Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2 >> 3867 besök totalt |
Då var Nordschleife-oskulden tagen!
Då var premiären avklarad!! Vad j-a kul det var! Vackert väder (24'C) och lite bilar! Det blev sex varv idag. BTG på mellan 10 & 13 min med en Ford Mondeo diesel :-) Jag tyckte att det gick bra med en standardbil men man blev lite sugen på en annan bil när man såg Zakspeed-Vipern blåsa förbi (250_ för ett varv). Även den nya Smart Coupen var snabb i kurvorna! Jag hade verkligen nytta av Nordslingekursen här! Tack Peeter (det är jag som är den långe killen som hälsade på dig i Gelleråsen). Skriver detta på min P800 sittandes med en öl på Paddock :-) Imorgon blir det några fler varv och sen ska jag vidare till Spa i Belgien. _________________ May the Downforce be with you Team Swedish Racing Mates |
||||
Kul att du fått nytta av "kursen"!
Ringen är kul att köra med nästan allting! Tom med en Polo! ![]() Hoppas dom har hunnit städa upp det värsta skräpet efter "Rock am Ring-festivalen". Banan var visst ganska hal också, så ta det piano! Have fun! ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
visst är det härligt tog min oxå för inte så länge sen , var bara där över dagen då , men i september skall det bli lite fler varv tänkte jag (kanske i aug med om man kan lura med polarna) , låg på mellan 10 (dryga) och 11 min då men med lite pluggande av peeters ringskola ska jag se om det går att få ner tiderna lite
Hur gick det med dina bromsar mina brann nästan upp (skyller på dålig bankännedom så man nita ju överallt ![]() |
||||
Är i Amsterdam och vilar ut :-) Har övertalat frugan att vi ska åka till Zandvoort. Var vid Spa häromdagen men såg inte så mycket. Det hade varit kul med några varv där!
Mina bromsar klarade sig riktigt bra faktiskt! Efter sex varv var de naturligtvis varma men de hade inte mattats så värst tyckte jag. Ford har överdimensionerat bromsarna på nya Mondeon! _________________ May the Downforce be with you Team Swedish Racing Mates |
||||
Hejsan Niklas, Vilken Mondeo kör du? Familjen funderar på att byta ut Golfen mot något annat och jag tycker att Mondeon verkar intressant. OK, kvalité och känsla kanske inte är i BMW-klass men det är ju inte priset heller. Det är ju aldrig fel om familje-bilen även klarar ett par varv på Ringen utan att vika sig. När jag var nere och gick Scuderia kursen i våras så var det en tjej som körde en ST220 och den såg ut att gå riktigt fint. mvh _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Jag hade lite förutfattade meningar om Ford Mondeo innan men de är helt borta nu!
Jag jobbar som säljare så jag kör ganska mycket (ca 3000 mil om året). Därför valde jag en diesel (130 hk - TdCi). Den är väldigt pigg och tar väldigt lite. Jag har köpt en KCR-box till den som gör att det blir 155 hk och 370 Nm. Ganska trevligt. Dieseln har en sex-växlad låda som är väldigt bra! Kom hem just idag från en Europa-semester och jag är helnöjd med bilen. Det blev 11 varv på ringen som den klarade perfekt! Många autobahn-mil i 160-180 kmh/h, det klarade den av perfekt också. Stolarna är väldigt sköna. Ingen antydan till ryggont. Den går bra att ställa in beroende på hur lång man är och så. Säkerheten är pefekt! Dubbla krockkuddar, sidokrockkuddar, krockgardiner mm mm. Ska man köra lite budet och inte gillar diesel så funkar 145 hk varianten bra också. ST220 är väldigt rolig! Riktigt tajta stolar och bra drag. Det går verkligen att få ner kraften i backen med den tycker jag. Dock tar den runt 1,0-1,2 vilket är lite mycket tycker jag. _________________ May the Downforce be with you Team Swedish Racing Mates |
||||
Tack för tipsen. Vi kör väldigt lite så förbrukningen är inte så avgörande. I september kommer ST220 med 6-växlar och man har tydligen gjort en del andra små förändringar. Framhjulsdriven Ford känns som ett stort steg för en gammal BMW-vän men varför inte? _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Mondeon är chassie-mässigt väldigt lyckad.
Jag var själv lite intresserad av en ST220-kombi (trots framhjulsdriften). Tyvärr blev det genast ointressant p.g.a. att ST220'in inte får dra ett enda kilo släp. (Riktig sportbil, precis som bl.a. M3 och CliOSport, alltså.) |
||||
Konstigt att den inte får dra nåt! De andra modellerna kan ju dra 1800 kg.
Dieseln är ju väldigt bra på att dra. Har en kollega som har samma bil som jag. Han drar en ENORM båttrailer utan problem. Dieselns verkliga förbrukning är 0,63 blandad körning och 0,58 landsväg! Det är bra... Bensinaren har jag några kollegor som har också och den är alla nöjd med. Ett tips för alla som ska beställa en Mondeo: - Beställ inte en Ghia, beställ en Trend och utrusta den med vissa paket så får den samma utrustning, dock med aluminiumpanelen istf den svarta som inte är lika snygg. Trenden har även en betydligt bättre tygklädsel än Ghians Plyschklädsel. - Trenden har inte lättmetallfälgar utan den har plastsidor. De kostar ca 8000 kr extra. Men om ni beställer vinterdäck så kostar de 8000 kr för syra stycken och med lättmetallfälgar 10000 kr. MAo ni får fälgar för 500 kr/st. Sen är det bara att skifta. _________________ May the Downforce be with you Team Swedish Racing Mates |
||||
Det är Ford som inte tycker att en "sportbil" skall ha dragkrok. Jag tror de "lärt" sig av BMW som har samma policy för M3:an. Idag beställde jag en ST220 sedan i performance blue med grått läder och den nya 6-växlade lådan. Leverans i september om allt funkar vilket skulle kunna innebära Ring-debut 13-14 september men det är väl att hoppas på för mycket... _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Bra val! ![]() om man kan leva med den något pappiga känslan i detaljarbetet (jämfört med lite "dyrare alternativ") är det en höjdarbil. Mycket körglädje i en vettig förpackning för rimliga pengar. |
||||
Pappigt...... Lasse det är inte Mercedes e55 AMG kombi för 600 papp!
![]() Skämt o sido Grattis till ett bra bilval!! September..då får du den nya faceliftade Mondon! Läste detta på ett Ford-forum: Ford har nu redovisat sina nya priser och utrustningsnivåer för den faceliftade Mondeo-serien, vilken börjar säljas från och med juli. Priserna i UK ligger från £14,900 (Ambiente) till £23,100 (3.0 ST220); detta betyder en prisökning på £350 för basmodellerna och £1350 för flaggskeppet ST220, dock har utrustningsnivån ökats över alla modeller i serien. Ambiente-versionen kommer med nya hjulsidor, cruise control, en färddator och larm som standard. Trend-modellen får helt nydesignade lättmetallfälgar, automatiskr klimatkontroll, farthållare, färddator, larm och sportfjädring som standard. Trend Sport har allt ovanstående plus elektriskt inställbar förarstol, delvis läder på stolarna och 6-växlad låda. I ST220-modellen kommer det vara standard med farthållare, elektriskt infällbara backspeglar, regnsensor på vindrutetorkarna, elektiskt justerbara framstolar (8 olika ledder), nya dimljus fram, en Sony 6-CD audiosystem och den nya 6-växlade växellådan. Ghia-modellen får även den nya lättmetallfälgar, farthållare, larm, elektiskt infällbara backspeglar, nya dimljus fram, regnsensor, elektiskt höjbar passagerarstol och Sonys 6-CD audio system. Motorerna kommer att finnas i 1.8-liter, 2.0, 2.5 V6 and 3.0 V6 bensinmotorer, samt 2.0 TDCi diesel med 115 hk och 130 hk. Det kommer även en ny sorts bensinmotor som Ford kallar 1.8 SCi. Den kommer bara att finnas till Ghia-modellen. Vill du se lite mer bilder kan du gå in på: www.ford.de _________________ May the Downforce be with you Team Swedish Racing Mates |
||||
Tack, jo det blir den "nya" versionen, det var nog den 6-växlade lådan som gjorde att jag till slut bestämde mig. Jag kommer att ha den som tjänstebil och om man jämför med förmånsvärdet för andra bilar med 6-cyl 220+ hk, 18" fälgar, läder och a/c så står sig Forden verkligen väl. En 3-serie BMW med motsvarande utrustning blir ju hiskeligt dyr. Hade jag köpt privat hade nog en begagnad 330 varit ett intressant alternativ. Intressant om man går in på ford.de och kollar priset på en ST220 är det 10% högre än det svenska, trots att deras moms är 10% lägre! Å andra sidan kostar navigatorn nästan dubbelt så mycket i Sverige som där nere! _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Får hoppas att den är bättre än den ST200 som en Forza-kompis hade som tjänstebil. Var visst den sämsta skitbil han någonsin ägt, motorrenovering efter 8000 mil, ventilknack efter 400 mil som de aldrig lyckades fixa, tomgång på 4000 varv lite då och då, etc.. Men en ny ST220 är säkert bättre och verkar vara en kul bil för pengarna. ![]() _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Det är väl allmänt kännt att Ford är experter på att bygga "billiga" bilar. Jag pratade med en bärgar-kille förra året, han hade en känsla av att halvnya fordar var klart överrepresenterade i bärgningsstatistiken. Å andra sidan har ju VAG haft jätteproblem med sina tändspolar... Rent körmässigt är "nya" Mondeon i alla fall en mycket trevlig bil. |
||||
Är helt beredd på att Forden inte har samma kvalité som andra märken. Jag har ju haft en del Peugeoter under de senaste åren och där har kvalitén ibland varit si och så men eftersom priset är rätt tycker jag man har lättare att acceptera en och annan miss. Helheten har dock varit mycket bra. Värre är det då om man hittar fel på sin BMW, Merca eller Porsche. Ta t ex alla rasade M3-motorer eller trasiga GT3-kopplingar och bromsskivor. Det tycker jag verkligen är dåligt med tanke på pris/image. Istort tycker jag dock att dagens bilar är fantastiska. Att det överhuvudtaget går att köra tjänstebilen eller frugans shopingbil på Nordslingan med stor behållning och utan att de rasar ihop är imponerande tycker jag. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Tyvärr var vädret inte det allra bästa när jag var där nere med Forden, banan stängd på grund av dimma. Några regnvarv och några torr-varv blev det dock och den funkade kanonbra vid "inspirerat men förståndigt turisttempo". Bromsarna är ju långt ifrån Porsche-klass men de höll ändå förvånansvärt bra (däremot är de lite "skumma", ungefär som det är luft i systemet). Motorn räcker gott och chassit är mycket bra. Tror det är svårt att hitta någon bättre familjesedan sett ur ett pris/prestanda/ringen/vardagen-perspektiv. Det mest irriterande är en relativt kraftig "vandring" vid gaspådrag. Det är givetvis mest märkbart på ettan och tvåan, på de högra växlarna är det inget problem så på Ringen går det kanon. Lycka till! _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Det är väl ett ganska så vedertaget problem för bilar med drivning fram och en anings mos under huven, så det är inga konstigheter. _________________ ![]() 200sx S13 '93 OGS #202 - Jonas200sx |
||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2 >> 3867 besök totalt |