Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Kröka krängningshämmare
1 besök senaste veckan (4485 totalt)
Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Kröka krängningshämmare

om man skall bocka till en egen krängningshämmare, vad skall man använda för material? Härdning? Är det möjligt överhuvudtaget?

Eller är det någon som vet ngn firma som kan kröka till enligt givna mått?

Mx5 NB -99 Standard Cup
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

För många år sedan, bockade vi en egen kränghämmare till en av Cobrabyggena.
Det var inte jag som köpte matrialet.....så jag vet inte exakt vad vi använde.....men det skulle vara ett fjäderstål som gick att bocka kallt.
Så vi lånade hem en bockmaskin till armeringsjärn.....Det blev kanonbra.
Hämmaren sitter fortfarande på bilen . Det är visserligen en gatbil....men det tycks funka.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

köp justerbara knivar av sellholm istället. har för mig att dom kostar 1500:-/paret.
om ekonomin inte tillåter , så köp bara till ena sidan och kör stum infästning på andra.
oftast räcker det med en sida.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Killen som har Verrera Road Parts och gör hämmare använder SS2541-stål dvs ett vanligt legerat stål...

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Kniv är ju kanon! ENORMT lätt att justera thumbs up

Mantorp
Här sen Nov 2002

Arne skrev:
Killen som har Verrera Road Parts och gör hämmare använder SS2541-stål dvs ett vanligt legerat stål...

Efterbearbetar han det ngt efter att ha krökt det?

Har en polare som känner folk med bockmaskin...
Sen har farsan ritat ett par sådana i sina dar...kom jag på! Fast dom bockade man bla turborör/avgasrör till Scania i. Ni kan ju gissa om det var nga krafter som gick åt...

Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002

Magnus Thomé skrev:
Kniv är ju kanon! ENORMT lätt att justera thumbs up

Instämmer thumbs up

Ska du ändå bygga special så är det väl lika bra att göra det "rätt" med en gång...behövs ju dessutom ingen specialbock eller liknande...

Göteborg
Här sen Nov 2002

Trådstartare
I detta fallet är det en tämligen klen sak som skall konstrueras, 12-13 mm vilket borde underlätta själva bockningen. Håkans tips att använda bockmaskin för armeringsjärn var kanon thumbs up .'

Dammsuger nu marknaden för att hitta lämpligt material som slipper efterbearbetas.

Mx5 NB -99 Standard Cup
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Lefors skrev:
I detta fallet är det en tämligen klen sak som skall konstrueras, 12-13 mm vilket borde underlätta själva bockningen. Håkans tips att använda bockmaskin för armeringsjärn var kanon thumbs up .'

Dammsuger nu marknaden för att hitta lämpligt material som slipper efterbearbetas.

Jag FÖRUTSÄTTER att du meddelar här när du hittat "rätt"...

Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002

Trådstartare
AL skrev:
Lefors skrev:

Jag FÖRUTSÄTTER att du meddelar här när du hittat "rätt"...

En självklarhet!!

Mx5 NB -99 Standard Cup
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Har för mig att du bör värma innan du bockar för att inte förlora förlängningsvärde i materialet. Dock inte för mycket så att du förändrar materialstrukturen. Kollade på det där för ett tag sen men minns inte riktigt. Hade tom lämnat stång till de som skulle bocka men det rann ut i sanden.

Stockholm
Här sen Dec 2002

Rikard Carlsson skrev:
Har för mig att du bör värma innan du bockar för att inte förlora förlängningsvärde i materialet. Dock inte för mycket så att du förändrar materialstrukturen. Kollade på det där för ett tag sen men minns inte riktigt. Hade tom lämnat stång till de som skulle bocka men det rann ut i sanden.

Det går ju antingen att bocka varmt eller kallt material. Om man bockar materialet kallt kan det vara idé att värma upp materialet efteråt.
En avspänningsglödgning (en värmebehandling) tar bort spänningarna i materialet och återställer Elasticitetsmodulen. Om man inte avspänningsglödgar får man ett hårdare material än vad man hade innan p.g.a deformationen. (kallas deformations härdning)

Fast detta är ingen större ide att göra då inte många har tillgång till en ugn som är tillräckligt stor och klarar temperaturer på flera hundra grader.

Men detta påverkar ju bara delen av krängningshämmaren som är bockad så det funkar nog bra att bocka den kall. thumbs up Tanken är ju att man ska ha en hyffsad marginal till den gräns då man får permanent deformation av materialet så det är nog ganska lugnt.

Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002

AL skrev:
Arne skrev:

Efterbearbetar han det ngt efter att ha krökt det?

Har en polare som känner folk med bockmaskin...
Sen har farsan ritat ett par sådana i sina dar...kom jag på! Fast dom bockade man bla turborör/avgasrör till Scania i. Ni kan ju gissa om det var nga krafter som gick åt...

Han efterbearbetar inte efter krökningen och han bockar i kallt tillstånd, dessa hämmare är väl mest för gatbilar men tror inte stressen påverkar nåt, precis som Millbro skriver så blir stålet hårdare precis i bocken vilket ju inte kan vara negativt...
SS254 är ett seghärdat stål som är legerat med Krom, Molybden, Nickel, Mangan och Kisel.

Knivhämmare är helt klart roligare, men som sagt lite dyrare och mer komplicerat och "vanliga" kränghämmare kan också byggas justerbara...

Kröka krängningshämmare
1 besök senaste veckan (4485 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande