Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Waste gate storlek = skenade laddtryck
1829 besök totalt
Birdy_sx
Västerlanda
Här sen Dec 2004

Trådstartare

Jag har börjat mappa motorn och först så skenade laddtrycket till 2,2bar innan ja han reagera och slå av. Men då var det laddtryckstyrningen som strulade.

Men har fixade det och ställde in laddtrycket på 1,4bar, men när jag gasar på så sticker laddtrycket upp till 1,5-1,6 typ en sekund innan de hamnar på 1,4bar.

Jag kör med en Tial 38mm wastegate och som turbo har jag en Precision sc61 med det stora avgashuset pumpar luft till 650hk enligt uppgift.

Beror de på fel inställd laddtrycks ventil eller är det att min wastegate är för liten?

mvh staffan

Fjollträsk
Här sen Jan 2003

Rätt så vanlligt att den peakar på 0.1-0.2 bar högre än inställt när man snackar turbomaskiner. Koppla in en laddtrycksmätare på en original bil så kommer du troligtvis få se samma fenomen.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Birdy_sx
Västerlanda
Här sen Dec 2004

Trådstartare
okej blev bara lite fundersam eftersom jag kör me större turbo nu än vad som var tänkt från början när jag köpte min wastegate.

Tack för svaret!

Malmö
Här sen Feb 2004

Vad har du för fjäder i TiAl:en? om man har väldigt mycket lägre grundtryck i WG än vad bilen ska köras är det svårare att stabilisera laddtrycket. Vad använder du till laddtrycksstyrning.

Västerlanda
Här sen Dec 2004

Trådstartare
sweanders skrev:
Vad har du för fjäder i TiAl:en? om man har väldigt mycket lägre grundtryck i WG än vad bilen ska köras är det svårare att stabilisera laddtrycket. Vad använder du till laddtrycksstyrning.

Grundtrycket är på 15psi. Det borde väll inte vara för lågt? kommer köra på ca 1,7-2,0bar när allt är klart.
Jag har en magnet ventil från audi VAG. Som jag styr med NIRA.

Skogen
Här sen Jun 2004

Lite OT men vad är det för motor? Mappar du Nirat själv? Har själv Nira och fick igång bilen i helgen iaf ...

Växjö
Här sen Maj 2005

Hur är WG placerad?

POWER by Cosworth
"Development is only necessary to rectify the ignorance of designers" -Keith Duckworth
Citera
Birdy_sx
Västerlanda
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Roger Brorsson skrev:
Lite OT men vad är det för motor? Mappar du Nirat själv? Har själv Nira och fick igång bilen i helgen iaf ...

En nissan ca18det motor.
Jag mappar själv med en kompis nu, sen när allt funkar ordentligt så skall Mats Ivarsson i Göteborg hjälpa mig med finjustering etc om det behövs. Verkar vara ganska så enkelt att mappa NIRA.

Västerlanda
Här sen Dec 2004

Trådstartare
hexxon skrev:
Hur är WG placerad?

På dessa bilder ser du ungefär hur den är placerad.

1829 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande