Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2 >> 11 besök senaste veckan (6831 totalt) |
Jaha. Då var man tillbaka igen. Med en likadan bil som man haft en gång innan.
Bakgrunden till detta köp var egentligen att jag ville ha något att pilla med. Bara något att ha i garaget och fixa lite med. Abstinens. Sökte runt och var nära köp av allt från Alfa 75, Opel Ascona, BMW E28, m.fl. Mest för att jag ville prova något annat. Sedan snubblade jag över en annons innehållande "en sån jag hade ju", och dessutom här i närheten. Hade inget planerat den eftermiddagen heller så jag packade Micran med damen och åkte och kollade på den. Ja, bilen var ju inte vacker, men den gick i alla fall och priset blev helrätt efter lite förhandling och där var man fast igen. Bilen var som sagt i mindre vackert skick med diverse raggarprylar istället för fungerande saker, en del saker som helt enkelt inte fanns där och en utsida som inte hade fått den kärlek den behövde det sista året i alla fall. Men besiktad och skattad var den. Full servicebok till 22.000 mil, inga som helst missljud och när jag vred om nyckeln så var nog bilen så gott som såld. Vad jag ordnat sedan jag köpte bilen i början av december: * Rejäl lackgenomgång * Ny dropplist shadowline förarsidan * originalväxelspaksknopp * Diverse paneler och liknande inredningsmässigt * Bortplockade lamptorkarmotorer * Nya bakbelägg (Mintex eller något för att ta bilen genom ännu en besiktning) * Bättre begagnad bagagelucka i rätt färg och med Elastogranspoilern på * Bättre begagnade baklampor som inte läcker in * Motorhuvswire bytt * Vinterdäck (Michelin Ivalo) på sexiga plåtfälgar införskaffade, iordninggjorda och monterade * Bytt senare delarna av avgassystemet * Vanlig E30-frontläpp * Dimljusluckor ordnade och så en hel del annat som behövde lite småfixande Vad som ligger förestående: * Bakaxel med 3.46:1-utväxling och broms från 323i (någon som har en klump från 318i/316i Touring?) * Nya framskivor BMW original * Ferodo DS2500-belägg fram (just inkörda av mig för 2 år sedan och sedan aldrig använda...) * Motul RBF600-bromsvätska * Bättre begagnat oljetråg som inte läcker... Först ska bilen ta sig igenom en besiktning innan jag börjar modifiera lite smått för att få fart på den, så åka fort-grejerna får ligga och vänta lite sålänge. Måste ha tag på en diff med rätt utväxling bara så jag kan ta bromsen från 323-diffen och utväxlingen från en 318i/316i Touring, då de har utväxling 4.27:1 eller 4.45:1 beroende på om det är manuell eller automatlåda. Om någon har en sådan över så hojta! Ska väl försöka få tag på lite andra grejer också, men man är ju fattig student för tillfället så vi får se vart det barkar hän. Måste åka ifrån farsan i hans Miata i vår/sommar i alla fall. ![]() och så lite obligatoriska bilder på bilen direkt efter köp och på garaget den bor i. ![]() ![]() ![]() Litet test på att polera upp lacken för hand, före till vänster och efter till höger. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Jaaa, 3 platser av 14 är upptagna. ![]() Gott om plats när man ska meka i alla fall, men dåligt med sällskap. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
![]() ![]() ![]() ![]() Tack förresten för att du fick iväg mig på min första banträff hösten -03 på anderstorp! ![]() Du förstörde min ekonomi! ![]() ![]() ![]() Tack! ![]() ![]() _________________ Karl Birgander ![]() Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||||
Sjukan är svår. På riktigt. Har varit utan E30 1,5 år som längst sedan jag tog körkort...
![]() Ja, det var ett tag sedan jag drog dit dig! Det var riktigt kul! och tänk på att en förstörd ekonomi också är en ekonomi. ![]() ![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Klart man måste ha en is. ![]()
Får säga att den faktiskt ser bättre ut på bilderna än vad den var i verkligheten. Nu däremot skulle den lätt kunna gå som riktigt fräsch! ![]() Har, for the record, idag också hämtat nya bakfjädrar. Någon sorts sänkfjädrar som räcker ända upp så bilen går igenom besiktningen... De som sitter där nu gjorde nämligen inte det. ![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Där kom domen. Blev inte så farligt ändå.
![]() Fordonet har följande fel: 1. Strålkastare halvljus, inställning för låg. 2. Stopplykta, bak höger, ur funktion. 3. Spindelled, fram vänster, glapp. Bra att veta: Drivaxelknut, bak vänster yttre, skyddsbälg skadad Golv, fram, rostskadat Halvljuset är ju lätt fixat. Stopplyktan... Ja, det är glapp i den kontakten. Spindelleden bytes den 22:a. Behöver press så det gör jag inte själv. Drivaxeldamasken är beställd. Kommer på fredag. Tar det när jag byter diffen. Golv rostskadat... Det var värre. Men det är ju bara en etta. Får lösa det i sommar eller så. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Nice!
Inte för att fresta dig, men jag har en 4,27:1 som borde passa. Ska undersöka detta om intresse finnes. Mvh Christer _________________ Christer Lundman Christer@hagbergsrally.se www.hagbergsrally.se Björryd Gård SE-516 96 Aplared Sweden +46-703-619691 +46-33-101649 |
||||||
Det låter ju alldeles strålande! Då ligger den ju dessutom på rätt ställe för donation av broms! Kika gärna så kan vi höras om det! _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Jag hade faktiskt en E30ismaskin mellan -94 och -00, till och med prerejsa... ![]() Jag har inte trillat dit igen, men dyker det upp en riktigt fin så kanske... ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
Även jag har haft en 318is, en 91:a som var absolut ren från extra utrustning. Inte ens tonade rutor och taklucka! Tyvärr var det någon som behövde den bättre än mig tydligen, den blev stulen och hittades aldrig!
![]() ![]() Lycka till med nya bilen! _________________ Abdol Oskowi. BMW Club Schweden. |
||||||
Tackar, Abbe!
![]() Nu är tvåorna fixade och bilen är godkänd till april -08. Känns som att första steget är avklarat nu. ![]() Så ligger en drivaxeldamask i bagaget och väntar på att jag ska få tummarna ur. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Mmmm... iS...
Bara E30 är abstinens nog. Ägde en 318iS -95 i några år, en Bostongrön. Helt underbar coupé. Innan E21:an tillföll vagnsparken stod en 318iS mycket högt på önskelistan. Idag står den minst lika högt på önskelistan, men ekonomi och tidsutrymme för att köra/äga/meka med ytterligare en BMW gör att en sådan tyvärr får stryka på foten. ![]() _________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||||
He he.. Vi blir bara fler..
![]() Har haft min is sedan slutet av oktober, är helnöjd med den. Sedan den hamnade hos mig, har den fått rostfritt avgassystem (PowerSprint), chip och öppet filter.. Går som en klocka! Lite halvrisig, men det får fixas till våren. Lycka till, så ses vi kanske på ngn träff i sommar.. _________________ Håkan Persson |
||||||
antagligen är jag varken den första eller sista som påpekar detta, har inte för avsikt att göra ngn upprörd eller liknande (måste ha denna disclaimer då det är svårt att ta skriven text på rätt sätt över internet).
Tänkte på det när jag läste Franzéns inlägg, detta är inte riktat mot ngn utan bara en hjälp för oss alla att uttrycka oss rätt! Finns två olika: 318iS och 318is, vad skiljer? 318iS har m40 maskinen, 8v med enkel kam och kamrem som behöver bytas alltför ofta... 318is har m42, 16v med dubbla kammar och kamkedja. Skiljer ju mer än det jag nämnde här ovan, men lite hjälp så ni menar rätt bilmodell! _________________ Johan Kampf ----------- BMW 2000 Touring -72 Banbil UPPEHÅLL BMW 320i Sedan -84 Vinter och bruksbil |
||||||
Har inte hänt så mycket på sistone. Mest på grund av att det är rätt mycket i skolan nu. Har hunnit fixa lite småsaker i alla fall och idag åkte det "nya" tråget på och imorgon åker ny olja i.
Får se om den får säljas sedan, för det är som sagt lite mycket just nu och kommer inte ha något garage/parkering till den från och med 1 maj... ![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Du som hörde av dig igår (söndag) via PM kan väl göra det igen eftersom rejsas databasserver tydligen gick ner så alla PM m.m. försvann. Har glömt av vad du hade för användarnamn.
_________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2 >> 11 besök senaste veckan (6831 totalt) |