Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
G-kraftsmätning?
2085 besök totalt
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
G-kraftsmätning?

Man läser ju exempelvis att en bil klarar 0.85g. Hur mäter man detta och hur pass bra indikation är detta på bra väghållning?
Citera
QUAD
Eskilstuna
Här sen Feb 2003
Inlägg: 74



Ja man kan ju köpa eller låna en G-tech mätare .
Dalhems säljer dom http://www.dalhems.se/electronics/accmeter.html


\\Mats

_________________
_____________________
Mats Sundström
Eskilstuna
Fotograf / bilnörd
Bil: BMW M2 F87
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17954



Amerikaner brukar vara galna i att mäta maximala sidokrafter på bilarna, men det säger såvitt jag förstår inte speciellt mycket om bilen. Visst är det bra om det håller i mycket i sidledd, men samtidigt vill man ju kunna byta riktning på bilen någorlunda raskt.
En kommentar jag såg om Corvette C5 var "lots of grip, no handling". Jag har inte kört nån själv så jag kan inte uttala mig.
(ja, det var en uppmaning till alla Corvette-ägare att låna ut bilen till mig)

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Costas Amiridis
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 45



elise: jag har en g mätare som kan mäta sidokrafter

oftast så beror det på vad du har för däck blabla

hur man kan mäta det
åka runt å runt i en rondell kanske?
inrtesserad av att testa?

_________________
jag brummar
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017



Jag testa detta med min gamla AP22.
Mäte upp 1 G när jag körde på Kinnekulle med Polon.

_________________
// Jani Hast
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: G-kraftsmätning?

Elise skrev:
Man läser ju exempelvis att en bil klarar 0.85g. Hur mäter man detta och hur pass bra indikation är detta på bra väghållning?


Det normala för G-kraftmätning är sk skipad. Man kör i en cirkel och tar tid på ett varv. Då kan man jamnföra mot andra som avänder samma test.
Man kan mäta med en accalerometer typ G-tech också. Men får då högre värden beroenda på kortare mättid. G-tech har två områden. Ett instant och ett continious, som spänner över tre sec. Det sistnämnda kommer närmast skipad, men ger några tiondelar bättre värde i alla fall.
Dock blir värdena bra ställt mot den tid som mäts.

Man kan inte säga att man får reda på vilken vägållning bilen har med skipad. Men man får bra uppsattning om över-understyrning. Och kan mäte däckstempen och ställa in hjulvinklar och K-fjädrar under kurvtagning.
Ligga på greppsgränsen och testa övergång till acc resp broms, för att se styrtendensen då.

Faktiskt, ett mycket bra test-inställningsförfarande. Rekomenderas.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Vad är lämplig diameter på en skidpad egentligen?

Självklart kan man ju ha både stora och små för att testa bilen i olika hastigheter men jag undrar hur stora man "vanligen" brukar använda?

(man borde kunna få mer G på en STooOOR diameter om bilen har bra aerodynamik ;-)

_________________
Magnus Thomé
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Man kan alltså säga att G är ett mått på bilens grepp?
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Det är den maximala sidokraften helt enkelt.

om du har 1G sidokraft så skulle tärningarna som hänger i din backspegel istället för att hänga rakt ner hänga i 45 grader åt sidan (dvs lika mycket sidokraft som kraft mot marken....)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Sen kan du mäta G i acceleration o broms osså förstås :-)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1057



kul sida om skidpad

http://home.netpower.no/pberg/skidpad.html

Eder Anders C

_________________
/Anders C
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Magnus Thomé skrev:
Det är den maximala sidokraften helt enkelt.

om du har 1G sidokraft så skulle tärningarna som hänger i din backspegel istället för att hänga rakt ner hänga i 45 grader åt sidan (dvs lika mycket sidokraft som kraft mot marken....)


Jaså det är det en del har tingel-tangel i backspegeln för. Kalas med jämförelser på ankelnivå ibland. thumbs up thumbs up

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
om du har 1G sidokraft så skulle tärningarna som hänger i din backspegel istället för att hänga rakt ner hänga i 45 grader åt sidan


Då kan man ju skaffa ett par schyssta tärningar till Elisen istället för en G-kraftsmätare
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Elise skrev:
Magnus Thomé skrev:
om du har 1G sidokraft så skulle tärningarna som hänger i din backspegel istället för att hänga rakt ner hänga i 45 grader åt sidan


Då kan man ju skaffa ett par schyssta tärningar till Elisen istället för en G-kraftsmätare

Glöm inte gradskivan bara...

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Hard Fact Dice isf Fuzzy Dice!

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Magnus Thomé skrev:
Sen kan du mäta G i acceleration o broms osså förstås :-)

Går bra med fuzzy dice det med

_________________
Magnus Thomé
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: G-kraftsmätning?

Glömde att tilläga att bilen lutar ca 2 gdr i kurvan vilket man måste göra en kompensation för med accelerometer.

Sedan kan man köra med låg jämn fart, 5 km/ tim, med ett rattutslag som håller bilen i cirkeln. Man ökar farten succesivt och noterar
hur ökningen av nödvändigt rattutslag ter sig. Då får man fram slippvinklar mm. Får man en exponentiell ökning av rattutslaget är bilen för understyrd. Det skall öka lugnt och linjärt.
Eftersom ja nämnde lutning så kan man mäta den samtidigt, så har man krägningen fram å bak.
När bilen ligger på G kraftsgränsen skall den tåla ett visst gas pådrag samt e ett släpp av gasen utan att dramatiskt ändra riktning.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Re: G-kraftsmätning?

Göran Malmberg skrev:
Eftersom ja nämnde lutning så kan man mäta den samtidigt, så har man krägningen fram å bak.


Hur mäter man det rent praktiskt egentligen? När man kör alltså....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Elise skrev:
Magnus Thomé skrev:
om du har 1G sidokraft så skulle tärningarna som hänger i din backspegel istället för att hänga rakt ner hänga i 45 grader åt sidan


Då kan man ju skaffa ett par schyssta tärningar till Elisen istället för en G-kraftsmätare


Hehe
Då behöver vi inte några klistermärken på bilarna för att känna igen en rejsa.nu kompis ute på vägarna!
Det är bara o vinka på alla som har tärningar i rutan !

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: G-kraftsmätning?

Magnus Thomé skrev:
Göran Malmberg skrev:
Eftersom ja nämnde lutning så kan man mäta den samtidigt, så har man krägningen fram å bak.


Hur mäter man det rent praktiskt egentligen? När man kör alltså....


Läges sensorer mot lämplig punkt på hjulupphägningen. Man kan använda skjut-pottar 4st t,ex, som regleras av en stötstång. Och läsa av med en ohm mätare som mäter bra. Så man behöver inte köpa dyra grejor. Sådana mätarre kan man läsa spoilerverkan med oxå.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Re: G-kraftsmätning?

Göran Malmberg skrev:
Magnus Thomé skrev:
Göran Malmberg skrev:
Eftersom ja nämnde lutning så kan man mäta den samtidigt, så har man krägningen fram å bak.


Hur mäter man det rent praktiskt egentligen? När man kör alltså....


Läges sensorer mot lämplig punkt på hjulupphägningen. Man kan använda skjut-pottar 4st t,ex, som regleras av en stötstång. Och läsa av med en ohm mätare som mäter bra. Så man behöver inte köpa dyra grejor. Sådana mätarre kan man läsa spoilerverkan med oxå.

Göran Malmberg.
En mindre exakt och långsammare metod som kanske fungerar: Fotografi och passare + linjal (alt skjutmått) + trigonometri? (Gradskiva kanske också räcker?)

För att öka precisionen: skala en digital bild i y-led 2 ggr och halvera uppmätt vinkel. Vet att det inte stämmer exakt, men vid små vinklar och måttlig skalning är avvikelsen liten, med trig-beräkningar går det att få exakt med stora förstoringar i båda led.

Har inte provat själv men det borde ju funka om man har plant underlag.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Allmänt banåkaforum
G-kraftsmätning?
2085 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande