| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Felsökning förgasare (Dellorto DHLA 40)
|
8 besök senaste veckan (21533 totalt) |
|
Hej! Efter lite famlande i blindo så kommer jag inte längre, behöver hjälp med felsökning av mina Dellorto-förgasare. Symptom: - Ingen tomgång, utom då jag öppnar spjällen genom att justera ändläget för länkaget - Baktänder ut i luftfilterboxen, rinner bensin ut i densamma - Ingen reaktion när man justerar blandningsskruvarna för tomgång - Pipande/visslande ljud någonstans från bakre förgasaren (kommer och går) Det jag gjort: - Bytt bränslefilter (sitter i en Filter King bränsletrycksregulator) - Bytt packningar till alla lock - Bytt packningar och rengjort packningsytor mellan insug och gummimellanlägg samt gummimellanlägg och förgasare - Bytt accpumpens membran - Bytt nålventil inkl det lösa sätet - Bytt o-ringar på dellast- och accpump-munstycken - Justerat flottörnivåer på båda förgasarna (till 14-15mm enligt manual på RaceCar.co.uk) - Ställt tändningen lite snällare = mindre förtändning på tomgång iaf Ska göra inom närmaste dagarna: - Köpa manometer för att läsa av bränsletryck till förgasarna Vad kan jag göra mer? Mvh Mangan, less på fuggar just nu... _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Gjort ren = ja, att dubbelkolla kanalerna hamnar högt på min att göra-lista! Tackar! Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
|
Re: Felsökning förgasare (Dellorto DHLA 40)
You know you will like the dark side... Tror Maz har färdigbyggd box i låda för rätt pengar. |
||||
|
Re: Felsökning förgasare (Dellorto DHLA 40)
Förresten, är det någon som vet vilket bränsletryck som en Dellorto 40 vill ha? Jag har hört siffran 0.30 bar (övertryck, gissar jag) men är den vettig? [OT]
Ja, jo, vem vet... Men det kräver lite snickrande i form av bränsleledningar, pumpar och annat smått och dyrt.
[/OT] /Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
|
Dellorto är fruktansvärt kinkinga på soppatrycket.
blir det för högt rinner det soppa överallt och motorn skuter avgasknallar och nyser... de ska ha lite lägre tryck än weber/solex. har för mig att weber/solex ska ha 0,3bar och dellorto 0,18-0,2bar men har inte papprena framför mig... du ska inte ha någon vakumslang från insuget inkopplat till soppatrycksmätaren (om du nu kan ha det) /ola _________________ Ola Gustavsson |
||||
OK, tackar! Det enda jag hittade på nätet om bränsletryck för Dellorto var att de bör ha runt 2.25psi vilket är runt 0,16 bar? Hur menar du med vakuumslang från insuget? Jag tänkte bara skarva i ett T-kors mellan förgasarna och hänga på manometern där? Mvh Magnus _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
det låter kanon, vissa bränsletrycksregulatorer har en nippel för att koppla på vacum från insuget - om du har en sån så ska den ej vara inkopplad... /ola _________________ Ola Gustavsson |
||||
Den saknas på min Alfa men bra, då vet jag.
Nu kliar det i mek-fingrarna igen och det blir inte mer tid förrän på tisdag.
/M _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
|
Delrapport:
Bränsletrycket ligger bra, runt 0,18 bar enligt min fina mätare. Har bara kollat munstyckena jag kom åt, och de är iaf inte igensatta. Likaså choke-mekanismen verkar funka rätt OK, bara lite tveksam till att gummitätningen i botten av choke-klumpen är helt fräsch, men det kan inte vara huvudfelet. Nästa steg är väl att plocka av fuggarna (igen, tror det är tredje gången) och skärskåda alla kanaler. Hur gör man ren kanalerna om det är skräp i dom? Ultraljudstvätt? Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
|
Har nu blåst igenom tomgångskanalen, och den var i alla 2x2 fall ren. Likaså de fyra tomgångsmunstyckena, inga blockeringar i dem heller.
Tror jag ger upp nu och försöker hitta en lokal förgasar-expert till i vår. Någon som vet om någon Dellorto-mästare i Östergötland? Mvh Magnus _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
|
Finns en guru i Helsingborg... Beppe (eller Beppo) på Befra! Servar Alfa/Lancia/Fiat Dom hjälpte mig med mina 40:or som hade liknande problem, i mitt fall var det på tok för högt bränsletryck (0,35-0,4). Har du rätt bestyckning? Har en bestyckningsmall men kan inte hitta den just nu.. Finns om du söker på google, är en .pdf fil.
Med choken är det "vridreglagen"(se bild) som sitter länkade med varandra? om så så är det inte choke utan har med avgasreningen att göra (enligt Befra).
_________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||
|
Detta har du antagligen redan uteslutit, men...
Har du kallstart-anordning (choke) på förgasarna? Nu var det iofs länge sedan jag rotade med DHLA. men funderade på om det inte är så enkelt att kallstart-kretsen (choken) läcker, så att det går alldeles för fett på tomgång. Det väsande ljudet kan tyda på det. Har du kollat att wiren går tillbaka ordentligt... |
||||
|
Re:
Hmm, ja det är det vridreglaget som jag tänkte på när jag menar choke? Bränsletrycket verkar ligga OK, runt 0,18 bar. Har siffrorna på munstycken och emulsionsrör men är inte säker på vilket rör som har vilken funktion: Tomgång: 52 Main Jet(?): 33 Dellast, munstycke i botten (?): 145 Dellast(?): 7772.10 Choke: 7482.3 Nålventil: 150 Halsring: 32 Lars F: Jo, det kanske vore bra att byta den gummiytor som är i botten av choke-klumpen och som tätar kanalerna? Har en spricka i en av de gummiytorna, kanske är en källa till tjuvluft? Själva vajern går tillbaka helt, vreden vilar mot sina ändstopp. Att den går tokfett på tomgång verkar troligt, samt att den borde suga tjuvluft någonstans...
/Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
|
Sätt igen choken, på mina gamla webrar så tog jag bort allt sånt jox, kallstart går bra med ett par tryck på gaspedalen så att accpumparna ger extra soppa.
Enligt min förgasarexpert så blev det "alltid" strul med chokanordningar. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
|
Re:
Har hört sån'a påståenden förut, men håller inte riktigt med. På de tre Weberinstallationer jag micklat till på egen hand har kallstartfunktionen funkat klockrent lagom mycket uppfetning och lagom mycket varvhöjning. Om man ska använda bilen i dagligt bruk är det rätt bra med en fungerande kallstart. Men det är klart, ska man bara hobby/banköra på sommarn kan man kanske leva med 3 tramp på gasen och lite hostande och tjuvstopp... |
||||
|
Re:
Dessutom låter det ju ballt och trimmat då...
|
||||
|
|
||||
|
Re:
Naturligtvis har de italienska ingenjörerna smällt dit kallstarten bara för att den inte behövs. Speciellt inte här i norden. Det är ju allmänt känt att ottomotorer vare sig med förgasare eller insprutning klarar sig helt utan uppfetning när de just startats bl. a. på grund av den interna kondensationen... vad dum jag är...
|
||||
|
Har jag fattat rätt med numren på de olika pluggarna/munstyckena/emulsuionsrören här?
(Ja, o-ringen vid nr 10 passar riktigt illa... Fel storlek troligen...)
Mvh Magnus _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
8 besök senaste veckan (21533 totalt) |