| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Var finna i-bil-monterade domkrafter ?
|
2 besök senaste veckan (12872 totalt) |
|
Måste väl gå att finna 3 st begagnade va ? Sådana tryckluftsdrivna såklart då alltså ! Iaf NÅNSTANS ? Finns annars på www.ebay.com ... men... men...
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/D2-Ra
Fråga:. ur tävlingssynpunkt (vagnbok) - får man bygga sådana själv - eller måste de vara "klassade" ? MVH/ .......Kristian _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||||
|
Det brukar ju sitta hemmabyggda såna i stuntbilar när de vill rolla...
D2's grundpris är ju $360 för dem så Ebay verkar inte vara så mycket billigare. Vem säljer D2 närmast? AP har ju också ett flertal modeller, men de kanske är dyrare. Ur vagnbokbesiktningssynpunkt så är nog alla du kan köpa inga problem. Hembyggen som kan släppa delar på banan är ju ingen höjdare. Du vill ju dessutom att de inte skall läcka alltför mycket luft, annars räcker inte dyktanken länge. |
||||||||
Man behöver bara tre om du inte har svintung bil, två i samma ände som motorn och en i andra... _________________ Karl Brag |
||||||||
Men det kan vara knepigt att montera en i mitten bak på en del bilar antar jag (men alla har inte kardaner och skräp där )
|
||||||||
Stabilt är ett relativt begrepp...
Man monterar den strax bakom där kardanen tar slut kan man säga...
_________________ Karl Brag |
||||||||
Måste ju inte sitter exakt i mitten baktill heller -
_________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||||
|
||||||||
|
Kan ju vara idé att kolla med dom här grabbarna.
http://www.touringcarspares.com/ _________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||||||||
Tack Johan - de hade ett set - som var sålt
||||||||
Modig o modig, det är väl spännande att se vad som händer?
Tryckluftskolvar borde väl gå att köpa billigt nånstans? Massa industrier som använder sånt. |
||||||||
Ja, dom är ju t o m billiga nya. _________________ Pär Hylander |
||||||||
tell me more plz
||||||||
Ett exempel, valde Metal Works. Det finns många andra fabrikat. Camozzi är ett annat lågprisfabrikat. I andra prisänden har vi t.ex Festo och SMC. Runda http://www.metalwork.se/prodotti/cil 4-kantiga http://www.metalwork.se/prodotti/cil Andra 4-kantiga http://www.metalwork.se/prodotti/cil Sen kan man se lite bruttopriser här från en leverantör: http://www.hydroscand.se/catalogues/ Det intressanta börjar ngnstans vid sidan 63. Prisexempel på bruttopris för en kolv ca 1500 kr. Branschen karakteriseras normalt sett av höga bruttopriser och rätt så höga rabattsatser. Med goda skäl eller bra svada kanska avsevärda rabatter kan fås. Dom där köpedomkrafterna var väl diameter 63 mm har jag för mig, så det är ngt att utgå ifrån kanske. Dessa industricylindrar är nog bara specade till 10 bar, och man lära ju behöva använda högre tryck för att lyfta en standardbil, risk för olycka, hörselskada, omkringfarande metallbitar kan alltså inte uteslutas. Jag kan dock föreställa mig hur man kan bygga ett fäste i bilen som minskar risken och ökar tåligheten mot höga tryck, ser framför mig hur man bygger sig en sorts "bur" och tar upp krafterna i övre gavlen. Vanlig kompressor kan rimligen inte användas, antar man använder dykartuber med tryckreduceringsventil? Normalt sett vill du nog ha en enkelverkande med fjäderretur. Vet ej heller om dessa cylindrar tåler att bilen står och svajjar när den är upphissad, frågar man tillverkaren säger han nog nej. Sen behöver man ju ha ngt sätt att snabbt ansluta tryckluften (för det är väl det som är hela syftet). Dom spjuten man kan köpa på raceshops är totalt vansinnigt dyra, ngt som är ca 1 sek långsammare med till 1/5 av kostnaden kan troligen ordnas med standardarmatur för pneumatik eller hydraulik. Eftersom trycken är för höga kanske ordinära pneumatikslangar och kopplingar hamnar nära brott, kanske smartare att använda hydraulikarmatur isf. Tryckmässigt hade man kunnat tänka sig att använda hydraulcylindrar oxo, men jag vet inte hur dom funkar om det inte är hydraulolja som media, dess tätningar kanske behöver oljan för smörjning. Antagligen samma frågeställning om radiella krafter, dvs att bilen står och svajjar när den är upplyft. _________________ Pär Hylander |
||||||||
|
Vi hamnade på ett arbetstryck mellan 25 och 30 bar för att få till ett snabbt, jämnt och stabilt lyft.
Det enda som skiljer en racepryl från en industricylinder är att den utskjutande delen är nästan lika grov som kolvdiametern och lagrad i nylonbussningar för att klara lite mer "sidledes" belastning. Och vikten såklart... Så länge du kan lyfta bilen på ett 99.9% plant underlag och få till ett rörsystem i bilen som får alla kolvar att lyfta exakt samtidigt så fungerar det nog utmärkt med industrikolvar. Annars inbillar jag mig att det är ganska stor risk att du kröker kolvstången. EDIT: Vanliga tryckluftskopplingar modell mutterdragare fungerar utmärkt! Kombinerat med vanlig kulventil så har du byggt en egen "lans" för en skitpeng jämförelsevis. Lämpligen använder du en tub med sk. "teknisk luft" (gissningsvis fuktbefriad vanlig luft) håller ca 200 bar så du behöver en lämplig tryckreduceringsventil (svindyr) som klarar att leverera 20-30 bar. _________________ Karl Brag |
||||||||
|
Jag köpte nya av Muzzimotorsport för runt 1800:- /st.
Dom jag pratat med påstår att man skall ha 2 fram & 2 bak om det skall funka och det är på en bil som väger 950kg. DTM M3 an hade 3st på dom tidiga men 4 st på dom senare. _________________ BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld BMW Compact V8 BMW Z4 35is BMW 118dxdrive BMW 335i BMW 118i BMW X1 25e Ulf Wiking |
||||||||
när jag kollade på Danska DTC (stod i depån ) så hade ALLA (som jag såg: BMW, Peggor, Volvo,Honda) 2 st fram & 1 st bak
_________________ Andreas Persson Brukar: Hyundai IONIQ EV Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...) |
||||||||
|
om man köper industrikolvar sá bör man tänka pá returfjädern, som kanske inte alltid finns inbyggd pá dessa. Tanken är ju att kolvarna ska hissas upp automatiskt när luften släpps ut, och inte släpa i backen.
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (12872 totalt) |