Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Kylvätska
7 besök senaste veckan (11327 totalt)
cliojo
Sundsvall
Här sen Jun 2006

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Kylvätska

Ska fylla på alternativt byta kylvätska i min clio och undrar om jag ska köra endast glykol eller om man ska blanda med vatten och isåfall vilket förhållande?

EDit: det finns ju olika färger på glykolen med, går de att blanda med varann? det är ju som sagt glykol i bilen nu men vet inte riktigt vad jag kan fylla på med utan att det blir galet.

clio 2.0 -01

Skänninge
Här sen Maj 2003

Du måste ha vatten, vatten kyler bättre än glykol.. (blanda bara i så mycket glykol som krävs antingen för att klara fryspunkten som din bil kan utsättas för eller om den bara går vid +grader så ska du ändå ha lite för smörjningens skull.

Även om du inte vet vad du har för kylvätska nu så kan du ersätta all vätska, detta bör göras med några års mellanrum (hävdas det iaf, jag vet bilar som inte bytt vätska på 15 år )

Finns lite olika glykoler för att passa olika motorer o.sv. frågan är hur mycket som är marknadsföring.

Enl. biltema så är deras "longlife"glykol endast blandbar med silikatbaserade glykoler, så kanske kan man inte blanda hur som helst?

Edit: blandningsförhållandet står på flaskan, högst 50/50 brukar väl vara rimligt.

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Nä ren glykol är knappast intressant att köra på oavsett hur man ska köra. Ren glykol (säkert olika beroende på vilken typ) har högre fryspunkt än när det är blandat med vatten, tror lägsta frykpunkt är ngnstans nära 50/50

Glykolerna har dessutom sämre värmeledningstal och högre viskositet än blandningar mellan vatten och glykol, på sakerna är dåligt. Rent vatten har bäst.

Dock funkar glykolen som korrosionsinibitor, så helt utan glykol vill man nog inte köra på en sommarbil.

Jag har ca 10% vanlig glykol (blå?) i räserbilens kylsystem, dom 10% är till som korrosionsskydd. Dock blir det inte speciellt bra frysskydd av det så jag vågar inte ta ut bilen på vintern

Stockholm
Här sen Jan 2003

det finns koncentrerad och okoncentrerad glykol när du köper den, du ska blanda 50/50 vatten och glykol om du kör koncentrerad och bara fylla i om du kör okoncentrerad (dock idiotiskt att betala massa extra för vatten som finns i kranen..)

grön och blå glykol är inte blandningsbar om jag kommer ihåg rätt, finns propytylen glykol och någon annan typ sen kan det vara så roligt att renault/volvo har någon special färg på just sin glykol för att man inte ska våga blanda etc

finns säkert någon som kan rätta mig och förklara lite tydligare...

BMW Abuser
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Kylvätska

cliojo skrev:
Ska fylla på alternativt byta kylvätska i min clio och undrar om jag ska köra endast glykol eller om man ska blanda med vatten och isåfall vilket förhållande?

EDit: det finns ju olika färger på glykolen med, går de att blanda med varann? det är ju som sagt glykol i bilen nu men vet inte riktigt vad jag kan fylla på med utan att det blir galet.

clio 2.0 -01

Glycol blandas med vatten i den utsträckning man vill att fryspunkten skall ligga. Det finns även ett minimivärde för att uppnå det korrissionsskydd som behövs, . Jag kommer inte ihåg siffrorna men de står på förpackningen. Så länge det är samma typ så kan glycol med olika färg blandas. Glycol har bara en fördel och det är frysningsskydd, så är det bättre med en kylvätske tillsatts, typ Red Lines waterwetter. Då får man bättre värmeavledningsförmåga, smörjtillsattser för vattenpumpen samt korrissionsskydd som även klarar olika metaller i kylsystemet. Så länge inte rejsbilen skall köras i vinter.

(Ska tilläga, det som gör att glycol har rostskyd mm är tillsatser som INTE är glycol, och dessa kompenserar även för de negativa effekter själva glycolen har)

Laholm
Här sen Nov 2002

Göran Malmberg skrev:

(Ska tilläga, det som gör att glycol har rostskyd mm är tillsatser som INTE är glycol, och dessa kompenserar även för de negativa effekter själva glycolen har)

Mja, kompenserande för förlorad värmeledningsförmåga har jag svårt att tro. Däremot kan man möjligen tänka viskositetsmodifierande egenskaper, men det har jag nog inte hört om tidigare. Kan du utveckla?

Jag är speciellt nyfiken eftersom jag kikat på just denna frågeställning på ett processkylssystem på jobbet där det vore fördelaktigt att gå under 0°C. Nackdelarna med visk och värmeledning är dock en av argumenten emot (förutom trassel med kondens som fryser och bildar ispansar t.ex).

Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Renaults kylsystem/glykol har diskuterats bigtime på de märkesspecifika sidorna...
om man ska tro "experterna" är Renaulterna fyllda med en fantastiskt exklusiv Elf-glykol (beige-orange-aktig) och demineraliserat, avjoniserat vatten. Kupé-värmepaketet är tydligen utfört i lågkvalitativ alu-folie. Om jag fattat det rätt, anser många Renault-experter att värmepaketet korroderar sönder på en månad om man kör med kranvatten och vanlig no-name glykol.
En sökning på Club Renault Sveriges hemsida eller på cliosport.net kanske kan vara en bra start...

Jag undrar vad som är så fantastiskt med "CoolElf Supra" och "GlacElf"?
Kan någon kemist klargöra skillnaderna mellan etylenglykol och propylenglykol och whatever?
Vilken typ används i vanliga bilar? Är de blandbara?
Så länge man blandar med avjoniserat vatten (som jag faktiskt gör) borde väl vanlig glykol fungera även i Renaulter?

(OT, har du tappat efternamnet Pär?)

Rice and shine
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Pär H skrev:

Mja, kompenserande för förlorad värmeledningsförmåga har jag svårt att tro. Däremot kan man möjligen tänka viskositetsmodifierande egenskaper Kan du utveckla?

Nackdelarna med visk och värmeledning är dock en av argumenten emot (förutom trassel med kondens som fryser och bildar ispansar t.ex).

Lars Falk, om jag fattat det rätt, anser många Renault-experter att värmepaketet korroderar sönder på en månad om man kör med kranvatten och vanlig no-name glykol.

Jag skrev lite opresicerat för att ge ett snabbt allmänt tips. Det jag hade i tankarna var att glycol kan ge en ytspänningssänkande effekt som gör vattnet mer påträngande ur korrisionssynpunkt. Men jag är osäker när det kommer till kritan då jag bara baserar mig på sådant jag hört. Det jag ville framhålla var att glycolen mest bara skyddar mot is varför de andra egenskaperna bättre uppfylls med andra medel samt att motorn tom kan behöva skyddas mot vissa av glycolens egenskaper. Sulle vanligt vatten komma in i oljan så är det inte för farligt för motorn, då är glycol värre.

Som Lars F skriver så kan sådana här resonemang anta överdrivna proportioner som att motorn bara
håller en månad med fel kylmedia. En saltvattenskyld båtmotor kan hålla i 10 år där vattnet byts hela tiden och systemet kan stå halvtomt långa perioder dessutom utan tillsatser av något slag. Jag har dessutom själv kört en rak 6:a 4 liters järnblock 40 distans med ett hål (rost efter 9 år) i ena cylinderväggen så att vattnet sprutade ut ur oljepåfyllningslocket. När varvet sjönk under 2000 vid bryggan så stannade den tvärt, men jag kom iland. Men lagrena klarade vatten förvånansvärt bra.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Lars Falk skrev:
Renaults kylsystem/glykol har diskuterats bigtime på de märkesspecifika sidorna...
om man ska tro "experterna" är Renaulterna fyllda med en fantastiskt exklusiv Elf-glykol (beige-orange-aktig) och demineraliserat, avjoniserat vatten. Kupé-värmepaketet är tydligen utfört i lågkvalitativ alu-folie. Om jag fattat det rätt, anser många Renault-experter att värmepaketet korroderar sönder på en månad om man kör med kranvatten och vanlig no-name glykol.
En sökning på Club Renault Sveriges hemsida eller på cliosport.net kanske kan vara en bra start...

Jag undrar vad som är så fantastiskt med "CoolElf Supra" och "GlacElf"?
Kan någon kemist klargöra skillnaderna mellan etylenglykol och propylenglykol och whatever?
Vilken typ används i vanliga bilar? Är de blandbara?
Så länge man blandar med avjoniserat vatten (som jag faktiskt gör) borde väl vanlig glykol fungera även i Renaulter?

(OT, har du tappat efternamnet Pär?)

Förvånansvärt likt vissa Alfaägare som aldrig skulle kört på nån annan kylvätska än Paraflu (dvs orginal), vet tom att folk har bunkrat glykol på semestern för att det inte gick att köpa här förut...

BMW 330i -05
Citera
Jesper Wall
Värmdö/Stockholm
Här sen Jan 2005

Höjer inte glycolen kokpunkten på vattnet också? Har fått för mig att jag läst det någonstans.

BMW E28 M535i (Blivande BMW-cup bil)
BMW E39 540iAT
BMW E85 Z4

Svenska E12/E28 Registret
http://www.e28.se
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Jesper Wall skrev:
Höjer inte glycolen kokpunkten på vattnet också? Har fått för mig att jag läst det någonstans.

Jo, kokpunkten blir högre men jag tror inte det kompenserar den sämre värmeavledningen.

Malmö
Här sen Aug 2005

Ett litet försök till en "snabbfakta-ruta" kring glykolsorterna (mkt av info kommer från en diskussionstråd från sporthoj.com som jag inte hittar längre - men jag delar själv dessa åsikter).

[-] Man kan i princip dela in glykol i tre huvudgrupper : "miljö", "vanlig" och "longlife".

[-] Man skall inte blanda dessa huvudtyper med varandra.

[-] Inom respektive huvudgrupp går det däremot bra att blanda mellan olika märken om så skulle behövas.

[-] Alla glykoler är egentligen färglösa men "Miljö" och "Glykol" brukar färgas grön eller blå och "Longlife" röd eller neongrön. Men variationer förekommer - säkrast är att läsa "innehållsdeklarationen".

[-] Glykolen i kylsystemet skall bytas med jämna intervall (går inte in på hur ofta) - detta pga korrosionsskyddet (som finns i samtliga huvudgrupper) bryts ned med tiden.

::: Miljö :::
Så kallad propylenglykol och innehåller till största delen monopropylenglykol.
Ej giftig.
Har något högre viskositet och något sämre värmeöverföring än "Vanlig".
Brukar anses ha något sämre korrosionsskydd än "Vanlig" - speciellt på aluminium.

::: Vanlig :::
Så kallad etylenglykol och innehåller till största delen 1,2-etandiol (etylenglykol).
Giftig (njurskador).

::: Longlife :::
Innehåller till största delen etylenglykol men även sodium(natrium)-2-ethylhexanoate.
Giftig (lika giftig som "Vanlig" samt ethylhexanoaten kan ge fosterskador).

BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Det här har diskuterats många gånger. Är ungefär lika löjligt att använda en viss glykol som en visst märke på motorolja.

Sålänge bägge uppfyller samma specifikationer så är det lugnt.
Har kört min Renault en sommar på bara vanligt kranvatten. Funkar utmärkt. Blev något rostfärgat efter några månader men funktionen var det inget fel på.

Ska fixa lite korrosionsskydd så att jag kan köra med någon % sådant, lite water wetter och sen vanligt vatten. Sk. vattenpumpssmörjning är rena skämtet. Lagren i pumpen har ingen kontakt med kylvattnet om inte pumpen är slut.

Har man en bil som körs året runt är det bara att använda en lämplig glykol/vatten blandning. Behövs inte så mycket glykol om bilen används regelbundet. Hade en pet flaska vatten i bilen i vintras när det var riktigt kallt under lång tid. Det blev lite issörja i den men det var ungefär allt.

Skruva banåkabil
Kylvätska
7 besök senaste veckan (11327 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande