Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bensin nu och förr
4033 besök totalt
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare
Bensin nu och förr

Jag har inte forskat i ämnet, men är inte soppan sämre idag än den var för 10-20år sen?????
Är det möligt att soppan kan göra så man sumpar 10-20% effekt?

Tjockholm
Här sen Feb 2003

Re: Bensin nu och förr

fuling skrev:
Jag har inte forskat i ämnet, men är inte soppan sämre idag än den var för 10-20år sen?????

Tja, man hade juh blytillsats i soppan förr...
Det smorde motorn och allt vad soppan rann igenom, så visst vart det lite lägre friktion...
Men så mycket mer har väll inte ändrats med den?
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Alkylatbensin eller "Aspen"-bensin, är det nåt att ha i vanliga bilar? Använder det i gräsklipparen bland annat, finns att köpa i lösvikt på några fåtal stationer, kostar då ca 10:50/litern. Är det värt merkostnaden, eller ska man hålla sig till vanlig 98-oktanig?

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Re: Bensin nu och förr

Andrew Petrykowski skrev:
fuling skrev:

Tja, man hade juh blytillsats i soppan förr...
Det smorde motorn och allt vad soppan rann igenom, så visst vart det lite lägre friktion...
Men så mycket mer har väll inte ändrats med den?

Alkylbly som man blandade i förr (och gör ibland även idag) blandades i för att höja bensinens oktantal. Att det sedan smorde ventilsätena det var egentligen bara en bieffekt. Idag använder man istället aromater och i vissa fall oxygenater som oktanhöjande tillsatser i bensin.
Aromater (tex toluen) är ungefär lika hälsosamt som alkylbly om man kör det i en bil som saknar katalysator.

Tittar man tillbaks så kan man ju se att oktantalet har stigit under årens lopp, likaså har mängden föroreningar som tex svavel minskats. Så bensinen har väl snarer blivit bättre de senare året. Sedan är det ju ingen räsersoppa direkt...
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare
Men ger bensinen minde effekt ur motorena i dag än det gjorde tidigare????
Bättre är tvetydigt, för miljön eller motorns effekt???

Slåtte
Här sen Nov 2002

OKQ8 har väl 5% etanol i sin bensin, eller är jag helt ute och trampar?

Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003

Namndispens
Namndispens

Det enda jag direkt vågar påstå efter att formligen fått huvudet inslaget av olika motstående åsikter är att det som verkligen verkar spela roll är HUR pass BRA en viss mack underhåller och sköter sina pumpar......

Bakgrund: Förra sommaren (eller var det förrförra )så gjorde jag ett totalt ovetenskapligt, men ändock men en viss gnutta av statistisk säkerhet, test. Det gick ut på att jag helt enkelt körde tanken så tom som jag vågade och sedan tankade två tankar från samma mack och oktantal, och samtidigt kollade däckstrycket. Jag fick fram en del förbluffande saker, vissa skall jag inte skriva ned, men en filur (Preem Norrmälarstrand här i Stockholm) måste ha vissa problem med att skilja på 95 och 98 oktan... Slutsatsen då vart Shell verkar rent subjektivt vara mera konsistent och öhhh bättre... OK/Q8 var sämre bortsett från en viss mack på en viss plats i sverige som hade 98 oktan i pumpen som fullkomligt överglänste resten av gänget (den macken är numera nedlagd ).

Jaja... Jag gjorde så gott jag kunde, varsågod och slå in mitt huvud

Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Hrms... Jag som alltid brukar tanka på OK/Q8 och Jet... Man kanske skulle sluta med det? Eller det spelar väll ändå ingen större roll när man bara vardagspendlar? Får se till att inte tanka där inför ett banmöte bara
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002

Ett kärt ämne som verkar vara omgiven av lika mycket mystik, sägner och rent bull såsom mineral eller syntetoljefrågan.

Enligt vad jag hört så delar bensinbolagen på depåer och swappar mellan varandra, alla utom JET. Så tankar du icke JET bensin får du samma vara oavsett i vilken station och märke du tankar.

Däremot kan det säkert skilja mellan hur man sköter hårdvaran på respektive mack, eller "tapp" som vi säger på västkusten

/Anders C

Göteborg
Här sen Nov 2002

Shell kör med egen bensin, iaf här på västkusten. Resten kommer väl från Preems raff antar jag.

BMW 330i -05
Citera
Erik Woode
Linköping
Här sen Dec 2002

Jag har för mig att bolagen har tillåtelse att blanda in max. 5% etanol i bensinen. Med tanke på att etanol är väsentligt billigare (i stora mängder) än bensin kan man nog misstänka att alla bolagen blandar in den i soppan. Att sedan etanolen har ett mycket sämre energivärde än bensin spelar ju ingen roll för dom, det ökar ju bara försäljningen. Vi som använder skräpet upplever en ökad förbrukning som följd.
Jag tycker att skillnaden märks mycket väl när man kör i Tyskland där bränslets innehåll är mycket noggrant kontrollerat och etanol inte är tillåtet att blanda in

Lidingö
Här sen Mar 2003

Namndispens
Namndispens

Undrar om man kan övertala någon mackägare här i Stockholmstrakten att ta in t.ex. Shell Super 99 eller vad den nu heter i Tyskland. Borde ju blir rätt så poppis

Erik Woode
Linköping
Här sen Dec 2002

Jag har också ägnat mig åt lite ovetenskaplig kontroll och det känns som Shell har den bästa soppan (så länge det nu varar, dom ska ju lägga ner i Sverige- ingen här som har som råd att köpa rubbet så att vi slipper ytterligare 400 Statoilmackar)
Shell har 100 oktan på mackarna i Tyskland, lite dyr dock 1,21 Euro per liter men sitter finfint i RS'en

Slåtte
Här sen Nov 2002

Visst finns det en Shell-mack neråt Müllenbach?

Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Sörpan skrev:

Jo, om man åker genom Müllenbach söderut mot Kellberg, så låg det en Shell-mack där för ett par år sedan i alla fall.

Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002

http://www.okq8.se/okq8/produkter_tjanster/drivmedel/produktinfo/Bensi . . . . Infoblad om bensin från OKQ8

coppat från OKQ8

"Nu blandar vi sprit i soppan.
Från och med mitten av april 2003 är det 5 procent etanol i 95-oktanig grön bensin på OKQ8-mackarna i Halmstad, Malmö, Norrköping, Stockholm, Sundsvall, Västervik och Västerås, totalt 380 stationer.

Varför finns inte Etanolblandad bensin på alla orter?
All 95-oktanig bensin från våra egna depåer kommer att etanolblandas. Det innebär att den här typen av bensin kommer att finnas på OKQ8 i Halmstad, Malmö, Norrköping, Stockholm, Sundsvall, Västervik och Västerås m.a.o. de stationer som får leverans från våra egna depåer kommer erhålla etanolblandad bensin.

Miljön
Trots stora satsningar på miljövänligare bilar finns det i dag bara 3 000 etanolbilar i Sverige. För att snabbt sänka koldioxidutsläppen i Sverige från bilar, vilket har betydelse i kampen för att minska växthuseffekten, har OKQ8 som första bensinbolag beslutat att blanda i 5 procent etanol i all 95-oktanig grön bensin som OKQ8 levererar från egna depåer. Det kan tyckas lite, men det motsvarar 11 500 fler etanolbilar på våra vägar, jämfört med de drygt 3 000 som rullar i dag."

DVS alla bensinbolag blandar inte i etanol i bensinen, etanol är inte bara av ondo (givet ) bla bättre lagringsstabbilitet bör ge jämnare kvalitet för stationer med liten försäljning.

Att det är mer "kräm" i bensin i tyskland kan vi nog utesluta om man jämför 95 med 95 osv, däremot har man renare bensin i sverige, mindre svavel.

/Anders C

Lidingö
Här sen Mar 2003

Namndispens
Namndispens

Men vänta ett tag nu, om jag inte räknat fel så borde mängden energi per volymsenhet vara högre i 95 oktan än 98 oktan - eller hur ???

Att man sedan kan köra med annan kompression eller högre turbotryck är liksom en helt annan sak som vi inte skall blanda in

Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Peeter skrev:
Sörpan skrev:

Jo, om man åker genom Müllenbach söderut mot Kellberg, så låg det en Shell-mack där för ett par år sedan i alla fall.

Då mindes jag inte helt galet...

Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Energiinnehållet per kg är lika för 98 och 95. Däremot finns vissa variationer inom båda oktantalen.

Däremot blir energiinnehållet lägre om man blandar in etanol.

Vad som främst "oroar" mig med dessa 5% inblandning är att man tar bort oktanhöjande aromater eftersom etanol har en liknande effekt. Dock är det så att etanol är mer känsligt, alltså MON är lägre jämfört med aromat som har ett liknande RON värde.

OK är dessutom inte ensamma med att blanda in etanol i 95 oktanig bensin, tex Statoil gör också detta.

För att citera Per Gillbrand, "bensinen har aldrig varit bättre än vad den är nu".
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare
Citat:
För att citera Per Gillbrand, "bensinen har aldrig varit bättre än vad den är nu".

Vi kan ju leka med tanken att vi har en soppa som är dunder för miljön med är kass i effektsynpunkt, så hur är det?????
För miljön eller motorn????
om man nu gämnför 99oktan som fans förut med dagens 98, hur är det då?

Norrköping
Här sen Jun 2003

fuling skrev:
Citat:

Vi kan ju leka med tanken att vi har en soppa som är dunder för miljön med är kass i effektsynpunkt, så hur är det?????
För miljön eller motorn????
om man nu gämnför 99oktan som fans förut med dagens 98, hur är det då?

Troligtvis lär den vara bättre i båda synpunkter. Bensinen lär innehålla mycket mindre föroreningar sedan borde den dessutom ha jämnare kvalitet eftersom specifikationen är mycket exakt då dagens bilar kräver en jämn kvalitet på bensinen. I övrigt så kan jag även tänka mig att man bör ha kommit en bit på vägen med att utveckla bränslen som har högre energiinnehåll samt högt oktantal.
Citera
Allmänt banåkaforum
Bensin nu och förr
4033 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande