| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Montera motorn stadigare?
|
1 besök senaste veckan (4160 totalt) |
|
Montera motorn stadigare?
Jag tycker motorn i våran Nissan rör sig lite väl mycket när man kör bilen. Främst märks det på att downpipen tar i rattstången och skickar vibrationer till mina känsliga fingrar. Därför funderar jag på att styva upp monteringen en smula. Kan man göra det på raggarvis med en kätting från motorrumsväggen till blocket? Då slipper man att de värsta vibrationerna förs över, men motorn borde inte kasta fram och tillbaka helt okontrollerat. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
|
|
||||||
Finns faktiskt fina bling bling prylar till sånt
De fästs i motorn och fästs sedan i chassit och har precis den påverkan. Brukar vara i form av små dämpare faktiskt. Detta gör ju samtidigt att det inte slår sönder nåt med vibrationerna heller. Ska försöka kolla lite om jag hittar nånstans som har till salu.
_________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||||
|
_________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||||
Ta gummibussningar från t.ex. volvo 240 reaktionsstag till bakaxeln (om jag inte minns galet, så är staget i stålrör. Det borde gå att använda i sin helhet med lite svets och kap) _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
|
maskinkuddar
Jag monterade maskinkuddar som ersatte original motorkuddar. Dessa finns hos maskin/verktygsfirmor typ LUNA. "Kuddarna" finns i en massa olika utföranden och hårdheter och monteras i huvudsak under t.e.x. svarvar och NC fräsar mot golv. (jag hade tur att hitta ett par som bultade direkt i originalfästena!) Tyvärr har jag inte hunnit provåka på bana än men om dessa maskinkuddar pallar för en vibrerande maskin på 5 ton borde dom tåla lite stryk på bana... _________________ Kent Andersson |
||||||
Jag har version 3.01 av reaktionsstag på min Westfield då första tre inte funkade. Numera består lösningen av ett 10mm stål rör (5mm invändigt), gängat M6 i ena änden och ett biltema gummikudde. Staget sitter sedan fäst med en herrejösses-bult i toppen. Alla andra lättare aluminiumlösningar har falerat efter en stund p.g.a. vibrationerna och att krafterna inte gick rakt. Tänk på att det måste vara rakt så att röret inte ligger och blir böjt under belastning utan går rakt i drag och tryck. Staget ska dessutom sättas så det inte sitter i drag, utan i tryck under acceleration, dvs om din motor snurrar i normal riktning, på förarsidan i bilen (dvs inte som min på passagerarsidan hade en lite mindre härdsmälta när jag gjorde mitt).
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Det där förstod jag inte. Har du lust att förklara?
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Varför skall det sitta i tryck? Är det med din vulk-gummikudde-lösning så fattar jag men en vanlig bussning borde vara bättre om staget satt i drag. Euler osv.
Varför inte köpa en vantskruv och sätta en större gaffel i ena änden så den passar på en länkarm/krängningshämmarbussning? Enkelt, rostfritt och justerbart. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
OJ! ehm...shit.
Nu hände det igen. Jag hade ytterligare ett hjärnsläpp.
den ska helst sitta i DRAG, inte tryck...det är ju jag som har den i tryck på höger sida av motorn, och drag är givetvis på vänster sida! Sorry. lite seg i kolan idag.
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Ja, jag hade det så först (i version 1 och 2), men jag hade svårt att hitta en lämpligt liten bussning (infästningen svetsades dit innan bussning inhandlats ) och de jag hittade gick sönder på nästan nolltid med resultat att det blev stumt monterat vilket innebar att precis ALLT vibrerade loss på hela bilen för att inte nämna oljudet (inte att rekommendera, dock poppis för ev. kvinnliga passagerare!).
Förmodligen är merparten av mina problem relaterade till 1) fel sida av motorn 2) materialvalsfel (ej aluminium om ej ordentligt överdimensionerat) 3) infästningsproblematiken i motorn 4) infästningsproblematiken i chassit med för litet fäste
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
|
Hej hej!
Jag har kört med plast bussningar i min s13 ett bra tag nu, å det funkar klockrent! Har du inte tillgång till plast o svarv, så säljs det här: http://www.nukeperformance.com/ Mvh Björn |
||||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
|
om du ska ha plastbussningar är det detsamma som att stummontera motorn. Rister å skakar å allt vibrerar och går sönder...
Kolla på tex Kuntze eller Biltema om det inte finns kralligare gummibussningar istället, då behåller du den utmärkta komforten som de japanska teknikerna försåg bilen med. _________________ Jonas Edling |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Montera motorn stadigare?
|
1 besök senaste veckan (4160 totalt) |

