Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
1:a juni kommer ett nytt direktiv från EU om bromsbelägg (71
2044 besök totalt
Klas NSX
Yngsjö
Här sen Nov 2002
Inlägg: 454


Trådstartare
1:a juni kommer ett nytt direktiv från EU om bromsbelägg (71

*/copy-paste/*
Den 1 oktober 2002 tillkännagavs ett nytt direktiv 2002/78/EG som innebär
att medlemsstaterna från och med 1: a juni 2003 har rätt att förbjuda
ersättningsbromsbelägg att saluföras eller tas i bruk om bromsbelägget inte
uppfyller bromskraven enligt EG direktiv 71/320/EEG, som är ändrat enligt ovanstående direktiv.



Detta innebär bl.a. att Regelverket ECE 90 som rör ersättningsbromsbelägg är inskrivet i direktiv 2002/78/EG.

Vad betyder detta?

 Detta innebär för konsumenten att alla bromssatser som säljs skall vara förpackade i satser om en axel.
 Förpackningen skall vara förseglad.
 På utsidan skall det stå vad den innehåller, och antal.
 Producentens namn.
 Artikelnummer och vilken broms den passar till.
 I förpackningen skall det finnas en monteringsanvisning.
 om det inte är originaldelar skall det dessutom stå.
 Vilket provinstitut som provat den.
 Ett unikt godkännandenummer. Ersättningsbelägget får inte avvika mer än +/- 15 % från originalbromsens bromsverkan.
 Den skall vara E märkt (d.v.s. var den är producerad)
 Fordons eller komponent tillverkarens namn.
*\copy-paste\*

_________________
/Klas Pihl
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



? varför skulle någon vilja förbjuda en förbättrad bromsförmåga än orignal?

Alternativet är väl att generalagenten? börjar sälja "race"belägg som extra tillbehör.. ung. som saab säljer godkända org.chiptrim

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



bättre bromsar borde väll slita mer på bilen liknande en kraftigare motor...

Verkar iof rätt sjukt iaf. E väll nån EU byråkrat som har suttit o funderat igen men men

Det e ju bara att hoppas att Sverige inte bestämmer sig för att det e en bra ide

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Eric Josefsson skrev:
? varför skulle någon vilja förbjuda en förbättrad bromsförmåga än orignal?


Det kan ju vara lite vådligt att ha t.ex kassa orginalbelägg fram och riktigt bra högfriktionsbelägg bak.

Fast man suckar ju ändå djupt över dessa påfund. Men blir det inte ett tämligen verkanslöst förbud, det räcker väl att säga att bromsbelägget är till för tävlingsbruk så måste man få lov att sälja det. Jämför med trimgrejor till moppar.

_________________
Pär Hylander
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Sälja belägg är inga problem. Finns ju mängder av nödvändiga prylar redan som är "endast för tävlingsbruk".

Blir nog värre att övertyga SBP om att röda Pagid faktiskt bara är 8,2% bättre än original........

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42370

Forumägare
Forumägare

FSN skrev:
...Blir nog värre att övertyga SBP om att röda Pagid faktiskt bara är 8,2% bättre än original........

Det är dom säkert... när dom är kalla

_________________
Magnus Thomé
Citera
Per Hyltén
Värnamo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 161



Hur ska SBP se om jag har original bmw eller mina PFC 97 monterade? Det syns ju ingen skillnad. Skulle det finnas märkning så lär den damma igen rätt fort ändå.

Tror inte det är ngt man behöver oroa sig över...

_________________
/Per Hyltén
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42370

Forumägare
Forumägare

Hittade detta på www.pagid.de

Was ist die ECE-R90?
Die ECE-R90 ist eine neue europäische Regelung zur standardisierten Prüfung und Genehmigung von Austausch-Bremsbelägen. Diese Regelung ist im Rahmen der EG-Regelung 71/320/EG Fassung 98/12 in das EG-Recht aufgenommen worden. In Deutschland ergänzt sie für den Bereich Austausch-Bremsbeläge die allgemeine Betriebserlaubnis (ABE) und ersetzt sie für neue Fahrzeuge.

Warum ECE-R90?
Eine der wichtigsten Fahrzeugkomponenten hinsichtlich Sicherheit im Straßenverkehr ist die Bremsanlage. Durch die ECE-R90 ist europaweit ein Standard geschaffen worden, der für Austausch- Bremsbeläge diese Sicherheit gewährleistet. Der Handel mit sicherheitsbedenklichen Bremsbelägen unbekannter Herkunft und undefinierbarer Qualität im freien europäischen Ersatzteilmarkt wird verhindert.

Welche Bremsbeläge sind von der ECE-R90 betroffen?
In Deutschland, Frankreich und Spanien wird eine ECE-R90-Genehmigung für Pkw und Anhänger bis zu einem zulässigen Gesamtgewicht von 3,5 t benötigt, die ab dem 1. 4. 2001 ihre Erstzulassung erfahren haben (England 1. 9.1999). Für Beläge, welche in älteren Fahrzeugen eingesetzt werden, ist innerhalb Deutschlands weiterhin die ABE ausreichend! ECE-R90-pflichtige Bremsbeläge dürfen ab dem 1. 4. 2001 innerhalb der EU-Mitgliedsstaaten nur verkauft oder eingebaut werden, wenn sie über eine entsprechende Genehmigung verfügen. Verantwortlich für die Einhaltung der Vorschriften ist der Genehmigungsinhaber.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42370

Forumägare
Forumägare

Plus den här:

http://www.pagid.de/img/product/ECE-DIN-lang_Folder_D.pdf


Sen kan jag inte tyska så jag fattade inte så mycket

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42370

Forumägare
Forumägare

Råöversättning av Altavista:




What is the Ece-r90? The Ece-r90 is a new European regulation for standardized examination and permission of exchange brake linings. This regulation was taken up in the context of the EEC regulation 71/320/EG version 98/12 to the EEC right. In Germany it supplements the general operating permit (ABE) for the range of exchange brake linings and replaces it for new vehicles. Why Ece-r90? one of the most important vehicle components regarding security in the traffic is the brake assembly. European-wide a standard was created by the Ece-r90, for exchange the brake linings this security ensured. The trade with safetyprecarious brake linings of unknown quantities origin and indefinable quality in the free European spare part market is prevented. Which brake linings are affected by the Ece-r90? In Germany, France and Spain a ECE-R90-Genehmigung is needed for passenger car and trailer up to a permissible total weight by 3,5 t, starting from that the 1. 4. 2001 their Erstzulassung experienced (England 1. 9.1999). For linings, which are used in older vehicles, further the ABE is sufficient within Germany! ECE-R90-pflichtige of brake linings may do 1 starting from that. 4. 2001 within the European Union member states to be only sold or inserted, if they have an appropriate permission. For the adherence to the regulations the licensee is responsible.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
1:a juni kommer ett nytt direktiv från EU om bromsbelägg (71
2044 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande