Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel ascona b -81 *såld*
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (6913 totalt)
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565


Trådstartare
Hopp, nu får bilen sig en egen tråd..
Detta har under en period varit min andra/trejde bil.
Den var nyss till salu, men jag beslöt mig för att göra klart vad jag påbörjat.
Syftet med bilen är att bli annat än bruksbil. För att vara mer exakt kommer den att gå som is/banbil
Förhoppningsvis regbes med alla ändringar.


Bilen:
Ascona b -81 berlina
orig 1.9L cih motor med weber 36/36
4 petad låda
Bilstein dämpare runt om.
Rally fjädrar fram.
orig fjädrar bak


Numera
Motor en orginal cih 2.2L från en rekord
Extraktor
5 petad getrag 240 låda
Bakaxel från en -87 manta med "lilla" diffen
2" avgasrör från extraktor och baköver
Ventilerade skivor från rekord
Mantans större trumbromsar bak.
Dock ej uppstartad än, då jag har lite bränslerör och lite el att fixa innan den får tillträda i ny tjänst.



Så såg den ut när jag köpte den....
iofs så ser den forfarande ut så, men med mindre rost.

Anledningen till att jag satte igång...



Byta toppackning är jobbigt...


Jag vet inte vad packningen försöker säga mig...



Manta axel....

Dess nya hem...


Vinterdäck...

om jag nu bara förstår mig på elen kommer den snart att få rula igen.
Behöver inte mkt hästar, då jag är en färsking på bankörning, utan kommer att konsentrera mig på att lära mig hantera dom stackars kusar jag har, och försöka få bilen hanterbar...

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565


Trådstartare
tillbaka på hjulen...
Bakaxl och kardan är på platts.
Nu är delar av inredningen utkastad för att dra bränslerören invändigt.




Vet inte riktigt vilken diameter soppa röret måste ha på trycksidan...
Kommer att ha soppa pumpen i skuffen.

Undrar om man kan använda gamla sopparöret som retur....

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
Roger Brorsson
Sollefteå
Här sen Jun 2004
Inlägg: 544



Roligt med ascona bygge... Ang returen så ska det nog funka ner till 6mm för den där motorn.. Kommer inte ihåg vad det va för mm på ascona ledningen. Men jag körde då med standard på min 2,4L som va rätt så trimmad..

_________________
MVH Roger Brorsson
Citera
thord
Nyköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 312



Skojig bil thumbs up

Kommer att bli riktigt skoj på isen.

_________________
Thord Johnsson
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549



Gött med ännu en Opel! thumbs up
8 mm utvändigt på sopparören ska räcka. Kolla på skroten om du kan hitta nån Manta med sprut, då kan du ta både tryck och retur från den. Samma golv på Manta och Ascona ju, måste väl passa.
Har du problem med elen till 2,2an? Ska inte vara några konstigheter. PMa gärna om du vill fråga nåt, eller lägg upp nån bild i tråden så ska det nog gå att klura ut hur det ska vara.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565


Trådstartare
Tackar för stödet

Behövs just nu, då jag närmar mig el'en med stormsteg.
Ska imorgon åka och handla nya rör , och tror att jag drar om både tryck och retur...
Har planer på att dra sopparören invändigt. Av den simpla anledningen att jag har hört att det ska vara enklare att få bilen igenom besiktningen..

Sen måste jag nog hitta någon med en Opel bok, för jag vet inte mängden olja i varken låda eller diff.
Tänkte passa på att byta dom nu innan uppstart så jag vet att det är fräsht..

Lådan är en getrag 240 från en rekord...
Bakaxel är från manta b gsi (-87 ...)

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
P-son
Höör
Här sen Jun 2005
Inlägg: 358



1,1 liter i båda !!

(enligt okq8 lubesinfo)

glöm inte LSD tillsatsen till diffen

_________________
Andreas Persson

Brukar: Hyundai IONIQ EV
Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...)
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565


Trådstartare
Tackar för volymerna!

Efter lite klurande, och städande i garaget så "hittade" jag feltemas kopparrör.
8mm invändig...
Drog ett rör hela vägen fram och tillbaka, så nu har jag nytt soppa system..
Känns som jag litar mer på koppar än slang när det går inne i kupen.
Drog rören vid foten av kardantunneln, för att det inte ska vara i risk zonen på något vis..
Lite gummi ska skydda rören där jag dragit dom igenom hål...

Med lite tur får jag lite hjälp med elektroniken i helgen, och då är bilen igång..

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Schyssta vinterdäck

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



dubbelpost

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565


Trådstartare
It's alive!
oki, den är inte klar, men den startar!
Lite bryderier...
Övre hålet. ska gå till kylaren...


men det ser ut som det borde gå en slang där under åxå ... men vart ska den gå?

Lite säkringar,lite kylare,lite avgasrör, och lite handbroms... sen är jag nästan klar...

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
P-son
Höör
Här sen Jun 2005
Inlägg: 358



har för mig att den skall gå in i värmepaketet

_________________
Andreas Persson

Brukar: Hyundai IONIQ EV
Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...)
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549



Nope, den ska till expansionskärlet. Och den tomma anslutningen på "4-vägskorsningen" med vacuumprylen på ska också dit. Sen ska det finnas en slang som är gjuten mitt på övre stora kylslangen, den ska också (!) till expansionskärlet.

Rätt krånglig slangdragning på de här spisarna...
Byt gärna till ett större kyl, typ Volvo eller omega. Då kan man dra slangarna lite vettigare också.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565


Trådstartare
tackar

Nu var jag och köpte mig kopparrör och 90º böjar hos en lokal vvs handlare för att göra röret som skall gå in i värmepaketet. I morgon ska jag begära pris uppgift hos slangsnabben... resultatet? i värsta fall löder jag ihop rörer..

På tal om värmepaket... vilken anslutning är in (kanske inte spelar någon roll)
och då delfråga två... vilken slang ska då dras dit?

Håller på att snygga upp, och dra slangar,och fästa upp kablar nu..

Dessutom är jag lite frustrerad över att dom inte hade en tapp-plugg på bakaxeln...
Har köpt redline olja, ska ibåde motor och låda...

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
JM
mörrum
Här sen Maj 2005
Inlägg: 49



Tapp pluggen på bakaxeln sitter i nedersta skruven till bakaxelkåpan smidigt va

_________________
Johan Månsson
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565


Trådstartare


Röret blir hårdlött... det var dyyyyrt att göra EN formpressad slang!.

kortning av slang...





Jag tror att jag fått det rätt...

nu ska jag fylla på redline i bakaxeln Tack för svaret, ang var pluggen sitter!

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549



På 4-vägskorsningen som sitter på vattenpumpen har du en anslutning över? Den ska till expansionskärlet också om jag inte minns fel.
Ska du inte ha mer skarvslang på kopparröret? Blir inte så mycket rörelsemån där.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565


Trådstartare
jodå, det bidde lite mer gummi på kopparn...

Nu har den provkörts ca 500m
Lite justeringar kvar.
Just nu NOLL,(0) bromsar förutom handbroms.
Gasviren måste justeras.
kylsystemet luftas
Lite interjör modifikationer ska göras..

Redline i låda och axel gjorde undervärk!
I överigt var det en massa "klippa och klistra" för att få motorn till att se så orginal ut om möjligt..

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565


Trådstartare
Bilen får dropp...



Måååånga slangklammer!

Ska byta stipes, gul drar blickarna till sig, i ett annars skitigt motorrum..

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565


Trådstartare
Nu har den fått några mil
Går bra, och mycket trevligt!
Kanske inte banbils prestanda, men dock väldigt reaktiv i både gathörn och på grus.

Det viner lite om bakaxeln, men den diffar som den ska. Så det får vara tills jag har har tid fixa.

Försöker hitta mig en till ascona (a/b) för att dra igång ett annat roligt projekt.
Tanken som slagit mig är jag inte har sett någon som flyttat hela drivlinan från en adui quattro (turbo..?) in i en mindre (och bättre anpassad för ändamålet) kaross...

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



lindgren skrev:
Försöker hitta mig en till ascona (a/b) för att dra igång ett annat roligt projekt.
Tanken som slagit mig är jag inte har sett någon som flyttat hela drivlinan från en adui quattro (turbo..?) in i en mindre (och bättre anpassad för ändamålet) kaross...


Hmm men det finns iaf de som har tänkt tanken

Kolla här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8702&highlight=kadett+audi

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel ascona b -81 *såld*
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (6913 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande