Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 320D -06
1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (11670 totalt)
Tomi
Belgien
Här sen Mar 2005
Inlägg: 80


Trådstartare
Köpte BMW 320D i Juli. Blir intressant att se om den är något för bana eller bara





_________________
Tomi oksanen
Diesel-POWER since 2006
Citera
Tomi
Belgien
Här sen Mar 2005
Inlägg: 80


Trådstartare
Vi är jättenöjda med nya bilen



_________________
Tomi oksanen
Diesel-POWER since 2006
Citera
Tomi
Belgien
Här sen Mar 2005
Inlägg: 80


Trådstartare
Lite mer info om bilen:

Bilen är utrustad med sportsätena (tyg, värme, lumbar support), sport suspension, tempomat, larm och några andra små optioner, men jag ville inte kryssa för många extras för att hålla vikten under 2 ton, och extras var inte direkt billiga heller...

Vikt: 1505
Viktfördelningen 50/50
effekt: 150
16" stålhjul + däckena 205/55/16 av modell "runflat". Ingen reservdäck eller verktyg följde med (för att göra lättningen svårare) >
300 mm bromsar fram & bak

Snart följer rapporten om första bandag...

_________________
Tomi oksanen
Diesel-POWER since 2006
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Första modifieringen borde vara att ersätta dessa runflatdäck snarast möjligt

_________________
BMW MC-klubben
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Allt går att köra bana med! Sveg-Gelleråsen är precis lagom att få lite oljetemp. Kom ner den 7/10!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Tomi
Belgien
Här sen Mar 2005
Inlägg: 80


Trådstartare
Då har vi åkt i Zandvoort. Banan var intressant (liksom bilen) och passar bra för mig som inte har "M" under huven. Som sagt var gatdäckena inte så bra men jag ville egentligen behålla dom för gata och köpa R-däck för banåkning. Andra varvet gav 2.24 -tiden, har ingen aning hur det borde vara där med gatbilen.

Bilen gick OK, men i bromsningen var den så nervös att man inte vågade ladda fullt, utan var tvungen att lämna "marginal". Halka däckena hjälpte inte till...
När man väl hade hittat det rätta spåret var den bra I mitten av kurvan och i utgången.

Jag undrar om det finns 15-tumsfälgar som passar med 300 mm. bromsar? Slutväxeln är 2.38 (om jag minns rätt) och på långa rakan fick jag precis femman in, innan det var dags att bromsa. Bilen har 6 växlar.

_________________
Tomi oksanen
Diesel-POWER since 2006
Citera
F.S
Småland
Här sen Feb 2003
Inlägg: 587



en 320D har väl inte 150hk..det är väl 163hk

_________________
Fredric Sjöblom
------------------
BMW 5 -16
Mini Cooper -15
Huqvarna FE 350 -17
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Jag testade E90 320d på ringen förra året och jag blev rejält överraskad. BMW vet verkligen hur man bygger riktigt bra chassin även på vanliga familjebilar. thumbs up

_________________
Anders Dauner
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Just Zandvoort är väl dessutom ganska zandigt? Mao ganska halt?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Tomi
Belgien
Här sen Mar 2005
Inlägg: 80


Trådstartare
Fredric Sjöblom skrev:
en 320D har väl inte 150hk..det är väl 163hk


Det stämmer, men jag har en speciell low-emission/low-tax/low-output -version. Skillnaden är bara programmvaran, så ingen orsak för panik

Mycket zand på banan har jag inte sett, kanske pga en holländsk tävling 1 vecka och DTM 2 veckor tidigare. Men kanske det finns ändå...

_________________
Tomi oksanen
Diesel-POWER since 2006
Citera
Tomi
Belgien
Här sen Mar 2005
Inlägg: 80


Trådstartare
Men vad är det här?




Hussen har skaffat en ny hjälm. Jag undrar om den är bra?





Den måste inspekteras...





Godkänt!





Det var dags att investera i säkerhetsutrustning. Den gamla hjälmen var från 90-talet och andra hjälmen från 80-talet.


_________________
Tomi oksanen
Diesel-POWER since 2006
Citera
Tomi
Belgien
Här sen Mar 2005
Inlägg: 80


Trådstartare
Fredric Sjöblom skrev:
en 320D har väl inte 150hk..det är väl 163hk


Då var mjukvaran uppgraderad

_________________
Tomi oksanen
Diesel-POWER since 2006
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



Tomi skrev:
Fredric Sjöblom skrev:
en 320D har väl inte 150hk..det är väl 163hk


Då var mjukvaran uppgraderad


Hmm...upplys en som inte varit ritkgit med......!?

Har du alltså "chippat" din 320d ? Skulle vara väldigt intressant att veta vad du nu har för effekt samt vrid ?

Fredrik: En E90 320d har mycket riktigt 163 hk och 340nm i vrid, 150 hk var det i E46:an.....

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Martin Palm
Örebro
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1168



Tomi skrev:
Fredric Sjöblom skrev:
en 320D har väl inte 150hk..det är väl 163hk


Det stämmer, men jag har en speciell low-emission/low-tax/low-output -version. Skillnaden är bara programmvaran, så ingen orsak för panik



_________________
///Mart1n Pa1m
Volvo V60 Polestar MY18 - Bursting Blue
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Bistec skrev:
Tomi skrev:
Fredric Sjöblom skrev:
en 320D har väl inte 150hk..det är väl 163hk


Då var mjukvaran uppgraderad


Hmm...upplys en som inte varit ritkgit med......!?

Har du alltså "chippat" din 320d ? Skulle vara väldigt intressant att veta vad du nu har för effekt samt vrid ?

Fredrik: En E90 320d har mycket riktigt 163 hk och 340nm i vrid, 150 hk var det i E46:an.....


Enligt det man kan söka sig fram till verkar runt 210hk bli det de flesta hamnar på oavsett firma. Vridet hamnar runt 430 Nm.

Rena racern med andra ord!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Tomi
Belgien
Här sen Mar 2005
Inlägg: 80


Trådstartare
Vad jag har sett brukar dom hamna mellan 195 och 200 hos olika firmor.

För mig blev det mycket krut, men någon dynopapper har jag tyvärr inte. Tidigare hade man bra acc på tvåan, nu har man den i trean och fyran också. Det känns som man har hela 400nm vid 2000 varv, alltså när motoren vaknar. Ingen bra vinterbil längre, men man har ju DTC:n...
Bilen går skitbra och känns nästan lika bra som 330D. Dock varvar den inte så högt som sexan men jag tror det finns ingen 4-cyl Bmw som kan hänga med.

_________________
Tomi oksanen
Diesel-POWER since 2006
Citera
Tomi
Belgien
Här sen Mar 2005
Inlägg: 80


Trådstartare
Så har jag testat en ny (rolig) bana igen. Den heter Zolder och den är min hemmabana nuförtiden. Det var lite regn precis som jag önskade så man fick lite annorlunda "touch" om bilen. Förresten, den gick ganska bra, betydligt bättre än på torra banan.
Man fick spöa många 325:or och även en gammal M3 fick se lite dieselrök
Bästa varvtiden var 2.12, om någon har koll på tider där (det har jag inte).

_________________
Tomi oksanen
Diesel-POWER since 2006
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



Kul med fler "räcerdieslar"
Går själv i väntans tider på en 120d m. M-sport pkt
Ska bli kul att svänga med den också Funderar också på en vända ner till Tyskland för lite "massage"
Citera
Tomi
Belgien
Här sen Mar 2005
Inlägg: 80


Trådstartare
Johan Wagréus skrev:
Kul med fler "räcerdieslar"

Fler?? inte så många dieslar på banor, men desto roligare. Folk tittar på ganska långt, speciellt om man har bra tempo
Hoppas vi får se din 120D här också.

Hösten har kommit. Här är bildbeviset


_________________
Tomi oksanen
Diesel-POWER since 2006
Citera
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 652



kul med dieslar tycker jag. jag har tänkt ta ut min 120d på bana nästa år hoppas även jag kan visa baklamaporna för en del bensin åk

_________________
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
Nordictimeattack SM segrare 2014
Citera
Tomi
Belgien
Här sen Mar 2005
Inlägg: 80


Trådstartare
M-kofångaren är nu köpt. Den gamla var snygg också men den här är väl lite rejsigare. Jag ville ha inga svarta delar (delen i mitten) i den men på verkstan sade dom att det går inte, lacken stannar inte där. Är det verkligen så?


_________________
Tomi oksanen
Diesel-POWER since 2006
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 320D -06
1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (11670 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande