Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (1114 totalt) |
Värme i diffen?
Nu när jag var ute och härjade sisst med Abarthen blev min BMW 323 diff ca 40 grader efter tre fullgasrepor (med 100m hjulspinn), visserligen fick diffbromsen jobba lite men den drev på båda hjulen hela tiden (två långa maskar med uppehåll vid växling) Sen var det lite transportsträcka där imellan- så totalt körde jag relativt inspirerat i 10minuter "även i kurvorna". Oljan är Redline (grön- racing) med ca 1-1,5% slip modifier. Frågade en god vän som kör dragracing med en Viper, och han tyckte det verkade normalt "skulle den inte bli varm är oljan för tjock" sa han. Vad har ni för erfarenheter i ämnet? _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||
Vi kör med kylning på bakaxeln...pga av lite egna sura erfarenheter
![]() En racerkollega körde ett ERF race med mätare på diffen på deras Merca och maximal temperatur utan kylning var inte mindre än 160 grader ![]() Behöver nog inte säga att dom monterade kylning efter det... Men kom ihåg att det handlar om långloppsracing vilket så klart innebär ganska extrema påfrestningar... _________________ Karl Brag |
||
_________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||
Mr Abarth:
Det är ett känt problem på de diffarna att de blir överhettade om man kör riktigt jävligt. Dock finns det en lösning på problemet som inte är särskilt kostsam (om det är en klump från en E30). Det är samma diffklump på 323/325/320/m.fl. E30 och Z3(M). Z3M-klumpen har dock mycket större kylflänsar än de andra och därmed brukar folk med E30 som har lite mer effekt och tyngre gasfot än original montera på Z3M-bakstycke på diffklumpen och därmed få klart mycket bättre kylning. En tanke i alla fall som kanske leder någonstans på väg med lite tur. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||
Jag har fått lära mig (om det stämmer vetefasen iofs låter ganska mycket) att lika mycket effekt som diffen för över i % bränner den också i värme.. tror det menas att om diffen ordnar så du får 50/50 drivning hö-vänster så går halva motoreffekten åt i värme.. ??
Tror det disskuterades LSD diff när detta kom på tal men jag är ganska osäker på vad jag säger.. som vanligt.. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
GA Motorsport har ett par olika pumpar. Men om man tittar riktigt noga på deras "billiga" variant och jämför den med en pump med artikel nr:25-987 på ett ställe som inte har fullt så höga racerambitioner så ser man att priset bara är ungefär hälften trots att det är omöjligt att se någon som helst skillnad på pumparna... Behöver antagligen inte säga att det faktiskt sitter Biltemadelar i vår bil ![]() _________________ Karl Brag |
||
Re: Värme i diffen?
Jag kör med oljekylare + pump på både diffen och vxl lådan, utan blir det fruktansvärt varmt efter antal varv på banan. ![]() _________________ DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight |
||
Ja, det är en bra synpunkt, R1:an effekt är väl inte högre direkt än vad motorer som den diffen varit orginalmonterar ihop med? Är möjligen möljön den sitter i mkt sämre? (dvs mycket varmare?) _________________ Pär Hylander |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (1114 totalt) |