Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Direktluftfilter/Sportluftfilters vara eller inte vara
1, 2   >>
3180 besök totalt
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131


Trådstartare
Direktluftfilter/Sportluftfilters vara eller inte vara

Eftersom Cooper/Cooper S:en orginal har ett väldigt restrektivt lustigt kontruerat insugssystem så har jag kollat runt lite efter alternativ för att motorn ska få mer/friskare luft Där dom i oberoende tester på rullande landsväg har uppmät en effektskillnad på cirka 9hk, vilket försig låter för bra för att vara sant. Men till ämnet igen..

Dom negativa sidorna har man ju hört om, risken för att suga in varmluft, att oljan kan påverkar LMM (luftmassemätaren) (eftersom Coopern inte har en sådan slipper man ju det thumbs up) osv.. Dom positiva har man också hört, t.ex. att Golf VR6:an ska få känbara effektökningar osv, men efter ha läst t.ex. den här artikeln
http://www.bmwe34.net/E34main/Upgrade/Air_filter.htm och följt diskussioner på bl.a. ett Ferrari-forum där dom också påstår att filtrerna inte filtrerar så bra så att man får in skit i motorn så får man andra tankar.

Jag vänder mej till den samlade expertisen här , Så vad är era erfarenheter, är det bortkastade pengar?, sabbar man motorn om man kör på lite för mycket grusvägar osv?, e ju min vardagsbil så den får ju rulla en del.


Bifogar en bild på luftens väg
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Ska väl inte vara något problem så länge du rengör filtret regelbundet och oljar in det eller?

Har hört om atrt folk har fått smust i motorn men att det senare har visat sig att dem inte har tvättat filtret efter si o så många mil...

observera att jag har hört...

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Jag tänkte sätta i ett sånt i min bil men precis som du så har jag blivit lite tveksam...tror nog bara att jag ska försöka leda in lite mer kalluft ifrån fronten istället. Jag inbillar mig att kallare luft ger större effektökning än en marginellt lättare andningsväg.

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131


Trådstartare
Tydligen funkar "Alta" filtret ovan bra på min bil, då går det en grövre slang än orginal fram till det avskärmade luftfiltret som också suger in frisk kall luft genom luftintagen som finns nedanför rutan på bilen..

Men just BMW verkar känsliga som det står i artikeln, t.ex. E36 M3 har dom uppmätt en förlust på 15hk med direktluftfilter vilket inte låter kul...
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4768



Här finns lite testfakta på en VW med sportfilter: http://www.gtiklubben.nu/showfaq.php?id=55

Personligen använder jag öppet filter bara för det goa ljudets skull!

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Min förra Racebil körde jag 3000 mil UTAN luftfilter, och det var inte smutsen som satte P för den motorn.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



ice skrev:
Min förra Racebil körde jag 3000 mil UTAN luftfilter, och det var inte smutsen som satte P för den motorn.

Kanske stenar eller småfåglar?

Skämt åsido en motor kan hålla utan men håller längre med bra filter.

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1396



Kör med K&N på Coupen & Lancian....

Men på Honda Civicen så är det ett AEM cold air intake och det är jag extremt nöjd med inte för att jag inte är nöjd med dom andra men Hondans luftvägar är inte dom bästa orginal!

Jag röstar på att du köper ett öppet kit och testar till bilen...
/Jimmy

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131


Trådstartare
Det sura i kråksången är att dom filter som ska fungera bra (som gett några hästar på dyno) kostar cirka 250$, hmm ska leta runt lite mer info av dom som gjort det..

John Cooper Works har inte öppet luftfilter av två anledningar
1. Ger enligt dom ingen speciell effektökning
2. Låter för mycke

Men då är frågan om dom gjort som dom flesta, satt dit ett öppet luftfilter istället för orginal, eller prövat med ett komplett "cold air intake" där man ersätter befintliga intag m.m. Och ersätter dom med grövre doningar tillsammans med en bra avskärmning...
Citera
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1396



tittar vi hur Honda-kitten ser ut så får man dom bästa för runt 250-375$ vilket är dyrt köpte AEM-kitet till Hondan för motsvarande 3500:- i Sverige då jag inte orkade beställa från USA...
Dyrt men den bästa mod på bilen än så länge!
/Jimmy

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42370

Forumägare
Forumägare

1.

Det är stor skillnad på olika fabrikat på luftgenomsläpp (motstånd) och hur mycket skit de släpper igenom. K&N är okej och några till men köp inte vad som helst...

2.

Kall luft! Annars är det bara o glömma....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



KALL LUFT!!!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1396



Jo men att man vill ha in kall luft är väll själv klart?
/Jimmy

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293



Man måste gilla ljudet innan man ens överväger ett öppet filter. Annars blir det bara tröttsamt.

Jag kör alltid med öppet filter! :-)

_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Kall och stilla luft!
Annars så skulle man likväl montera luftfiltret utanför huven!
Vad jag inte förstår är när folk gör lufttunlar (plockar bort ljus etc...) som blåser rakt på filtret, det kan väll inte vara så värst smart?
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Andrew Petrykowski skrev:
Kall och stilla luft!
Annars så skulle man likväl montera luftfiltret utanför huven!
Vad jag inte förstår är när folk gör lufttunlar (plockar bort ljus etc...) som blåser rakt på filtret, det kan väll inte vara så värst smart?


Jamen, man ser väl filter som sticker utanför huven ibland? Har sett det på några 7-bilar ivf.

Varför ska luften vara stilla? Jag trodde att man ibland utformade luftsystemet för att få lite "ram-air effekt" i hög fart.

_________________
Pär Hylander
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Pär Hylander skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
Kall och stilla luft!
Annars så skulle man likväl montera luftfiltret utanför huven!
Vad jag inte förstår är när folk gör lufttunlar (plockar bort ljus etc...) som blåser rakt på filtret, det kan väll inte vara så värst smart?


Jamen, man ser väl filter som sticker utanför huven ibland? Har sett det på några 7-bilar ivf.

Varför ska luften vara stilla? Jag trodde att man ibland utformade luftsystemet för att få lite "ram-air effekt" i hög fart.


Ram Air är juh visserligen bra när man vill få in mycket luft jättesnabbt, men luft som står stilla har tätare packade atomer, och har därmed högre densitet... Visserligen omärkbara skillnader egentligen, men det är tanken som räknas
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Andrew Petrykowski skrev:
Ram Air är juh visserligen bra när man vill få in mycket luft jättesnabbt, men luft som står stilla har tätare packade atomer, och har därmed högre densitet... Visserligen omärkbara skillnader egentligen, men det är tanken som räknas



Inte för att jag kan och vet, det du skriver är säkert sant.
Men nu börjar ett sk***t luftfilter att bli avancerat

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Andrew Petrykowski skrev:

Ram Air är juh visserligen bra när man vill få in mycket luft jättesnabbt


Det är precis det man vill på en förbränningsmotor! En bilmotor förbrukar ungefär 14-15 ggr mer luft per del bränsle. Mer luft (syre)=mer effekt (förutsatt att man ökar bränslet förståss)

Andrew Petrykowski skrev:
men luft som står stilla har tätare packade atomer, och har därmed högre densitet... Visserligen omärkbara skillnader egentligen, men det är tanken som räknas


Hmm
Kall luft har högre densitet, dvs på en given volym så ryms det fler syreatomer jmfrt med varm luft. Detta är anledningen till att man har intercooler på turbo/kompressor motorer, man får in mkt mer syre vid samma laddtryck som utan IC (när man komprimerar luft så blir den varmare). Att luft som "står stilla" har högre densitet har jag svårt att tänka mig men det är möjligt att det är sant. Det man däremot INTE vill ha är stillastående luft i motorutrymmet, då suger ju motorn i sig en massa elak varm luft.

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Andrew Petrykowski skrev:
men luft som står stilla har tätare packade atomer, och har därmed högre densitet... Visserligen omärkbara skillnader egentligen, men det är tanken som räknas


Nä, nu tror jag du är ute och cyklar lite (och det här är ju ett bilkörningsforum )

Det du beskriver som mer eller mindre tätt packade atomer är ju bara ett annat sätt att beskriva tryck. Och vilket tryck luften har beror på en mängd andra ting bara dess strömningshastighet.

Jag har fel uppfattning om saker och ting flera gånger om dagen i genomsnitt, så så kanske även i detta fallet , kan du beskriva lite mer hur menar med stillastående luft, ram air och densiteter och hur det påverkar motorn?

_________________
Pär Hylander
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Pär Hylander skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
men luft som står stilla har tätare packade atomer, och har därmed högre densitet... Visserligen omärkbara skillnader egentligen, men det är tanken som räknas


Nä, nu tror jag du är ute och cyklar lite (och det här är ju ett bilkörningsforum )

Det du beskriver som mer eller mindre tätt packade atomer är ju bara ett annat sätt att beskriva tryck. Och vilket tryck luften har beror på en mängd andra ting bara dess strömningshastighet.

Jag har fel uppfattning om saker och ting flera gånger om dagen i genomsnitt, så så kanske även i detta fallet , kan du beskriva lite mer hur menar med stillastående luft, ram air och densiteter och hur det påverkar motorn?


Densitet var ett kraftigt tilltaget ord i sammanhanget måste jag medge
Men vad jag syftade på är att atomer i rörelse är lösare "packade" än atomer som står stilla (Ånga, Vatten, Is någon?).
Visserligen har juh temperaturen betydligt bättre inverkan på detta fysiska spektakel... Men sen så leder juh visserligen det faktum att juh kallare luften är, desto mer stilla står den (nej, jag menar inte att det inte blåser på antarktis).
Jag har iaf sett en och annan konstruktion på "luftströmsfångare" precis innan luften träffar filtret...
Men jag kanske har fått det hela helt om bakfötterna
Citera
Allmänt banåkaforum
Direktluftfilter/Sportluftfilters vara eller inte vara
1, 2   >>
3180 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande