Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Skivor och belägg, fundering
1299 besök totalt
Ingmar Truedsson
Listerby
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Är det alltid bättre med slitsade eller borrade skivor, än släta, för alla typer av belägg, eller finns det belägg som är anpassade att fungera bäst på en viss typ av bromsskivor?

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Intressant frågeställning!

De beläggen jag har, Performance Friction PF97, lägger en hinna på skivan som den jobbar mot o ska enligt PEAN inte tjäna speciellt på slitsar. Men vem vet...

Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:
Intressant frågeställning!

De beläggen jag har, Performance Friction PF97, lägger en hinna på skivan som den jobbar mot o ska enligt PEAN inte tjäna speciellt på slitsar. Men vem vet...

När jag pratade med PEAN så sa dom att slitsade var sämre för prestandan med PF-belägg samt att dom slits snabbare med slitsade skivor jämfört med oslitsade.

Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Anders Lundgren
Lund
Här sen Jan 2003

Dock verkar det svårt att få tag i oslitsade "sport-skivor". Originalen tål ju oftast inte särskilt mkt värme utan att bli skeva.

Kör själv med 6 slits Red dot. De bästa jag kan hitta gällande slitage på beläggen (endast 6 samt smala slitsar).

Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003

Slitsat är iallafall coolast

Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

Har haft slitsat och hålborrat tidigare
Kör numera med bämvä orginal skivor fram 286mm (alfa 75 3.0 bil). Helt enkelt för att det fungerar så mycket bättre. Har PFC belägg som jag skall åka på med iår iomed tävlingsdebut. Trots 3 brända uppsättningar belägg i fjol så har jag inte haft ett kok, ingen fade ingenting och jag är blyfotad i bägge fötterna
Slitsar fungerar i teorin...
Att dom stora stallen har hålborrat som regel beror på att dom har råd att byta skivor inför varje lopp/träning
för borrade skivor spricker lätt..

Slitsar det kan man ha på en gatbil som man åker till korvmojen för att impa på folk thumbs down

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Kunta skrev:

Slitsar det kan man ha på en gatbil som man åker till korvmojen för att impa på folk thumbs down

AJ !!! Vilken skrevspark man fick där.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Stacke
Vaggeryd
Här sen Nov 2002

Jag kan egentligen bara svara för de belägg som PEAN är representant för, men visst skiljer det mellan olika belägg och den typ av skivor som de bör användas tillsammans med.

om vi tar sportbelägg t.ex. Red Dot så har de inte samma avancerade friktionsmaterial som ett rent racebelägg. Sportbelägg är avsedda främst för gatbruk där minimal förvärmning behövs (litet pedaltryck) och komforten ska vara acceptabel (minimalt med gnissel, damm etc). Här har jag sett fördelar med att använda en slitsad skiva för när beläggen används hårt vid extrema applikationer får de en hårdare yta. Visst finns det bilägare som vill ha så många slitsar som möjligt för att det ser snyggt ut (Red Dot har precis lanserat en skiva där kunden får beställa valfri text på skivan, men dessa är främst för utställningsbruk och faller nog inte så många rejsa.nu-användare i smaken...) . Prestandamässigt räcker det med ett fåtal slitsar.
Anders: Red Dot har oslitsade 'Gr N-skivor'

Vad gäller racebelägg och Performance Friction så består själva friktionsmaterialet av komponenter som lägger en sk friktionsfilm på skivan för att det ska uppstå maximal prestanda och minimalt slitage mellan belägg och skiva. I dessa applikationer har jag sett på många långloppsbilar att en slitsad skiva egentligen inte är nödvändigt utan man får ut mest av bromsarna på en slät yta. Sen finns det belägg som 'kletar' för mkt på skivan och detta är givetvis inte bra. En svensk Viper i FIA GT är sponsrade av ett bromsföretag och deras belägg fick inte rent ytan på PFC-skivan och beläggen släppte inte ordentligt (brake drag) med försämrad prestanda och pedalkänsla som följd.
Vem har sagt att bromsar är enkelt...?

Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003

Hur är det med PF igentligen? Har sett några bilar som haft dessa belägg i väta, det har sett ut som dom sprayats med rost utefter sidan på bilen. Var kommer matallen ifrån, belägget eller skivan?

Vaggeryd
Här sen Nov 2002

Esa: Jag känner endast till ett fall på en BMW där det har uppstått rost som du beskriver och där var problemet kombinationen av den skivan och beläggen. Alla belägg innehåller metallfibrer i olika mängd för att belägget bl.a. inte ska komprimeras när det uppnår arbetstemperatur. Mindre mängd metall ger ett 'svampigt' belägg och mer ger sjävklart en fast pedalkänsla. Efter incidenten med rost körde vi själva ett test med en Mitsu Evo 6 på Mantorp (ca 13 mil) i regn med samma friktionsmaterial som användes på M3:an och där uppkom ingen rost alls. Därifrån drog jag slutsatsen att rosten kommer från skivan.

Citera
Allmänt banåkaforum
1299 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande