Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2637 besök totalt |
Så det kan gå om man lägger i fel växel.
Hitta denna länk när jag surfa runt planlöst. Han har visst gjort en ner växling från 5an till 2 ans växel. (skulle ha i 4an) ![]() http://forums.2gnt.com/dcboard.php?a _________________ // Jani Hast |
||
|
||
Jag läste en "kul" historia på ett Civic Type-R-forum. Tydligen är det inte helt ovanligt att folk misslyckas med att peta i rätt växel på dem och oftast klarar maskinerna en del övervarv utan att gå sönder. Enligt en som uppger sig vara Honda-tekniker så lagras maxvarvtalet från vevaxelgivaren i databurken för att de ska kunna se varför saker gått sönder. Växlar man från sexan till ettan så gör inte varvskyddet nån nytta.
Högsta siffran de hade sett påstod han var 23 000rpm. Det höll inte ens en Hondamaskin för... _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Det där ser ut som när vi grillade sist. Bakad potatis i folie...
Stackare som får "städa upp" efter det där. _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Antingen har grabben väldigt stor han i få fall eller så är det små potatisar ![]() _________________ // Jani Hast |
||
Dessutom låg han även på 7000rpm i 5an när han fick i 2an.
Bilen är en Acura RSX Type-S (Honda Integra) och har (i stort sett) samma motor som CTR. _________________ "Racing improves the breed" - Soichiro Honda Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29 |
||
1. Vad hade han tänkt uppnå genom att lägga i fyran när han har 7000rpm på femman? 2. Är det borr eller slag eller båda som skiljer Integra och Civic (vägrar skriva CTR)? Jag kanske har fel som tror att det är 1.8 i Integran? _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Men så mycket kan det väl inte skilja mellan 5:an och 4:an, eller?
På min familjebil sjunker det kanske 1000 rpm när jag växlar ifrån 4:an till 5:an vidd 6500 rpm. Så om jag istället skulle slänga i trean borde det bli kanske 7500 rpm eller nåt sånt jag kommer upp i. Nu varvar ju Hondan betydligt mer än så, men 14 000 rpm låter mycket. Bra låda som slank i växeln utan problem. ![]() En kompis som petade i ettan i en gammal 140 i 120 knyck fick kämpa på ganska bra för att få i växeln. På den B20:n slog en vevstake troligen av kammen så att kammen kom ut ur blocket på motsatt sida, i tre delar - rejält hål. Avdelning roliga ras. ![]() Top Fuel-kärrorna är svårslagna när blocket delar på sig och publiken får huka sig för flygande kompressor... Undrar hur resterna ser ut? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Utan att nämna nga namn måste jag väl säga att SAAB:s Viggenmotorer inte pallar ca 12 000rpm dom heller...
![]() ojoj, vad stressat det blev med en Super Touring BMW bakom. Uppmärksamheten på den lite odistinkta lådan försvann och usch vad fel det blev... ![]() Dumt dumt! |
||
Gamla Integran (den med små, runda lysen fram) hade 1.8. Nya Integran har i princip samma motor som nya CTR (där sa jag det), men ännu lite mer trimmad + (tror jag) diffbroms. I Japan kan man få CTR (sa det igen...) med den motorn. Men vi europeer är tydligen inte betrodda. JohanR _________________ Johan Rådlund |
||
Lite jobbigt måste det ha varit när de släppte ner sumpen och det låg två kolvbultar där...
![]() Tur att man har Alfa som har ett tydligt varningssystem om man försöker växla ner till tvåan utan att varvmatcha. ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Skrap skrap... ![]() Haha jag har tvärtom system på min. Den varnar när jag växlar för fort (det gör jag alltid) 2:an wroooooooooom (växlar) BADAMM 3:an wrooooom ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2637 besök totalt |