig vid acceleration samt att den rollar i sidled. Frågan är ju nu bara hur man lyckas med detta. Vill inte lätta bilen så fruktansvärt mycket iaf inte på stolar inredning osv. Huv osv borde man ju kanske eventuellt kunna göra i ett trevligare material men frågan är ju vad det gör för rollcentrum så att säga. den vikten ligger ju inte så högt upp emn jag misstänker att det inte går att göra så mycket mer eller? Bilen är en Audi S2 coupe som fungerar som lekbil, en viss sväng bil. O glassätar bil. _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||||||
Rollcentra är en fiktiv punkt vi tänker oss i rymden, den påverkas inte av hur tung bilen är eller viktfödelningen. Det är rent geometriskt bestämt.
Huven sitter tämligen högt upp iaf och all viktminskning kommer göra att bilen känns rappare och rör sig mindre. Ta originalhuven i bakre hörnen med händerna. Lyft den så den är helt horisontell, sväng med den 1m åt varje håll så fort du kan... ![]() Det du känner som stötighet är troligen dämparna. Det är dom som ger okomfort...fjädrarna bidrar mkt mindre här. Men det är fjädrarna och krängarna som bestämmer hur MYCKET det ska röra sig. Mao, då du har en relativt tung bil är det inte otroligt att det behövs mkt härdare grejjer för att bli nöjd på bana. Så är det med 99% av alla gatanpassade kit skulle jag säga...sen får de heta hur mkt klubbsport de vill. Mao, ta reda på vad du har för fjäderkonstanter så vet vi ganska snart hur rätt/fel du ligger på den punkten. Vågar slå vad om att komforten inte försämras radikalt om du skulle gå upp i fjäder ganska mycket. Har du krägningshämmare som matchar behovet? |
||||||||
Ahh ok. Krängningshämmare är original just nu men kommer komma på lite styvare båda fram och bak sedan. Det som får mig att funderar är dock denna otroliga nigning samt att den sätter sig rätt så mycket. Krängare lär ju inte göra så mycke åt det känns det som. Jag förstår egentligen inte varför de ska ha sådana hårda dämpare med "gat kitten" Känns ju en smula konstigt att de kit som ska rulla på dåliga vägar o så nästan är styvare en de som rullar på bana. Ska väll kännas "rejsigt" eller nått. hmmm man kanske skulle kolla på omman kan hitta nån vettig huv då istället för tunga saken som sitter där nu. ![]() Ska försöka få tag på fjäderkonstanten från H&R thnx ![]() _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||||||
H&R brukar vara sådär pigga på att lämna ut konstanter...iaf till sina gatsatser. På en del av deras fjädrar står det dock på.
Krängarna kommer inte bidra ett dugg till minskad nigning, enbart till minskat roll. Vikten och fjäderhårdheten är det som styr hur mkt det niger...kan vi lite grovt säga. Så ner med den ena och upp med den andra. |
||||||||
Jo har för mig att jag mailade till h&r och frågade förut men fick aldrig något svar på det tyvärr. Tänkte jag skulle maila forza o se vad dem säger. ok men det e vikten punkt eller vikten samt vart den sitter? Jo helt med på att krängarna inte hämnar nigning enbart roll. Så en bra början vore tex att gjuta upp en huv i glasfiber o se. Har en känsla att den kommer väga en hel del mindre än original då. Hmmm tål att funderas på helt klart. _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||||||
Tak, bagagerumslucka och motorhuv i lättare material är en vanligt sätt att minska vikten på relativt högt placerade komponenter. Fönsterna i glas är också ganska tunga och högt placerade. Man kan även sänka motor/drivlina närmare backen för att få ner tyngdpunkten, blir dock en hel del jobb.
På tävlingsbilar där det finns en minimivikt lägger man annars på lite vikt nära backen, exempelvis Volvos BTCC bilar hade golv i betydligt tjockare material än original. |
||||||||
Exakt. Ta de saker du känner att du kan/vill leva utan. Allt beror ju på vad du ska använda bilen till och hur kännsligt du är. ![]() Vikt högt upp så som taklucka och glasrutor är ju fin saker för att sänka tyngdpunkten, vilket är bland det viktigaste man kan göra med en fortåkarbil. Sänka motorn är ju en kul grej... Försök hitta info om gammla Super Touring-bilar. Där gick hysterin rääääääätt långt... ![]() ![]() ![]() Vad sägs om att Ford på sin Mondeo tiltade/sänkte motorn så mkt att höger drivaxel gick "i v:et", alltså mellan topparna, på sin väg från lådan till höger framhjul... ![]() Helt sjukt!!! |
||||||||
ok tja det som känns vettigt så som jag har förstått det borde vara att plocka en smula vikt där man kan. Funderar på huv samt framskärmar i glasfiber eller kolfiber. Glasfiber känns tok mycket billigare men kolfiber känns ju mer "rätt" Efter det får man väll kolla på chassit igen och se hur den biten ser ut igen. Känns ju en smual dumt o byta fjädrar o rökna o ha sig o sen förstöra allt genom att plocka en hel del vikt från bilen. GRejen e ju det att den där bilen eju en bil som jag åker o handlar glass med, Åker o badar på sommarn svänger o kränger samt en och anann repa rakt fram. Tex så e ju AC o så en nödvändighet imho. Vill inte egentligen saka inredning. så då pratar man ju kaross moddar. var någon sam hade vägt fram axel samt bakaxel på en bil i Storbritanine och han hade kommit fram till följande.
![]() Konstigt att den vill understyra då ![]() Aja men vad tros om att byta lite paneler o så från plåt till något mycket lättare? Börja där eller tänker jag fel nu? _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||||||
Förflyttning av cg = komponentförflyting i mm * komponentvikten / totalvikten på den fjädrade massan.
Tar vi bort en vikt och vill veta förändringen av cgh så blir "komponentförflyttning i mm" måttet på höjden över marken komponenten befann sig på. Tar jag min egen baklucka som exempel så försvann 25 kg 900 mm över marken. 25*900/1200=18,75mm sänkning av cgh. Om motorn väger 300 kg så måste den sänkas 75 mm då 300*75/1200=18,75mm. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||||
Du får läsa på lite om din bilmodell för att se om det ändrades några detaljer under bilmodellens tillverkningstid som är lättare.
Ex. för min 740 jag håller på med: *Växellåda (M46) med aluminiumhus ~11kg lättare än järnhus. (ej bekräftat) *Svänghjul ~4kg lättare, tidigare utförande *Aluminiumhuv ~7kg lättare, satt på vissa dieslar osv. *Startmotor, nyare modell ~2,7kg lättare *Bakaxel, nyare utförande ~2kg lättare (ej bekräftat) *Styrväxlar, många versioner fanns, och förutom övriga förbättringar blev de över ett kilo lättare på senare år. ~28kg bara för dessa grejer. ...sen finns det en massa fler grejer man kan hålla på med om man vill bli extrem. Jag har fått bort över 30 kg på min bil utan att göra något av ovanstående, och jag har som mål att få bort 100kg utan att i egentlig mening "lätta den". Dvs med all ljudisolering kvar osv. Kan du tänka dig att ta bort grejer så kanske lykttorkare/spolning (-1kg på 740:n), ev. stänkskydd, sätesvärme, elhissar, elspeglar, osv kan vara något att tänka på. Många bäckar små... _________________ Johan Eriksson |
||||||||
Hmmm bra tanke där. Ska kolla lite kanske finns saker som passar och som är lättare ![]() _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||||||
Hmmm ok jag tror jag e med dig där. Vad tros det om att få en mer fördelaktig vikt fördelning på bilen då? Känns ju rätt så kört o få bort 500kg från fronten på bilen tyvärr. :/ _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||||||
Du menar att barlastsa den? Nej, det är inte bra, möjligen om det går att flytta tillbaka komponenter i stället. om reglerna gör det fördelaktigt så kan vikt närma marken vara ide. Men det är klart, det kan bli omfattande jobb. MVH _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||||
Tja som jag ser det så blir det ju svårt o lätta 500kg från framdelen på bilen. Känns ju som att man inte kommer vikta upp den bak heller. Så finns det några andra alternativ. Vill ju inet flytta hela motor/transmission heller direkt. _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||||||
En snabb och enkel sak att börja med är att flytta batteriet bak, och gärna montera det lågt, tex i reservhjulsbaljan. Du kan juh fundera på om du verkligen behöver en spolarvätskebehållare på 10l (kanske är mindre på S-modellerna), eller åtminståne köra runt med den närmast tom. Det är juh som du redan är inne på, mycket en fråga om vilka funktioner du är villig att offra. Fördelen med att flytta bak saker är juh att massan både försvinner fram, och ökar bak, så va det gäller förflyttning av cg, så är det effektivare än att ta bort delen helt. |
||||||||
Batteriet sitter ju redan under baksätet original på min bil. Försöker dock hålla nere nivån i spolar vätske behållaren ![]() _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||||||
Visst är det väl också så att du kan flytta vikten bakåt genom att tex sänka mer bak.
Är förmodligen lättast med 4 hjulsvåg och fjäderben med justerbar höjd. Men det är klart då handlar det inte längre om lättning.. _________________ Oskar Klimczak-Hultgren |
||||||||
Re:
Lite gammal tråd iofs. |
||||||||
![]() |
Racetech
![]() |
5611 besök totalt |