Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
A-armslängder (hypotetisk)
1677 besök totalt
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617


Trådstartare
A-armslängder (hypotetisk)

om det skulle vara möjligt att fästa in a-armarna i centrum på bilen, alltså så de blir jättelånga, skulle det då ALLTID vara det optimala?? (detta är en hypotetisk fråga så vi behöver inte ta hänsyn till det praktiska...)

_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Skall man ha LÅNG fjädringsväg så ja.
Har faktiskt inte kollat så noga på extrem värden.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20251



Formelbilar räknas väl inte men det fanns ju de i F1 som körde med "single keel" (dvs undre främre A-armarnas inre ledpunkter var i en axel) nåt år.

Det beror väl på vad du vill åstadkomma i camber gain och alla de andra dynamiska effekterna.

Jag tror mig ha sett bilder på Baja Trucks där undre armarna går omlott (men det kanske är McPärsson iofs).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



om de sitter infästa i mitten, kan man väl köra med svängarmar, dvs ingen övre bärarm, eftersom cambergain blir optimal (den rollar ju runt mitten på bilen där även armarna är fästa=perfekt). Nackdelen blir väl att de måste bli starkare, och därmed förlorar man på ofjädrad vikt?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Höll inte Göran på med någon sånn utverdering..?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5295



Enligt mina små simuleringar för formulastudentsyfte så kan man med längre och längre a-armar få ett RC som håller sig väldigt stabilt vid krängning och droop/bump, med bibehållen acceptabel cambergain. Det är dock en avvägning mellan vilken cambergain man önskar och hur stor RC-förflyttning man kan acceptera.

Dock är det viktigt att tänka på praktiska detaljer så som svårighet att hålla nere bumpsteer med ett styrrack som är väldigt mycket bredare än infästningspunkterna för A-armarna. Man får dessutom som maniac nämde i någon tråd väldigt stor fri knäcklängd i armarna och infästningen tar stor plats i längsled. Dessutom blir trianguleringen (i en rör-ram) till infästningspunkterna lite krångligare och man bör hålla koll på att inte förlora för stor vridstyvhet i ramen.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Re:

ButterflyRacing skrev:
Höll inte Göran på med någon sånn utverdering..?


se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=22306

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Allmänt banåkaforum
A-armslängder (hypotetisk)
1677 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande