Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1155 besök totalt |
Ökad spårvidd, estetik vs. funktion?
Hej på Er! Då någon tyckte att mina fälgar passades bättre på sin bil > ![]() Vad tror Ni om att montera spacers på cirka 20 mm på varje hjul? Påverkar det bilens uppträdande på något sett, positivt eller negativt? Jag kan tänka mig att hjullagren slits marginellt mer på grund av ökad hävarm men detta gör inget då bilen används sparsamt sommartid. Bilen ifråga är min VW Golf mkII. _________________ Johan Carlsson Golf G60 ![]() |
||
Du ska räkna med att bilen kommer bete sig annorlunda iaf. Exakt hur vet kanske någon Golfägare som provat?
Jag var tvungen att montera tre mm spacers fram för att däcken inte skulle ta i fjäderbenet och bara dessa tre mm känns klart skillnad i hur bilen beter sig. _________________ ![]() |
||
Framhjulsdrivna bilar mår oftast inte bra av spårviddsökning,
eftersom dom är känsligare för ändringar på framvagnsgeometrin iom att den både ska ta hand om acc/broms och styr-förändringar speciellt om bumpsteeren blir större, vilken den oftast blir med spårviddsökning...... bak däremot kan man ändra lite mera fritt.... fast det ser ju lite fel ut med breddad bak och inte fram. |
||
Jag kör med 14mm spacers bak när jag kör med gat-fälgarna/däcken.
Nu så kör jag inte så vilt på vanliga vägar men jag tycker att den har blivit lite mer understyrd. Vet inte vad som händer om man monterar spacers fram? Ändrar säkert en massa vinklar osv... edit: Fredrik hann visst före med vinklarna. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||
ok, tackar för det! Jag skall med andra ord låta det sunda förnuftet gå före fåfängan och låta bli att montera spacers. Nu återstår bara att vänta på beskedet från det trevliga(?) försäkringsbolaget för att se vad de vill ge för mina stulna hjul, sen blir det till att handla OZ Superleggera.
_________________ Johan Carlsson Golf G60 ![]() |
||
Får sno lite av tråden här... Är det lika negativt om man ökar spårvidden genom att flytta ut hela spindeln typ 10mm (typ längre bärarmar)? _________________ Johan Rius Tonykart Racer DD2 |
||
Nej...absolut inte........det är helt rätt. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
![]() Får starta en egen tråd när det är dags att bygga riktiga rör-bärarmar istället för dagens "förlängt-original-jox" _________________ Johan Rius Tonykart Racer DD2 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1155 besök totalt |